Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland  (gelezen 7543 keer)

Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Gepost op: 2010/12/01, 20:16:17 »
Van een bericht op mijn blog:
"Een tijd terug beloofde ik om in december met een organisatievoorstel te komen voor Ubuntu Nederland. Dit voorstel kon dan onderwerp van een discussie worden, waarna ik in verschillende versies het commentaar zou kunnen verwerken. Voor de geplande vergadering van 16 januari zouden we dan een voorstel hebben dat af was, en zouden we kunnen beginnen met het implementeren.

Ik ben aan de slag gegaan en ondanks een groot tekort aan tijd heb ik toch een voorstel kunnen maken. Ondhoud dat dit nog maar een eerste versie, een concept is. Er kan dus nog van alles veranderen. Daarnaast is het ook een organisatie<em>voorstel</em>, dus het staat niet vast dat alles wat ik zeg ook gedaan wordt.

Het organisatievoorstel:
Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland (ODT)
Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland (PDF)

Wat nu? Ik zou iedereen die geinteresseerd is in de organisatie van Ubuntu NL willen vragen om het te lezen en de reacties te noteren en mij te laten weten. Laat ze achter in een reactie op dit blog bericht, stuur me een e-mail, of reageer op het forumonderwerp.

Ik zal alle reacties doornemen en over twee weken zal ik een nieuw concept publiceren waarin ik het commentaar zal verwerken. Daarna zal ik nog enkele versies vrijgeven tot de vergadering."

Wat vinden jullie van het voorstel voor zover?
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/01, 20:31:02 »
Eerste indruk: chapeau!  Prima stuk.  :)

Binnenkort kom ik wel met enkele suggesties voor verdere verbetering.

Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/01, 20:33:59 »
Binnenkort kom ik wel met enkele suggesties voor verdere verbetering.

Hmm, laat me raden: heeft het iets te maken met cooptatie? :rolleyes:

Ik ga zo eens lezen, maar goed dat je al iets heel moois hebt Sense :)

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/01, 21:51:19 »
Ik heb het document doorgelezen en ik heb enkele opmerkingen nu nog textueel, organisatorisch moet ik nog even met mezelf over debatteren.
Citaat
De Ontwerpgroep wordt verzocht een nieuw logo te maken volgens de door het Canonical Design
Ondanks dat het zeker moet gebeuren vind ik niet dat opdrachten in een organisatie voorstel horen. Als dit document klaar is moet het de organisatie beschrijven. Als iemand dan over 5 jaar dit document leest staat die opdracht er nog in, Dat zou raar zijn.

Citaat
Ik raad aan om samen met de Vertaalgroep en Ubuntu België te overleggen om de organisatie te regelen.
Wederom een opdracht, zet er liever neer dat we met de Ubuntu België de Vertalingen naar het nederlands gezamelijk coordineren.

Citaat
Ubuntu verspreiden in Nederland;
Promotie is een beter woord denk ik. Verspreiden suggereert alleen meer gebruikers.

Citaat
Indien het te regelen valt zullen de verkiezingen voor de voorzitter en de ombudspersoon direct
voor het begin van de maand voor die voor de raden zijn.
Idealiter zullen de verkiezingen voor de voorzitter en ombudspersoon plaatsvinden vlak voor die van de raden

Citaat
De gekozen leden van de Ubuntu NL Organisatie zijn onze boegbeelden. Van hen wordt
verwacht dat ze zich goed gedragen, zich houden aan de Code of Conduct en in staat zijn het
persoonlijke te scheiden van het algemeen belang.
Waarom niet de Code of Conduct for leaders?

Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/01, 21:54:15 »
Ik vind het een goed voorstel. Je hebt al oplossingen ingebouwd voor de meeste ellende zoals: ongemelde afwezigheid (wat gewoon lariekoek is, je kunt je tegenwoordig echt overal vandaan netjes afmelden)

 Wat ikzelf heel erg belangrijk vind is het correct handhaven van de CoC. In de praktijk mag er vrolijk op los geschoffeerd worden in het kader van “ouwe jongens, krentenbrood”. Sancties volgen er zelden. Ik vind dat dat wel moet en heb dan ook iets toegevoegd in de zin van handhaven. Zonder handhaven heeft die hele CoC geen waarde. Als je bv leest waarom veel vrouwen het niet uithouden binnen de Open Source beweging, is het juist dit punt dus: practice what you preach.

Het draait allemaal om communicatie en de wil tot communicatie. Ergens moet je communicatie door de leiding verplicht stellen. Ze mogen zich er niet van af maken onder het mom van: Ik heb het te druk. Is dat zo, dan leg je je taak neer.

Ik heb wat aanvullingen naar je toe gestuurd.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/01, 22:08:26 »
Goed stuk. Dank. Ik zal er later op terugkomen, en er op studeren.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/01, 23:42:09 »
Citaat
Dat is belangrijk om gemotiveerd te raken en om te laten zien aan Nederland dat we meer zijn dan een hobbygroepje
Het is belangrijk zoveel mogelijk mensen te motiveren een serieuze (hobby/officieuze) bijdrage te geven. Daar kan een LoCo organisatie bij helpen.  :)

Gaat de interesse verder dan hobby zou ik (nu) geen contact opnemen met de Ubuntu-NL LoCo maar verwijzen naar http://webapps.ubuntu.com/partners/ of http://www.ubuntu.com/support/services, en/of de vele andere aanbieders/leveranciers (zoek zelf).

Op dit punt zie ik veel overeenkomsten met de/een Hobby Computer Club en geen bijzondere rol voor een (/de huidige) LoCo organisatie.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/02, 09:45:23 »
Geweldig Sense, we (ik althans) zijn trots op je.... =D)

Twee dingetjes voor nu:

=Wat is "Lid Ubuntu-NL". Waar staat dat gedefinieerd en hoe werkt dat?
Als dat dit: https://edge.launchpad.net/~ubuntu-nl is, hoe kan iemand daar dan lid van worden en wie bepaalt dat dan.
Ik sta al sinds begin 2009 in de wachtkamer, weliswaar een tweede poging, de eerste was in 2005. Er is zelfs een ander die veel langer nog stoffig staat te worden...

Als het "Ubuntu member" is wat je bedoelt, dan vrees ik dat er erg weinig mensen zijn en ook niet veel bij zullen komen, het is een beetje een verouderd systeem denk ik. Ikzelf heb absoluut geen behoefte deze titel te verkrijgen, denk dat het ook niet nodig moet zijn en dat Ubuntu dit systeem niet meer zo actief ondersteund en bovendien geldt hier ook voor: Wie beheert het voor NL en hoe gaat dat in zijn werk. Maar vergeef me als ik me vergis hoor...

Wellicht is de eerste een betere manier om nederlandse mensen te vergaren voor deelname bij verkiezen etcetera.

=Ik mis de CoC voor lijders (of was het nu leiders).


Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/02, 10:38:35 »
@wutnubu: Owner:
Sebastian Schauenburg

Daarom sta je nog in de wachtrij. Pas als SWAT tijd heeft, keurt ie je goed ;)

Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/02, 10:51:43 »
@Sense: "Ubuntu-NL biedt hulp aan Nederlandse gebruikers"
Misschien handig als je hier Nederlandstalig van maakt, aangezien we ook mensen uit België helpen; geldt tevens voor "de gedachte uitdraagt in Nederland" en "te laten zien aan Nederland". Waar is België?

De lange naam is "Ubuntu Nederland". Wrong. De lange naam is "Ubuntu Nederlands". Dit is meer dan eens benadrukt hier op het forum.

Ik ben het met wutnubu eens w.b.t. Ubuntu Member; ik vind dit iets te ver gaan. Ik vind wel dat zo iemand de CoC ondertekent moet hebben, maar Ubuntu Member is een verouderd iets.

Wat ik verder nog mis: waar valt het Forumteam onder? Blijft het Forumteam gewoon zoals het is, maar dan met het verschil dat er nog iets boven hangt van een raad? Of krijgt het Forumteam ook een apart beleid enzo?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/02, 11:03:13 »
Citaat
Ik ben het met wutnubu eens w.b.t. Ubuntu Member; ik vind dit iets te ver gaan. Ik vind wel dat zo iemand de CoC ondertekent moet hebben, maar Ubuntu Member is een verouderd iets.

Je moet ergens een "schot" plaatsen. Immers geschiktheid, betrokkenheid en inzet moet ergens formeel uit blijken. Dat kan ook via de Ubuntu-nl-wmanzo en Ubuntu-nl-wmanzo-team constructie, immers leden moeten dan een aantal stappen doorlopen om teamlid van Mwanzo initiatief te worden. Natuurlijk is dit initiatief pril, maar van een valse start is zeker geen sprake.

Citaat
Ubuntu Member is een verouderd iets.

Dat is een wat prikkelende opmerking, dat om een verklaring vraagt. (Anders kunnen we van alles roepen.)
« Laatst bewerkt op: 2010/12/02, 11:06:39 door leoquant »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/02, 11:05:13 »
Wutnubu, volgens launchpad ben je indirect member van Ubuntu-NL.

Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/02, 14:18:30 »
@leoquant: Ik hoef daar geen verklaring bij te geven; immers heeft Wutnubu dit al gedaan. Ik zei ook dat ik het met hem eens daarover hoor. Lees zijn post nog maar eens goed.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/02, 14:21:06 »
@leoquant: Ik hoef daar geen verklaring bij te geven; immers heeft Wutnubu dit al gedaan. Ik zei ook dat ik het met hem eens daarover hoor. Lees zijn post nog maar eens goed.

ja klopt, heeft niets met jou te maken. Sorry voor het misverstand. Ik dacht dat je het met hem eens was, maar over wat precies was me onduidelijk.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/02, 14:23:02 door leoquant »

Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/02, 16:24:45 »
Een goed begin Sense. :)

Mijn eerste reactie.

In het voorstel ligt zoals ik het lees de daadwerkelijke leiding bij de gemeenschapsraad ("In alle gevallen heeft de Gemeenschapsraad het laatste woord. Bij onduidelijkheid over de bevoegdheid beslist de Gemeenschapsraad en de Gemeenschapsraad mag beslissingen van de Gemeenschapsleiding terugdraaien"), en is de gemeenschapsleiding vooral verantwoordelijk voor de dagelijkse uitvoering en communicatie. Dat geeft onduidelijkheid met betrekking tot de naamgeving, "gemeeschapsleiding" suggereert dat de leden hiervan ook daadwerkelijk leiding geven aan Ubuntu-nl, terwijl volgens het plan zoals ik dat lees de daadwerkelijke macht en leiding ligt bij de gemeenschapsraad.

Een probleem dat kan optreden bij het gemaakte onderscheid tussen een meer uitvoerend (gemeenschapsleiding), en een beleidmakend (gemeenschapsraad) orgaan is bijvoorbeeld de situatie dat de gemeenschapsleiding het niet eens is met genomen beslissingen van de gemeenschapsraad die ze vervolgens wel wordt geacht in de dagelijkse praktijk uit te voeren. Dat kan negatieve gevolgen hebben voor het plezier, en de kwaliteit van de uitvoering. Een ander probleem dat kan optreden is dat een gemeenschapsraad die wat verder van de dagelijkse praktijk staat plannen maakt die wellicht niet haalbaar zijn, en daar vervolgens de gemeenschapsleiding met een onmogelijke taak opzadelt.

Een aardig principe in de open source wereld is dat degenen die het werk verzetten bepalen. Met de voorgestelde opzet heb ik, wellicht wat kort door de bocht, de indruk dat er een groep vergadertijgers (de gemeenschapsraad) gaat bepalen wat de gemeenschapsleiding aan werk kan gaan verzetten. Misschien zie ik dat verkeerd, maar dat is mijn eerste indruk. Ik zou dan ook graag zien dat de voorgestelde gemeenschapsleiding meer betrokken zou zijn bij het vormgeven van het beleid dat ze als dagelijks bestuur uitvoeren zodat de beleidsmakers niet te los van de uitvoering komen te staan.

Mijn eerste reactie wellicht wat te kort door de bocht, maar wel opbouwend bedoelt.

Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/02, 22:06:30 »
Bedankt voor de reacties! Ik ben blij dat mensen het zo positief ontvangen.
Enkele punten:

Gotiniens heeft gelijk over het plaatsen van opdrachten in het voorstel, die zal ik er uit halen.
Zelf ben ik er wel voor om ook een gedragscode voor leiders op te nemen, naast de gedragscode die voor ieder gemeenschapslid geldt. Misschien is het inderdaad goed om iets te bedenken hoe we het naleven hiervan op een goede manier af kunnen dwingen. Ideeën?

Het principe van Ubuntu Member is zeker niet achterhaald en is nog steeds van groot belang voor de internationale Ubuntu-gemeenschap. Mensen die gedurende een langere periode een significante bijdrage hebben geleverd aan Ubuntu – bijdragen in/aan lokale gemeenschappen tellen hier ook mee – kunnen Ubuntu Member worden. Het leek me goed om een bestaand iets te gebruiken als manier te zorgen dat we de stemgerechtigden beperken tot een groep die actief is in de gemeenschap. Dat wil niet zeggen dat we de internationale gemeenschap laten stemmen, maar dat we de lokale gemeenschap gaan helpen met het worden van Ubuntu Member, ook wanneer men moeite heeft met Engels.

Ubuntu NL staat wel voor Ubuntu Nederland. De officiële naam zoals die bij de LoCo Council geregistreerd staat op Launchpad is ook 'Ubuntu Nederland'. Het forum is wel Nederlandstalige en niet Nederlands, net als de vertaalgroep, maar dat zijn de enige uitzonderingen. Volgens de definitie die in de internationale gemeenschap wordt gebruikt zijn de LoCo Teams gebaseerd op geografische grenzen: steden, gemeentes, provincies en landen. Dus niet op taalgebied! Want een belangrijke taak van een lokale gemeenschap is niet per se op het internet aanwezig zijn, maar wel in de 'echte wereld' aanwezig zijn.
Wel is het zo dat er heel veel wordt samengewerkt met Ubuntu BE – zij hebben het beleid om alle taalgebonden zaken die niet aan geografie gebonden zijn in Ubuntu NL, Ubuntu FR en Ubuntu DE te doen. Echter, het organisatievoorstel laat ook al veel ruimte voor de groepen. Die zijn enkel afhankelijk van de organisatie omdat de Gemeenschapsraad de middelen toewijst en het recht op het voeren van onze naam en logo geeft. Die groepen kunnen heel goed Belgisch-Nederlands zijn, dat zou ik in veel gevallen ook aan willen raden.

Een goed voorbeeld dat ik kan gebruiken om dit te illustreren is de forumgroep. Deze staat inderdaad niet vermeld in het organisatievoorstel, maar dat is gedaan omdat ik de groepen niet wilde dwingen tot het gebruiken van één bepaalde structuur. De organisatie is voor Ubuntu NL als overkoepelende organisatie die de gemeenschap aanstuurt, maar binnen de door de organisatie gestelde voorwaarden is men vrij. De forumgroep zou dus heel goed een forum met de naam 'Nederlandse Ubuntu-forums' kunnen besturen. De Gemeenschapsraad kan dan toestemming geven om gebruik te maken van de webhosting van Ubuntu NL, de raad kan het forum officieel erkennen en misschien ook wel een domeinnaam kopen of beheren, of in plaats daar van een subdomein ter beschikking stellen.
Echter, niets staat de forumgroep in de weg om 'officiële' erkenning te zoeken van zowel Ubuntu NL als Ubuntu BE (als Ubuntu Suriname, wanneer dat zou bestaan) en van Ubuntu NL webhosting te krijgen en het recht om het logo te voeren, van Ubuntu BE het recht om het logo te voeren en zelf een domeinnaam te hebben.
De organisatievorm van de groepen is vrij. Of ze een verlichte dictatuur hebben, of een eigen groepsraad, dat maakt niks uit. Ze worden natuurlijk wel gecontroleerd door de Gemeenschapsraad wanneer ze gebruik maken van zaken waarover de raad zeggenschap heeft.

Niet zo voorzichtig met mij, Thomas! Ik ben blij met elke onderbouwde reactie, en je wijst me zeker op een goed punt.
Het is misschien inderdaad zo dat de namen voor verwarring zouden zorgen. Ik kon echter geen betere bedenken. Suggesties zijn welkom!
Je hebt gelijk dat het vervelend kan worden wanneer de Gemeenschapsleiding verplicht wordt om beleid van de Gemeenschapsraad uit te voeren waar ze zelf geen trek in hebben. Maar het onderscheid tussen die twee heb ik wel gemaakt met een reden: ervoor zorgen dat mensen die niet heel veel tijd hebben – vooral ervaren mensen die vroeger actiever waren, maar het nu druk hebben – kunnen bijdragen en dat er één orgaan duidelijk de baas is. De Gemeenschapsleiding kan zich dan richten op contacten met externe partijen, dagelijkse beslommeringen en het uitvoeren van plannen. Door een kleine groep aan te stellen kun je mensen kiezen die gemotiveerd zijn en veel tijd hebben om te besteden aan Ubuntu NL. Dat is een goed ding.
Maar er moet natuurlijk geen onduidelijkheid of rivaliteit gaan ontstaan tussen de twee organen.
Een oplossing zou kunnen zijn om de Gemeenschapsleiding te laten bestaan uit een selectie van de Gemeenschapsraad, waardoor de leiding de leden van de raad zijn die zijn belast met het uitvoeren van het beleid. Dan komt ook de uitvoering voort uit hetzelfde orgaan dat het beleid bepaalt.
Het is belangrijk om uit te kijken voor papieren tijgers. Bureaucratie en nutteloze vergaderingen zijn dodelijk voor de motivatie. Ik denk echter dat we moeten vertrouwen dat de mensen die we kiezen zullen proberen zo serieus en efficiënt mogelijk aan het werk te gaan. Daarnaast moeten we ook gewoon het systeem uitproberen en kunnen we wanneer we weten wat de zwakke punten zijn de bureaucratische elementen eruit halen.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/02, 22:15:03 »
@Sense: Wat er op LP staat, soit. Maar mag ik je even wijzen op de pagina's waar wel degelijk staat dat het om Nederlands gaat en niet om Nederland?
http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl
http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl/ubuntube

Ik citeer:
"Ubuntu NL is het aanspreekpunt in Nederland en Vlaanderen (in samenwerking met Ubuntu BE) voor Nederlandstalige Ubuntugebruikers."

"Het Belgische LoCoteam realiseerde zich dat het zichzelf een enorme hoop (drie)dubbel werk op de hals zou halen als het in alledrie de talen in België documentatie en ondersteuning zou leveren. In plaats daarvan werd besloten dat Belgische gebruikers voor indersteuning en documentatie naar de Nederlandse, Franse en Duitse LoCoteams zouden worden doorverwezen.
Dit werkt fantastisch, binnen Ubuntu NL zijn dan ook veel Vlamingen actief. Zo kan Ubuntu BE zich meer richten op de activiteiten die alleen zij kunnen doen: beurzen organiseren in Belgie, lokale perscontact zijn en Ubuntu in België promoten."
« Laatst bewerkt op: 2010/12/02, 22:17:05 door Vistaus »

Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/03, 12:24:01 »
Sense, ik vind je idee om de gemeenschapsleiding te laten ontstaan uit een selectie van de gemeenschapsraad een prima idee. Op die manier zorg je ervoor dat de dagelijkse leiding betrokken is bij de beleidsvorming, en dat de beleidsvormers niet los staan van de dagelijkse praktijk, en is de naamgeving van gemeenschapsleiding beter passend omdat dan de gemeenschapsleiding ook daadwerkelijk onderdeel is van het orgaan dat de touwtjes in handen heeft. Het gemaakte onderscheid tussen de gemeenschapsleiding als dagelijkse leiding, waarbij een vrij groot tijdsbeslag op de leden wordt gelegd, en de gemeenschapsraad die wat meer op de achtergrond de grote lijnen in de gaten houdt is wat mij betreft een prima werkbaar concept, en daar kan ook dan worden vastgehouden ook al zijn dan de leden van de gemeenschapsleiding tevens lid van de gemeenschapsraad.

Wat betreft Nederlands of Nederlandstalig, ik denk dat jullie het eigenlijk wel eens zijn Vistaus en Sense. Vistaus heeft een punt heeft als hij stelt dat Ubuntu NL hulp biedt aan Nederlandstalige gebruikers, dat is zo, en daar zijn ook afspraken over met bijvoorbeeld Ubuntu-BE. En Sense heeft een punt als hij stelt dat een Loco team afgebakend wordt door geografische grenzen. Ik vermoed dat er ooit voor gekozen is om Loco's te koppelen aan landsgrenzen om ervoor te zorgen dat Ubuntu organisaties locale binding hebben. Dat lijkt mij een aardig uitgangspunt.
Het is alleen wel lastig voor een drietalig land als België om eigen ondersteuningsfora e.d. op te zetten, en ook niet echt nodig lijkt mij.
Misschien is het goed om expliciet te melden dat Ubuntu Nederland de ambitie heeft om met hulp van andere Nederlandstalige Loco's zorg te dragen voor niet locale ondersteuninging aan Nederlandstaligen? En dat daarom alle Nederlandstalige mensen onafhankelijk van woonlocatie lid kunnen worden van Ubuntu NL (Ubuntu Nederland) om zo te kunnen bijdragen aan niet gelocaliseerde diensten, ook al zijn ze tevens lid van het Loco team van de regio waar ze wonen? Of ligt een "dubbele nationaliteit" binnen de Ubuntu community ook al problematisch?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/03, 12:42:01 door Thomas de Graaff »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/04, 12:15:06 »
Zoals beloofd een paar suggesties voor verbetering. Deze betreffen vooral de doelmatigheid.

Platte organisatiestructuur
Allereerst de organisatiestructuur. Die kan m.i. beter platter worden. Minder zwaar, minder schijven. Gezien het beperkte aantal vrijwilligers is dat levensvatbaarder en doelmatiger.

Concreet: alleen een Gemeenschapsleiding (GL), en geen aparte Gemeenschapsraad. De GL doet dan dus zowel het algemeen bestuur (kaders stellen) als het dagelijks bestuur (uitvoering).

De GL wijst zelf een voorzitter aan uit haar midden. Deze heeft geen bijzondere bevoegdheden, maar treedt op als contactpersoon voor de buitenwacht.

De taakverdeling binnen de GL geschiedt door onderling overleg. Aangezien de GL besluiten neemt bij meerderheid van stemmen, dient de GL een oneven aantal leden te hebben.

Geen ombudsman
Een ombudsman lijkt me overbodig. De GL wordt afdoende gecontroleerd door de periodieke verkiezingen. Het bestaan van een ombudsman suggereert een tegenstelling tussen gemeenschap en GL. Die is er niet, en het is belangrijk om die indruk ook niet te laten ontstaan. De GL heeft een democratisch mandaat van haar kiezers.

Er is reeds eerder een experiment geweest met een soort ombudsman in Ubuntu-NL: de Community Council (CC). En dat was een mislukking. Een van de weinige concrete zaken die de CC ooit heeft opgeleverd, was dat door bemiddeling van de CC een permanent verbannen trol wederom werd toegelaten. Die heeft vervolgens wederom een hoop ellende kunnen aanrichten, totdat hij opnieuw permanent werd verbannen. Tja.

Actief en passief kiesrecht
Een onderscheid tussen actief en passief kiesrecht lijkt me nodig, om de kiezersgroep voldoende omvang te laten hebben. Voor actief kiesrecht dunkt me voldoende, dat men de Gedragscode heeft ondertekend (CoC). Voor passief kiesrecht (gekozen worden) moet men m.i. Ubuntu Lid (Member) zijn.

Hiermee verwacht ik, dat de structuur doelmatig en slank genoeg is, om slagvaardig bestuur mogelijk te maken.  :)

Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #19 Gepost op: 2010/12/07, 12:06:10 »
Misschien is het een idee om bij het internationale orgaan dat gaat over het verlenen van de ubuntu membership status het verzoek neer te leggen om het Ubuntu NL Loco team het recht te geven om ubuntu memberships toe te kennen. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat leden van Ubuntu NL door een internationale club beoordeeld moeten worden op hun bijdrage terwijl die club daar eigenlijk ver vanaf staat. Mij lijkt het beter om de mensen die daadwerkelijk op de hoogte zijn van wie wat heeft bijgedragen te laten beslissen over het membership. In het geval van bijdragen aan de Ubuntu nl loco is dat het Ubuntu NL team die weet wie wat heeft bijgedragen, en niet een een of ander internationaal orgaan. Daarmee zouden ook meteen taalbarières kunnen worden weggenomen, en kan de procedure om ubuntu membership te verkrijgen een stuk eenvoudiger en vlotter gemaakt worden.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #20 Gepost op: 2010/12/07, 12:21:18 »
Het is eigenlijk te gek voor woorden dat leden van Ubuntu NL door een internationale club beoordeeld moeten worden op hun bijdrage terwijl die club daar eigenlijk ver vanaf staat.
Jouw argument zouden zij precies ook (en terecht) kunnen gebruiken. Dan krijg je een LoCo'tje die mensen Ubuntu Member kunnen maken.

Ubuntu Member is denk ik alleen maar om aan te geven dat je al iets hebt gedaan voor de gemeenschap, en dat je dat graag wilt blijven doen. Zoals ik heb begrepen is de drempel daarvoor niet eens zo heel hoog. Daarnaast komt er denk ik nog best wel wat bij kijken wanneer je zelf mensen wilt gaan kiezen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #21 Gepost op: 2010/12/07, 12:58:51 »
Jouw argument zouden zij precies ook (en terecht) kunnen gebruiken. Dan krijg je een LoCo'tje die mensen Ubuntu Member kunnen maken.

Ik zie niet in hoe dat argument omgedraaid kan worden. Mijn argument is dat degenen die op de hoogte zijn van iemands bijdrage het best kunnen beslissen of iemand ubuntu member kan worden. In het geval van lid worden vanwege bijdragen aan een Ubuntu loco kan dat het best door het loco team beoordeeld worden lijkt mij. Gaat het om bijdragen aan de internationale community, dan kan dat het best door een internationaal orgaan beoordeeld worden.

Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #22 Gepost op: 2010/12/10, 20:19:33 »
Gekopieerd van mijn reactie voor Joshua op mijn blog:
"Ik zou het een mooi idee vinden om in de missie op te nemen dat Ubuntu NL zich ten doel stelt ook Nederlandstaligen buiten Nederland te helpen. Dat noteer ik. Echter, ik denk wel dat we duidelijk moeten zijn dat Ubuntu NL als organisatie een geografisch Nederlandse groep is. Dit vooral omdat de meeste middelen geografisch gebonden zijn. Maar,ik zou zeker het actief én het passief kiesrecht open willen stellen voor actieve niet-Nederlandse Nederlandstaligen. Het is aan de Groepen zelf om te bepalen of ze zich alleen op Nederland of op alle Nederlands sprekenden richten. Ik ben voorstander voor decentralisatie bij het bestuur van een gemeenschap, en ik denk dat we zo het beste zorgen dat we de Vlamingen helpen, zonder dat we België overnemen en ontkennen dat Ubuntu BE daar wel zeker actief is."

Het lijkt mij nu het beste om in de twee versie, die ik dit weekeinde wil publiceren, te verwerken dat de Gemeensraad bestaat uit zes gekozen leden en de gekozen voorzitter. De Gemeenschapsraad wijst nog eens twee mensen aan die samen met de voorzitter het dagelijks bestuur zullen vormen als Gemeenschapsleiding.

De noodzaak van een ombudspersoon is goed om te bediscussiëren voordat deze functie wordt ingesteld. Wat vindt de rest ervan? Noodzakelijk of niet? We kunnen altijd eerst zonder proberen, en wanneer dat niet blijkt te werken de functie alsnog instellen.

Pjotr: ik ben het met je eens dat we moeten zorgen dat er niet te veel bureaucratie komt. Het is echter wel belangrijk om de structuur en regels van de Organisatie goed en duidelijk op te schrijven. Dan hebben we een duidelijke basis waar we op terug kunnen vallen in geval van problemen, onduidelijkheid of onzekerheid. We moeten de structuur natuurlijk wel flexibel houden, maar een zeker formalisering is niet verkeerd wanneer we op een goede en verantwoordelijke manier een gemeenschap willen besturen. De beste manier, zo lijkt mij is om een dagelijkse leiding te hebben en een controlerend orgaan. Dit is niet dubbelop, omdat er twee duidelijk verschillende zaken zijn. Het lijkt mij ook goed om een duidelijke leider te hebben, vooral in naam. Die persoon kan dan de dingen doen die daarbij horen, zoals de vergaderingen voorzitten en als LoCo Contact contact onderhouden met de internationale gemeenschap. Daarnaast hebben we in zo'n geval iemand die namens Ubuntu NL kan spreken tegen, bijvoorbeeld, media.
Zonder een toegewezen dagelijkse leiding en een voorzitter, lijkt mij de kans te groot op stuurloosheid en besluiteloosheid. We moeten mensen ergens op af kunnen rekenen, en die mensen die we ergens op af willen rekenen moeten er zelf natuurlijk ook zijn.

In reacties op mijn weblogbericht noemde Jan Stedehouder enkele goede argumenten tegen het gebruik van Ubuntu Membership als criterium voor actief en passief kiesrecht. Het zal altijd een barrière blijven voor mensen, hoe veel we ze ook zullen helpen. Ook kunnen mensen die, zoals Jan zelf, uit principe de CoC niet ondertekenen door deze vereiste nooit stemmen of zich verkiesbaar stellen. Daarnaast zijn we dan, zoals hier al terecht werd gezegd, afhankelijk van een raad waar we geen controle op hebben, en geen relatie mee hebben. De vraag is of het wenselijk is om dit dan wel als criterium te gebruiken.
Tot we iets beters hebben lijkt mij dit wel de beste manier.
Wel voel ik veel voor Pjotrs idee om de grens voor het actief kiesrecht te verlagen, dat zou deelname vergemakkelijken. Maar we moeten wel zorgen dat we het niveau van betrokkenheid hoog genoeg houden.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #23 Gepost op: 2010/12/11, 13:58:32 »
De noodzaak van een ombudspersoon is goed om te bediscussiëren voordat deze functie wordt ingesteld. Wat vindt de rest ervan? Noodzakelijk of niet? We kunnen altijd eerst zonder proberen, en wanneer dat niet blijkt te werken de functie alsnog instellen.
Volgens mij kan je prima zonder deze functie starten.

Wel voel ik veel voor Pjotrs idee om de grens voor het actief kiesrecht te verlagen, dat zou deelname vergemakkelijken. Maar we moeten wel zorgen dat we het niveau van betrokkenheid hoog genoeg houden.
Het ondertekenen van de CoC is geen voorwaarde om een bijdrage te leveren aan onze LoCo of lid te worden van een ubuntu-nl subteam op launchpad. Kan de grens (om te beginnen) verlaagd worden naar lidmaatschap van een ubuntu-nl launchpad subteam? Zo is Jan lid van ubuntu-nl-mwanzo en zou op grond daarvan actief stemrecht hebben.
Voor het forumteam, wat op dit moment nog geen eigen subteam op launchpad heeft, kan je een uitzondering maken.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland
« Reactie #24 Gepost op: 2010/12/11, 14:15:41 »
De noodzaak van een ombudspersoon is goed om te bediscussiëren voordat deze functie wordt ingesteld. Wat vindt de rest ervan? Noodzakelijk of niet? We kunnen altijd eerst zonder proberen, en wanneer dat niet blijkt te werken de functie alsnog instellen.
Volgens mij kan je prima zonder deze functie starten.
Dan verander ik dat.

Wel voel ik veel voor Pjotrs idee om de grens voor het actief kiesrecht te verlagen, dat zou deelname vergemakkelijken. Maar we moeten wel zorgen dat we het niveau van betrokkenheid hoog genoeg houden.
Het ondertekenen van de CoC is geen voorwaarde om een bijdrage te leveren aan onze LoCo of lid te worden van een ubuntu-nl subteam op launchpad. Kan de grens (om te beginnen) verlaagd worden naar lidmaatschap van een ubuntu-nl launchpad subteam? Zo is Jan lid van ubuntu-nl-mwanzo en zou op grond daarvan actief stemrecht hebben.
Voor het forumteam, wat op dit moment nog geen eigen subteam op launchpad heeft, kan je een uitzondering maken.
Wanneer we lidmaatschap van een team op Launchpad zouden gebruiken als criterium voor actief stemrecht, dan leggen we het bepalen van de geschiktheid neer bij de groepen. Dat zou in strijd zijn met de gedachte om de organisatie los te houden van de groepen, en de groepen een grote mate van onafhankelijkheid te geven. Daarnaast zouden we dan ook moeten gaan bepalen welk lidmaatschap stemrecht oplevert, en welke groepen onofficieel zijn. Ik zou dat niet wenselijk vinden, omdat je dan weer de groepen afhankelijk laat zijn van de organisatie.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!