Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Hoe los ik dit op ?  (gelezen 996 keer)

Offline hadego

  • Lid
(Opgelost) Hoe los ik dit op ?
« Gepost op: 2013/01/25, 11:41:13 »
Ik wil binnenkort op de laptop van mijn dochter Xubuntu installeren naast Windows Vista (Dual boot)
Ik heb met live cd laptop geprobeerd en dat gaat goed, maar ik heb een vraag over hetvolgende;

De laptop heeft een harddisk van 120GB waarvan momenteel ca 60GB vrij is, en mijn dochter wil graag dat alle documenten meegaan naar Xubuntu.

Als ik Xubuntu ga installeren wordt er dus een partitie aangemaakt van ca 60GB voor Xubuntu.
Ga ik echter alle documenten verplaatsen van Windows naar Xubuntu dan is die partitie al weer bijna vol, terwijl de Windows partitie bijna "leeg "is.
Of zie ik dit verkeerd ?

Hoe los ik dit op ?

Ik ben nog redelijk nieuw met Xubuntu, dus graag tips / advies in niet al te technische termen.

Hoor graag.

bvd en groet
« Laatst bewerkt op: 2013/01/26, 17:03:40 door hadego »

Offline HarzG

  • Lid
Re: (Xubuntu) Hoe los ik dit op ?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/25, 11:59:35 »
Laat alle documenten gewoon staan in de originele Windows-mappen. Deze mappen kunnen door Linux/Xubuntu worden gezien. Je kan ook in deze Windows-mappen documenten met Xubuntu bewerken - het heen en weer kopiëren is niet nodig.
Dat is iets anders voor een mail-account/programma. Hiervoor zou je iets meer moeten vertellen over de manier waarop je nu mailt (webmail of Thunderbird).
Bij de Xubuntu-installatie wordt je volgens mij gevraagd of je een account wilt importeren/meenemen. Maar dat zou inderdaad ook een kopie van de data tot gevolg kunnen hebben. (Ik kan dat niet beoordelen omdat ik al jaren alleen met Linux werk.)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: (Xubuntu) Hoe los ik dit op ?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/25, 12:00:46 »
Je kunt vanuit Xubuntu gewoon de windows partitie gebruiken, je hoeft dus niets te verplaatsen.

Edit: ik word oud, zijn ze me alweer voor :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline hadego

  • Lid
Re: (Xubuntu) Hoe los ik dit op ?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/25, 12:57:27 »
@ HarzG en Ron,

Dank voor de snelle reactie en dat zou inderdaad fijn zijn, maar waar krijg ik die Windows partitie/mappen dan te zien ?  ( Ben redelijk nieuw  :)

Hoor graag.

bvd en groet

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: (Xubuntu) Hoe los ik dit op ?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/25, 13:09:10 »
Wanneer je de verkenner opstart, in Xubuntu is dat Thunar, dan staat hij er gewoon bij als een partitie van een bepaalde grootte.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline wvtienen

  • Lid
Re: (Xubuntu) Hoe los ik dit op ?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/25, 14:18:57 »
volgens mij een betere oplossing:

- installeer Ubuntu; Haal alle bestanden binnen op de Ubuntu schijf.  Nadien verwijder je de bestanden op de windows schijf. 

Nadien boot je eens met een live CD; Je start Gparted; hiermee kan je schijven van grootte veranderen.  Je kan dan bv de windows partitie naar 30GB brengen, 90GB voor de linux partitie. 

Best wel nog eens een goede backup maken van de bestanden die je wil redden voordat je hieraan begint. 
Maar kijk eens goed na hoe groot het volume is aan bestanden; misschien valt dit wel best mee en moet je de schijven na installatie niet herbewerken. 

Walter

Offline HarzG

  • Lid
Re: (Xubuntu) Hoe los ik dit op ?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/25, 14:33:18 »
- installeer Ubuntu; Haal alle bestanden binnen op de Ubuntu schijf.  Nadien verwijder je de bestanden op de windows schijf. 
Maar Walter, daarmee verliest "het systeem" een belangrijk voordeel.
Het voordeel als de data op de Windows-partitie staan, bestaat daarin dat het niet uitmaakt of je met Windows of met Xubuntu werkt. Je komt immers altijd bij de data. Als je de data verplaatst naar de Xubuntu-partitie, kan Windows deze data "niet meer zien".
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline wvtienen

  • Lid
Re: (Xubuntu) Hoe los ik dit op ?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/25, 15:52:51 »
...
Maar Walter, daarmee verliest "het systeem" een belangrijk voordeel.
Het voordeel als de data op de Windows-partitie staan, bestaat daarin dat het niet uitmaakt of je met Windows of met Xubuntu werkt. Je komt immers altijd bij de data. Als je de data verplaatst naar de Xubuntu-partitie, kan Windows deze data "niet meer zien".

zelf zie ik dat niet als een voordeel.  In mijn ervaring is zo een dual boot niet zo een praktische oplossing.  Je moet er bv al je toepassingen voor sluiten en je pc herstarten.  Door die bestanden daar te laten staan moet je die windows blijven meesleuren op je PC. 
In mijn ervaring beter zoveel mogelijk direct overzetten naar je 'nieuwe' operating systeem.   In een noodgeval kan je dan nog eens terug naar je Windows. 
Dan verminder je de afhankelijkheid van windows, en ben je sneller geneigd naar een linux oplossing te zoeken voor iets dat je gewoon was te doen binnen windows. 
 Daarnaast zal Linux niet zo goed de gezondheid van de NTFS partitie in het oog houden als windows zelf (of zoals linux zijn eigen partities gezond houdt).  Dat is voor mij ook een belangrijke reden om niet op die manier te werken. 

Maar we hebben nog wat weinig info van de topic starter over hoe/waarom hij en zijn dochter de dual boot in de toekomst willen gebruiken. 

Zelf gebruik ik windows nog enkel in een virtual machine voor die paar keer dat ik iets wil doen dat echt niet enkel onder linux kan.   

Walter

Offline HarzG

  • Lid
Re: (Xubuntu) Hoe los ik dit op ?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/25, 16:13:17 »
zelf zie ik dat niet als een voordeel. 
...
Zelf gebruik ik windows nog enkel in een virtual machine voor die paar keer dat ik iets wil doen dat echt niet enkel onder linux kan.   
Een extra voordeel is ook nog dat je geen virussen meer bij je bestanden krijgt c.q. als die erin zouden zitten, werken ze niet onder Linux.
Je hebt gelijk met het overzetten van data als het gaat om een "echte overstap", maar voor mijn eigen overstap heb ik destijds ook enige tijd uitgetrokken.
Je advies om Windows te installeren in een virtuele machine is inderdaad een optie waardoor je geen herstart nodig hebt als je Windows even nodig hebt. Maarja, dat moet hadego dan maar zeggen wat het uiteindelijke doel voor nu en de komende tijd is.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline hadego

  • Lid
Re: (Xubuntu) Hoe los ik dit op ?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/25, 21:15:28 »
Het doel van mijn dochter is om met Xubuntu te werken (ipv Windows Vista) en daarom is het noodzakelijk dat alle documenten beschikbaar zijn in Xubuntu.  Mijn dochter heeft eigen bedrijfje en het is van belang dat alles zo eenvoudig mogelijk en stabiel mogelijk functioneert, zij kan zich niet veroorloven om veel tijd kwijt te zijn aan onnodig uitzoekwerk omdat er iets niet (goed) werkt.

De reden van Dual boot is dat mocht mijn dochter uiteindelijk toch niet tevreden zijn over Xubuntu, dan kan zij alsnog terug naar Windows.

Dus belangrijk is dat alles gebruiksvriendelijk en goed werkt. !!!

Hoor graag

bvd en groet


Re: (Xubuntu) Hoe los ik dit op ?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/25, 23:46:39 »
Ik  gebruik mijn PC zowel voor mijn werk als privé. Daarom heb ik ook 2 OS op mijn PC staan: Windows 7 en Xubuntu 12.04.01.
Als ik niet aan het werk ben, gebruik ik Xubuntu.
Soms overkomt het mij eens dat ik toch een document van mijn werk moet bekijken.
Het is dan reuze handig om vanuit Xubuntu toch die documenten te kunnen benaderen en openen!
Mijn Windows zie ik in Xubuntu staan als 500 GB bestandssysteem.
Mijn advies: volg de raad van Ron en ga niet knoeien met bestanden of partities.
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: (Xubuntu) Hoe los ik dit op ?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/01/26, 09:55:22 »
Het doel van mijn dochter is om met Xubuntu te werken (ipv Windows Vista) en daarom is het noodzakelijk dat alle documenten beschikbaar zijn in Xubuntu.  Mijn dochter heeft eigen bedrijfje en het is van belang dat alles zo eenvoudig mogelijk en stabiel mogelijk functioneert, zij kan zich niet veroorloven om veel tijd kwijt te zijn aan onnodig uitzoekwerk omdat er iets niet (goed) werkt.

De reden van Dual boot is dat mocht mijn dochter uiteindelijk toch niet tevreden zijn over Xubuntu, dan kan zij alsnog terug naar Windows.

Dus belangrijk is dat alles gebruiksvriendelijk en goed werkt. !!!

Hoor graag

bvd en groet

Minder drastisch is gewoon een WUBI-installatie te doen; Xubuntu IN windows installeren, mocht het niet bevallen of is het werk dat ze doet niet realiseerbaar in Xubuntu dan is dat met 3 klikken verwijderd zonder dat je je MBR moet herstellen.
In een overgangsfase kan je veel leren, later kan je nog een eerder definitieve dualboot opzetten of volledig overgaan op Xubuntu.

Wij zijn ineens met dualboots begonnen op het werk (overgangsfase) en dat is zeer goed verlopen, maar eigenlijk waren we de WUBI-methode gewoon over het hoofd gezien. Ons bedrijf doet de volledige administratie van onze systemen en personeelsbeheer op Xubuntu, dus het zou moeten lukken. Maar onthoud dat het zéér zinvol is je Windows niet met het badwater weg te gooien.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline hadego

  • Lid
Re: (Xubuntu) Hoe los ik dit op ?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/01/26, 10:01:33 »
@ Ron

Ik heb zelf ook een dual boot op mijn laptop (W7 + Ubuntu) maar ik zie ook de windows partitie niet. ( zij bijlage)

Wat doe ik verkeerd ?

Hoor graag

bvd

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: (Xubuntu) Hoe los ik dit op ?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/01/26, 11:44:54 »
Ik heb zelf ook een dual boot op mijn laptop (W7 + Ubuntu) maar ik zie ook de windows partitie niet.
kijk eens op https://live.gnome.org/Design/Apps/Disks
Dit programma zit in de repositories en heet in het Nederlands schijven.
Na installatie komt hij in menu > Instellingenbeheerder > schijven
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.