Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Medion beeldscherm resolutie laag  (gelezen 2779 keer)

Offline Geitekont

  • Lid
Medion beeldscherm resolutie laag
« Gepost op: 2008/09/11, 00:50:55 »
Hallo

Ik heb vandaag geprobeerd om bij een vriend van mij Ubuntu te installeren. Alles ging prima, tot dat we de Nvidia drivers gingen installeren.


Hardware : Gforce 5200
Monitor : Medion (type weet ik niet)

Gewoon via "systeem > beheer > hardware drivers" vinkje zetten en gaan met die banaan. Na de herstart was de resolutie erg laag ( uit mijn hoofd 800 x 600 ) hoger wou die niet.  Ik beetje zoeken en kwam met het volgende "sudo displayconfig-gtk" hier kon ik de monitor selecteren. De optie stond automatisch op "plug and play" maar het type en merk monitor stond niet in de lijst (geen medion dus).  Ik denk dat Ubuntu hem niet herkent.

Met veel moeite de driver weer uitgezet, aangezien ik niet alle schermen volledig op het scherm kreeg. Heb daarna via synpatic "NVIDIA binary XFree86 4.x/X.Org 'legacy' driver" geïnstalleerd want daar stond in de omschrijving  voor oude videokaarten is bedoeld. Computer rebooten en kreeg de zelfde resolutie weer als bij de live cd (goed dus)

Alleen vraag ik me nu af, heb ik wel een juiste keuze gemaakt met NVIDIA binary XFree86 4.x/X.Org 'legacy' driver om de videokaart normaal te laten functioneren. Hoe kom ik er achter.

Iets wat me opviel bij mijn ouders waar Ubuntu perfect werkt, is als ik tussen de 2 desktops switch dat ik in het midden van het scherm zeg maar een kleine afbeelding zie dat ik switch.

Maar goed om het te samenvatten, heb ik de juiste driver geinstalleerd, en hoe kun je zien / testen of de nvidia driver voor de Gforce 5200 goed werkt, en eventueel hoe laat ik ubuntu de juiste monitor herkennen ?

Mvg

Chris

Offline joop905

  • Lid
Medion beeldscherm resolutie laag
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/11, 00:56:29 »
probeer het eens met nvidia-settings


GrJ.

Offline Geitekont

  • Lid
Medion beeldscherm resolutie laag
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/11, 00:59:40 »
Jammer genoeg kan ik het nu niet uit proberen, ben namelijk gewoon thuis! bedankt voor je snelle reactie ga het proberen. Moet ik nu wel die NVIDIA binary XFree86 4.x/X.Org 'legacy' driver eerst verwijderen via synaptic ?

Offline Geitekont

  • Lid
Medion beeldscherm resolutie laag
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/17, 17:26:55 »
Het is opgelost :) met nvidia settings manager kon ik het idee aanpassen, moest wel eerst de driver activeren. Kreeg toen klote resolutie maar met wat toestenbord combinaties is het me gelukt om de juiste resolutie in te stellen. Bedankt
Joop!

Offline Dave

  • Lid
Medion beeldscherm resolutie laag
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/17, 20:45:43 »
met commando "glxgears" kun je nog controleren of de driver goed werkt.