Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: interactie tussen 2 HD'S  (gelezen 1716 keer)

Offline rietje

  • Lid
interactie tussen 2 HD'S
« Gepost op: 2017/09/06, 11:26:28 »
Xubuntu 16.04 LTS
Van het begin af draait mijn computer met 2 HD, s. Zichtbaar in het systeem. Nu raakt de eerste HD aardig vol. Ik wil dus enkele bestanden overbrengen naar de 2-de HD. Wat raad men aan: Welke bestanden kan ik het beste overzetten zonder veel problemen? Het besturingssysteem laat ik natuurlijk gewoon staan.
Wat is de beste manier om bestanden over te zetten en hoe kan ik regelen dat sommige data daarna automatisch naar de 2-de HD gaan?
B.v.d. Groet.

Offline jan11000

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #1 Gepost op: 2017/09/06, 12:02:53 »
In firefox de download map wijzigen naar de 2e hd.
Andere download software ook hiernaar laten wijzen.

En je geeft weinig info over de hd's.
En wat je op je pc doet tav software.

Data kopiëren naar de 2e hd!

Koop een nas op data langer op te slaan. Dan kun je via netwerk aan je files komen.
Denk ook aan een backup regelen, zoek met google hoe dit werkt, want bijna niemand weet hoe dit werkt.
 

Offline rietje

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #2 Gepost op: 2017/09/07, 10:32:19 »
Data kopieeren naar de 2-de HD gaat niet. Ook niet onder "gksudo thunar".
 Vreemd genoeg kan ik ook niets meer kopieeren naar mijn externe HD.  Wat kan er aan de hand zijn? Het lijkt wel te maken te hebben met de vele updates die we recent ontvangen hebben.

Onder "gksudo thunar" werkt nu wel.

Nu nog de vraag hoe krijg ik bv. dokumenten en andere zaken in de 2-de HD om de bijna volle HD te ontzien?
« Laatst bewerkt op: 2017/09/07, 10:46:45 door rietje »

Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #3 Gepost op: 2017/09/07, 11:28:09 »
Als je gksudo nodig hebt om bestanden te kopiëren dan betekent dit dat je een rechtenprobleem hebt. Je eigen (niet-systeem) bestanden zou je zonder moeten kunnen kopiëren. Zijn de bestanden onder een andere gebruikersnaam aangemaakt?

Omdat je niet kunt kopiëren naar zowel je 2e HD als naar een externe schijf lijkt het dus een rechtenprobleem met de bestanden die je probeert te kopiëren. Kun je die nog el gewoon openen?
Als je een nieuw document maakt en dat direct op die 2e HD probeert op te slaan lukt dat dan wel? Op die manier kun je checken of je onder je huidige gebruikersnaam wel schrijfrechten hebt op die HD.

Kopiëren met gksudo kan maar dan heb je kans dat je daarna onvoldoende rechten hebt om die bestanden te openen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #4 Gepost op: 2017/09/07, 13:04:24 »
Met gksudo thunar, kun je rechten aanpassen, door rechts klik te gebruiken.
Dus daar je gebruiker kiezen.

Offline rietje

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #5 Gepost op: 2017/09/07, 14:22:32 »
Eigen dokumenten kan ik alleen naar de 2-de HD opslaan onder gksudo thunar. Dit is natuurlijk omdat de 2-de HD in het bestandssysteem onder /media/rietje  staat. Pas met gksudo thunar is hij te benaderen.

jan11000,   waar moet ik rechtsklikken, ik weet niet wat je bedoelt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #6 Gepost op: 2017/09/08, 01:26:19 »
Met gksudo thunar,
dan ga naar je hd waar je niks mag,
klik op je mappen, en dan recht klik.
dan maak jezelf eigennaar.
Dit is standaard in linux en ook windows.

Offline rietje

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #7 Gepost op: 2017/09/08, 10:00:17 »
Onder root (gksudo thunar) zijn al mijn mappenrechten "lezen&schrijven". Zoals ik hierboven al heb vermeld kan ik onder root alles kopieeren naar andere HD.
Dat is mijn vraag ook niet. Zonder root te gebruiken wil ik gewoon kunnen kopieeren en vooral automatisch de 2-de ,lege, HD laten gebruiken. 

Offline jan11000

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #8 Gepost op: 2017/09/08, 10:05:05 »
Nog een keer.
Als gewone gebruiken kun je niks!
Als gksudo, dus admin/root mag je wel alles.
Dus als admin, gksudo naar de map gaan,
dan de rechten wijzigen naar je gewone gebruiker, dan kun je wel zonder gksudo naar de map/harde schijf,
dit is windows en zeer zeker in linux heel normaal, en heeft te maken met beveiliging.

Google op:
rechten in linux
rechten van map + onderliggende mappen aanpassen

Dit moet je heel goed leren is zeer belangrijk.

Offline rietje

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #9 Gepost op: 2017/09/10, 10:26:46 »
Ik ga er dus vanuit dat overbrengen van de ene HD naar de andere alleen kan in de status admin/root. In mijn geval bv. met gkdudo thunar in de terminal.
Is dit juist?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #10 Gepost op: 2017/09/10, 10:32:48 »
Pas, vanuit root thunar, de rechten aan van /media/rietje/NaamVanDeDisk, inclusief onderliggende bestanden.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vanadium

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #11 Gepost op: 2017/09/10, 12:17:54 »
Ik ga er dus vanuit dat overbrengen van de ene HD naar de andere alleen kan in de status admin/root. In mijn geval bv. met gkdudo thunar in de terminal.
Is dit juist?
Neen, je hebt jan1100 nog niet volledig begrepen  :) In linux kan je als gebruiker standaard enkel in je eigen home folder schrijven. Om elders te kunnen schrijven, moet je daar eerst toelating voor krijgen van de systeembeheerder (de administrator of root) (dat ben jij, als je het paswoord aan gksudo of aan sudo hebt gegeven).

Praktisch komt het erop neer dat je jezelf eigenaar moet maken van de folder op de andere HD waarin je wil schrijven. jan1100 heeft dat in detail uitgelegd:

1) Start thunar op als beheerder: gksudo thunar
2) Navigeer hiermee naar de folder waarin de folder staat waarin je wil kunnen schrijven.
3) Rechts-klik op die folder. Kies "eigenschappen". In het venster "Eigenschappen" verander je de eigenaar van die folder van "root" naar jezelf. Wijzig ook de groep naar jezelf.

Klaar. Nu zou je daar moeten kunnen schrijven.

Citaat van: rietje
Wat is de beste manier om bestanden over te zetten
Eens je de eigenaar van de bestemming hebt aangepast, kan je op de gewone manier bestanden verplaatsen.

Citaat van: rietje
...en hoe kan ik regelen dat sommige data daarna automatisch naar de 2-de HD gaan?
Hier werken symbolische links veruit het handigste. Die links gedragen zich net als een echte folder.

Stel, je wil je Muziek folder geheel op die andere harde schijf.
1) Kopieer je Muziek folder naar de andere harde schijf
2) Als je zeker bent dat de kopie goed is (en je hebt een reservekopie van je muziek elders), wis dan de originele folder Muziek.
3) Maak nu een link "Muziek" aan in je home folder die verwijst naar Muziek op je harde schijf. Ik weet niet of Thunar dat rechtstreeks kan, maar in nautilus gaat het zo (ik vermoed sterk dat het net zo gaat in thunar): Rechts-klik op je nieuwe muziekfolder, en kies: "Maak link" ("Create link"). Een link, "Link naar Muziek" wordt aangemaakt in dezelfde folder. Verplaats nu die link naar je home folder, en hernoem de link naar "Muziek".

Zo kan je bij alle gegevens zonder je home folder te moeten verlaten, onafhankelijk van waar de gegevens werkelijk staan.

Offline rietje

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #12 Gepost op: 2017/09/10, 13:48:24 »
Vanadium,
Ik heb dit al eerder geprobeerd. Als ik in root naar bv. de map HD ga, rechtsklik, eigenschappen, dan zie ik als eigenaar Rietje en verder staat alles op "lezen&schrijven". Wat doe ik nu verkeerd?
Nu zou je dus moeten kunnen kopieeren/plakken van en naar HD1, HD2.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/10, 13:54:24 door rietje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #13 Gepost op: 2017/09/10, 14:32:38 »
Ik heb dit al eerder geprobeerd. Als ik in root naar bv. de map HD ga, rechtsklik, eigenschappen, dan zie ik als eigenaar Rietje en verder staat alles op "lezen&schrijven". Wat doe ik nu verkeerd?
Nu zou je dus moeten kunnen kopieeren/plakken van en naar HD1, HD2.
In het slechtste geval is er een probleem met die harde schijf, en is die als "enkel lezen" aangekoppeld. Ik zou die andere harde schijf eens controleren met fsck. Geef eens de uitkomst van het commando "mount | grep /dev/sd". Tip: kopieer de tekst uit de terminal en plak die hier tussen code tags (knopje met #). Gaat veel gemakkelijker dan een schermafdruk.
 

Offline rietje

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #14 Gepost op: 2017/09/10, 17:38:45 »
Gevraagde schermafdruk.

Offline vanadium

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #15 Gepost op: 2017/09/10, 18:40:42 »
Tip: kopieer de tekst uit de terminal en plak die hier tussen code tags (knopje met #). Gaat veel gemakkelijker dan een schermafdruk.

Ziet er goed uit. Ook de tweede harde schijf is lezen/schrijven aangekoppeld. Het moeten dus jou permissies zijn die niet goed staan. Wat zegt:
ls -l /media/rietje/HD-Maxtor-sda1
Hiermee controleren we de permissies van het koppelpunt van je harde schijf, de folder /media/rietje/HD-Maxtor-sda1. Als er in de uitvoer staat "... root root ..." dan is root eigenaar. Staat er echter "... rietje rietje ..." dan ben jij eigenaar en zou je op die harde schijf wel volledig toegang moeten hebben.

Offline rietje

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #16 Gepost op: 2017/09/10, 20:46:38 »
Zie print.

Offline Tom

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #17 Gepost op: 2017/09/10, 21:12:48 »
Pas, vanuit root thunar, de rechten aan van /media/rietje/NaamVanDeDisk, inclusief onderliggende bestanden.

Met gksu thunar gaat alles zeer goed !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline rietje

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #18 Gepost op: 2017/09/11, 09:41:54 »
Al mmeer gedaan. Vanuit root thunar klik ik op media/rietje en krijg een leeg scherm.
Vanuit home/rietje kan ik naar een map "HD ". Deze hele map ---eigenschappen en onder rechten zie ik als eigenaar Rietje en alle rechten "lezen&schrijven".

Bovenstaande print van de schijf sda1 geeft ook aan root root. Dus wat willen we nog meer. Toch kan ik er geen bestanden van de andere HD op krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/11, 09:44:40 door rietje »

Offline jan11000

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #19 Gepost op: 2017/09/11, 10:50:32 »
Rietje moet je ook niet wijzigen.
De map die daarna komt wel, media/rietje/extrapartitie(hier moet de map van jou komen). 
Koppel media/rietje/extrapartitie(dus als root),
dan wijzig via gksudo thunar de "extrapartitie" map, de eigenaar.

En het wijzigen moet je doen, omdat je de hd gekoppelt hebt als admin, dus je moet deze omzetten naar een gebruiker.
En het kan zijn dat je de files die er nu in staan ook nog moet wijzigen.

Als je krusader(is ook een verkenner) installeert, deze laat beter de rechten zien, en pakt ook alle onderliggende mappen en files mee.

Ook even rebooten, voor de zekerheid.



Offline rietje

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #20 Gepost op: 2017/09/11, 11:25:44 »
Achter media/rietje komt niets. Is leeg!

Als ik na gksudo thunar kijk dan komt er wel een map na media/rietje. Nl. HD-Maxtor-sda1, dus de schijf die ik wil bewerken. Maar als eigenaar staat daar root(root). Verder kan ik hier niets met de rechten doen. 
« Laatst bewerkt op: 2017/09/11, 11:34:16 door rietje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #21 Gepost op: 2017/09/11, 12:23:06 »
Achter media/rietje komt niets. Is leeg!

Als ik na gksudo thunar kijk dan komt er wel een map na media/rietje. Nl. HD-Maxtor-sda1, dus de schijf die ik wil bewerken. Maar als eigenaar staat daar root(root). Verder kan ik hier niets met de rechten doen.
Met volgend commando wijzig je de eigenaar van het koppelpunt en van *alle* bestanden op die sda1 naar jezelf als gebruiker (letterlijk overnemen, $USER wordt automatisch vervangen door je loginnaam):
sudo chown -R $USER:$USER /media/rietje/HD-Maxtor-sda1

Offline rietje

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #22 Gepost op: 2017/09/11, 13:00:51 »
$user wordt niet automatisch vervangen door inlognaam.
Ik krijg daarna op de terminal als antwoord: bestand of map is niet te vinden.

Offline vanadium

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #23 Gepost op: 2017/09/11, 16:26:57 »
$user wordt niet automatisch vervangen door inlognaam.
Ik krijg daarna op de terminal als antwoord: bestand of map is niet te vinden.
Had ik niet gezegd $USER? Hoofdletters maken verschil in linux. Je kan ook $USER zelf vervangen door je login naam.

Offline rietje

  • Lid
Re: interactie tussen 2 HD'S
« Reactie #24 Gepost op: 2017/09/12, 09:23:43 »
Ik heb de opgegeven code gekopieerd en geplakt, dus hoofdletters. Met de login naam doet ie het ook niet.