Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meningen gevraagd omtrent nieuw project (Programmeurs/scripters/...)  (gelezen 2842 keer)

Hallo!

Ik zou graag willen beginnen met een online coding platform, met als doel het programmeren/scripten in groep een stuk makkelijker te maken.
Iets zoals Git, maar dan makkelijker in gebruik, en ook meer de bedoeling om een totaaloplossing te zijn. Een UML creator, mogelijkheid om onmiddellijk een site te ontwerpen voor je project, mogelijkheid om gesloten projecten te maken (in tegenstelling tot sourceforge). Alles aan de hand van een webapplicatie.

Wat ik nu vraag aan jullie (vooral op programmeurs/scripters gericht), is dit een goed idee? Is hier nood aan? Ikzelf heb er zeker al nood aan gehad, want Git is voor een beginnende coder zeker niet de makkelijkste oplossing, en souceforge is dan weer voor open-source projecten.

Feedback? Tips? Waarom niet aan beginnen?

Danku,
Mathias

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Meningen gevraagd omtrent nieuw project (Programmeurs/scripters/...)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/25, 23:32:10 »
Ik zie zeker het nut van een webtoepassing zoals Launchpad waarbij niet alleen een DVCS beschikbaar is maar ook een online IDE waar je samen aan een programma kunt werken ( in de aard van Google Docs ) en waarbij je ook heel gemakkelijk een website voor je project kunt genereren met professioneel ogende templates.

Maar ik zou niet vanaf nul aan zoiets beginnen. Ik zou als ik jouw was het idee aan Canonical voorleggen om zo'n technologieën aan Launchpad toe te voegen. Het zou de ontwikkeling van Ubuntu en andere open source projecten niet alleen te goede komen, maar het zou ook wel eens winst kunnen opleveren voor Canonical als Canonical bedrijven dit platform zou laten gebruiken om gesloten bron software te ontwikkelen en onderhouden ( sterker nog, dit zou heel goed zijn voor Canonical omdat dit naar mijn weten nog een gat in de markt is, en softwarebedrijven hierdoor de ontwikkelkosten kunnen terugdringen ).

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Meningen gevraagd omtrent nieuw project (Programmeurs/scripters/...)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/26, 12:05:15 »
Ik zie zeker het nut van een webtoepassing zoals Launchpad waarbij niet alleen een DVCS beschikbaar is maar ook een online IDE waar je samen aan een programma kunt werken ( in de aard van Google Docs )
Het probleem is dat je dan eigenlijk alleen webapplicaties en misschien met veel gedoe iets als Java Webstart kan aanbieden aan de gebruiker om zijn/haar programma te draaien. Want ontwikkelen zonder het tussenresultaat te kunnen bekijken is bij grotere programma's vrij lastig en ook een stuk saaier is mijn ervaring.

Verder vraag ik me af of het nou zo efficiënt is om echt live samen te werken aan hetzelfde onderdeel (google docs achtig), en als dat niet speelt heb je eigenlijk wel genoeg aan een (D)VCS.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Meningen gevraagd omtrent nieuw project (Programmeurs/scripters/...)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/26, 15:28:56 »
Citaat
Het probleem is dat je dan eigenlijk alleen webapplicaties en misschien met veel gedoe iets als Java Webstart kan aanbieden aan de gebruiker om zijn/haar programma te draaien. Want ontwikkelen zonder het tussenresultaat te kunnen bekijken is bij grotere programma's vrij lastig en ook een stuk saaier is mijn ervaring.
Dan check je toch gewoon de code uit? Of je zou het kunnen implementeren met een virtuele machine waarbij het beeld van de virtuele machine wordt doorgesluisd naar de browser van de programmeur en de invoer van de programmeur wordt doorgesluisd naar de virtuele machine.

Citaat
Verder vraag ik me af of het nou zo efficiënt is om echt live samen te werken aan hetzelfde onderdeel (google docs achtig), en als dat niet speelt heb je eigenlijk wel genoeg aan een (D)VCS.
Eigenlijk denk ik dat dat juist wel handig kan zijn als je in een heel groot programma met meer dan één programmeur aan een module werkt. Want als je in een module werkt moet je constant op de hoogte zijn van wat er in die module gebeurt. Als een programmeur bijvoorbeeld bovenaan in de module de opbouw van een datastructuur veranderd moet iemand die beneden in de module aan het werken is aan een functie om deze datastructuur te initialiseren hier best van op de hoogte zijn.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Meningen gevraagd omtrent nieuw project (Programmeurs/scripters/...)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/26, 15:54:14 »
Citaat
Het probleem is dat je dan eigenlijk alleen webapplicaties en misschien met veel gedoe iets als Java Webstart kan aanbieden aan de gebruiker om zijn/haar programma te draaien. Want ontwikkelen zonder het tussenresultaat te kunnen bekijken is bij grotere programma's vrij lastig en ook een stuk saaier is mijn ervaring.
Dan check je toch gewoon de code uit? Of je zou het kunnen implementeren met een virtuele machine waarbij het beeld van de virtuele machine wordt doorgesluisd naar de browser van de programmeur en de invoer van de programmeur wordt doorgesluisd naar de virtuele machine.
Waardoor het voordeel van online werken deels verloren gaat, het is handig voor even snel een regeltje code verbeteren, maar voor alles wat uitgebreider is moet je toch wel kunnen uitvoeren. En zelfs dat enige regeltje aanpassen 'mag' eigenlijk niet zonder testen.

Een VM is een nette oplossing, maar dat hosten kost veel geld, en is ook qua beveiliging niet iets dat je in een paar uurtjes opzet.

Citaat
Verder vraag ik me af of het nou zo efficiënt is om echt live samen te werken aan hetzelfde onderdeel (google docs achtig), en als dat niet speelt heb je eigenlijk wel genoeg aan een (D)VCS.
Eigenlijk denk ik dat dat juist wel handig kan zijn als je in een heel groot programma met meer dan één programmeur aan een module werkt. Want als je in een module werkt moet je constant op de hoogte zijn van wat er in die module gebeurt. Als een programmeur bijvoorbeeld bovenaan in de module de opbouw van een datastructuur veranderd moet iemand die beneden in de module aan het werken is aan een functie om deze datastructuur te initialiseren hier best van op de hoogte zijn.
Als die situatie zich voordoet, vind ik eigenlijk dat er sprake is van slechte planning, maar sommigen zullen het misschien handig vinden. Je hebt een punt.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Meningen gevraagd omtrent nieuw project (Programmeurs/scripters/...)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/26, 19:17:03 »
Citaat
Een VM is een nette oplossing, maar dat hosten kost veel geld, en is ook qua beveiliging niet iets dat je in een paar uurtjes opzet.
Ik denk, nu dat processorfabrikanten bezig zijn met het integreren van virtualisatietechnologie op hun (server)CPU's, dit niet meer zo'n erg probleem gaat zijn in de toekomst. Ook qua beveiliging zie ik niet in waarom een virtuele machine problemen moet opleveren ( je moet gewoon de virtuele machine niet met het internet ( of alleen door een VPN ) laten communiceren ).

Citaat
Als die situatie zich voordoet, vind ik eigenlijk dat er sprake is van slechte planning, maar sommigen zullen het misschien handig vinden. Je hebt een punt.
Niet noodzakelijk. Het is namelijk niet altijd mogelijk om een kleine module te maken die door één persoon kan worden onderhouden. Denk maar aan een bedrijf dat een kernel produceert en de module die bijvoorbeeld de GUI implementeert. Die module kan uit enkele duizenden regels broncode bestaan, en als er veel bugs inzitten, kun je er beter enkele programmeurs op los laten dan één ( de wet van Linus: hoe meer ogen, hoe minder verborgen bugs ).