Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netbook boot niet na installatie  (gelezen 490 keer)

Offline Stanislas

  • Lid
netbook boot niet na installatie
« Gepost op: 2015/06/03, 09:28:39 »
Goedemorgen allen,

Ik beschrijf mijn probleem zo uitvoerig en hopelijk volledig mogelijk, ben eerlijk gezegd bepaald geen expert.

Ik heb onlangs een toshiba satellite c50 netbook gekocht waarop windows 8.1 al was geinstalleerd.
Wilde er Ubuntu 14.04 opzetten als volledige vervanging van windows. Heb de aanwijzingen gevolgd zoals te lezen op help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStickQuick voor installatie vanaf USB stick (inclusief gebruik van de Universal-USB-Installer.exe file). Heb de installer (64bit) gedownload van ubuntu.com/download/desktop.
Netbook bootte pas vanaf de externe schijf na aanpassen van het bootmenu (F12). Bij de eerste keer installeren heb ik gekozen om de schijf volledig te wissen en ubuntu te installeren.
Na de eerste keer installeren heb ik volgens aanwijzing herstart en meteen de externe schijf verwijderd. Bij het opnieuw opstarten kreeg ik de melding ´reboot and select proper boot device or insert boot media´.
Ik heb ondertussen een aantal nieuwe installeerpogingen gedaan maar blijf dit probleem houden. Krijg ondertussen bij kiezen van type installatie wel de melding dat er ´op deze machine ubuntu is geinstalleerd´. Krijg (en kreeg meteen al) na het kiezen van het installatietype wel een melding over  het aanpassen van de indelingstabelvan SCSI en dat partities geformateerd zullen worden (#1 als EFI start, #2 als ext 4, #3 als swap).
De enige manier om verder te komen is booten met de externe schijf aangesloten, dan volgt er een menu met 4 keuzes (ubuntu uitproberen, installeren, oem installatie en defecten detecteren)

Kan iemand mij helpen om het apparaat met Ubuntu aan de praat te krijgen?

Groeten, Stan.

DarkEra

  • Gast
Re: netbook boot niet na installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/03, 10:12:28 »
Het kan met UEFI en Secure Boot te maken hebben. Zet de secure boot eens uit in de BIOS en kijk ook eens of je een Boot Type optie vindt en als die aanwezig is, of iets soortegelijks, zet deze eens op Legacy Boot Type als die op UEFI Boot Type staat. Probeer daarna ubuntu nog eens opnieuw te installeren.

Dit was een probleem bij 1 van mijn laptops namelijk waarbij Ubuntu niet wilde opstarten, na het aanpassen/uitschakelen van secure boot en de Boot Type werkte het naar behoren. Wel vreemd dat ik dit onder Ubuntu zo moest doen terwijl ik Fedora/Korora gewoon kon installeren met Secure Boot en UEFI aan.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/03, 10:16:28 door Maik »

Offline Stanislas

  • Lid
Re: netbook boot niet na installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/03, 10:53:10 »
WERKT!! Secure boot uitgezet en ipv UEFI de ´andere´ optie gekozen (in mijn geval heet het CSM.
Heel erg bedankt Maik, voor je snelle en werkende oplossing.

Groet Stan

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: netbook boot niet na installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/03, 11:56:25 »
ipv UEFI de ´andere´ optie gekozen (in mijn geval heet het CSM.
Wat er waarschijnlijk aan de hand is: het installatieprogramma van Ubuntu heeft vermoedelijk de verkeerde Grub (opstartlader) geïnstalleerd. Namelijk de Grub voor BIOS i.p.v. de Grub voor UEFI. Dat komt wel meer voor....

Door over te schakelen op CSM, wordt de reeds geïnstalleerde "verkeerde" Grub ineens de goede, en werkt alles zoals het moet.  :)

DarkEra

  • Gast
Re: netbook boot niet na installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/03, 13:00:32 »
Stan, dat is heel graag gedaan en ben blij dat het werkt voor je. ;)


Pjotr,

Dank je voor je toelichting, weer wat bijgeleerd. :)