Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik kom niet in de directory .wine/drive_c/Program Files (x86)  (gelezen 1689 keer)

Voor de eerste keer probeer ik een programma dat onder W7 draait via wine op te starten.

:~$ wine /drive_c/Program Files (x86)/DesignSpark/DesignSpark PCB 7.1/DesignSpark.exe
bash: syntax error near unexpected token `('

Ik ga op zoek naar de oorzaak.

:~$ cd .wine/drive_c
:~/.wine/drive_c$ cd Program Files
bash: cd: Program: No such file or directory
:~/.wine/drive_c$ la
Program Files  Program Files (x86)  users  windows
:~/.wine/drive_c$ cd Program\ Files
:~/.wine/drive_c/Program Files$ cd ..
:~/.wine/drive_c$ cd Program\ Files (x86)
bash: syntax error near unexpected token `('
:~/.wine/drive_c$ cd Program\ Files\ (x86)
bash: syntax error near unexpected token `('
:~/.wine/drive_c$ la
Program Files  Program Files (x86)  users  windows

Wat doe ik fout.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: Ik kom niet in de directory .wine/drive_c/Program Files (x86)
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/20, 12:43:40 »
Even als zijvraag: waarom opent u het programma niet gewoon vanuit het toepassingenmenu/de Dash? Of vanuit de bestandsbeheerder (verkenner)?

Aangaande het probleem: de terminal op Linux heeft moeite met haakjes. Dubbele aanhalingstekens lossen dit probleem op. Oftewel:

wine "/drive_c/Program Files (x86)/DesignSpark/DesignSpark PCB 7.1/DesignSpark.exe"

:)

Re: Ik kom niet in de directory .wine/drive_c/Program Files (x86)
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/20, 12:51:21 »
 Dubbele haakjes rondom werkt inderdaad.
DesignSpark is alleen voor Windows en niet voor Linux, vandaar.
Neemt niet weg dat het programma niet opstart:

hanspiso@hanspiso-MS-7851:~$ wine "/drive_c/Program Files (x86)/DesignSpark/DesignSpark PCB 7.1/DesignSpark.exe"
wine: cannot find '/drive_c/Program Files (x86)/DesignSpark/DesignSpark PCB 7.1/DesignSpark.exe'

Ik ga verder zoeken. Bedankt voor de dubbele haakjes tip
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: Ik kom niet in de directory .wine/drive_c/Program Files (x86)
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/20, 14:38:54 »
Ik vroeg niet of het programma er voor Linux is, ik vroeg waarom je het programma niet opstart via het toepassingenmenu. Je hoeft de terminal niet te gebruiken om Wine-programma's op te starten.

Re: Ik kom niet in de directory .wine/drive_c/Program Files (x86)
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/20, 16:06:53 »
Ook opstarten via het toepassingsmenu lukt niet. Ook niet wanneer ik naar de windows partitie ga en DesignSpark open met wine.
Maar goed het is somber weer en ga het weekend proberen om de zaak aan de gang te krijgen.

Overigens is het voor de eerste keer dat ik vrolijk wordt van een linux distro. (Heel wat) Jaren terug gestart met Red Head, Fedora, Suse en diverse Ubuntu versie's. Maar steeds liep ik tegen problemen aan waar ik door drukke werkzaamheden in de mechatronics hoek geen tijd voor kon vinden.
Toen ik een verse PC had gebouwd en de zaak als een trein liep, heb ik ubuntu 14.04.03 LTS geinstalleerd.  Heel veel programma's naar een gemeenschappelijke data segment kunnen verwijzen zodat ik onder W7 als onder Ubuntu bij wijzingen voor beide OS'en golden. Ik kijk het nog even aan en dan kan ik eindelijk afscheid nemen van MS.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Frederik

  • Gast
Re: Ik kom niet in de directory .wine/drive_c/Program Files (x86)
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/20, 19:50:22 »
Of je dat programma met wine aan de praat krijgt is maar zeer de vraag:
https://www.winehq.org/search?q=DesignSpark

Onthoud dat lang niet alle voor Windows geschreven programma's goed functioneren onder wine.

Offline Nero

  • Lid
Re: Ik kom niet in de directory .wine/drive_c/Program Files (x86)
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/21, 10:06:39 »
Aangaande het probleem: de terminal op Linux heeft moeite met haakjes. Dubbele aanhalingstekens lossen dit probleem op.
In dit geval zijn niet (enkel) de haakjes het probleem, maar ook de spaties in het pad. Je kan deze ook escapen door het gebruik van \ voor het betrokken karakter. In dit concreet geval zijn dubbelquotes - net zoals in Windows - echter makkelijker.

Re: Ik kom niet in de directory .wine/drive_c/Program Files (x86)
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/21, 13:38:16 »
Aangaande het probleem: de terminal op Linux heeft moeite met haakjes. Dubbele aanhalingstekens lossen dit probleem op.
In dit geval zijn niet (enkel) de haakjes het probleem, maar ook de spaties in het pad. Je kan deze ook escapen door het gebruik van \ voor het betrokken karakter. In dit concreet geval zijn dubbelquotes - net zoals in Windows - echter makkelijker.

Tuurlijk, maar de haakjes waren het grootste probleem in het geval van de topicstarter. Groter dan het ontbreken van \, daarom dat ik me op die haakjes focuste.

Re: Ik kom niet in de directory .wine/drive_c/Program Files (x86)
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/22, 12:04:46 »
Goed ik heb begrepen dat DesignSpark onder wine een lastige is. Ondanks http://www.rs-online.com/designspark/electronics/knowledge-item/designspark-on-linux-with-wine.
Jammer want nu blijf ik genoodzaakt om een dual boot te behouden. Echter het is pas een week dat ik met Ubuntu aan de slag ben. Ik ga de komende tijd bezig houden met het leerproces rondom linux.

Iedereen hartelijk bedankt voor de snelle reactie's. Over en sluiten.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark