Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DVD branden, kartelranden. Aliasing.  (gelezen 774 keer)

Offline jos34

  • Lid
DVD branden, kartelranden. Aliasing.
« Gepost op: 2017/12/28, 10:24:01 »
Als ik HD file naar DVD-video brand krijg ik meestal van die lelijke kartelranden (Aliasing), bestaat er een video converter voor Ubuntu met Anti-Aliasing?
En hoe zit dit bij Devede NG??

Offline vanadium

  • Lid
Re: DVD branden, kartelranden. Aliasing.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/12/29, 11:02:36 »
Dat heeft alles te maken met slechte instellingen tijdens de videoconversie. HD videomateriaal verkleinen naar DVD format kan normaal geen kwaliteitsprobleem opleveren: de kwaliteit van het bronmateriaal is immers beter dan wat DVD aankan.

Offline jos34

  • Lid
Re: DVD branden, kartelranden. Aliasing.
« Reactie #2 Gepost op: 2017/12/29, 15:35:36 »
En wat zou ik dan wel anders in moeten stellen? Doe het al op zo'n hoge mogelijke bitrate, en 2 staps codering. En nog steeds Aliasing.
Bij ConvertXtoDVD had ik trouwens hetzelfde, ook van die kartelranden, bij VSO gaven ze aan dat hier weinig tot niets aan te doen is, dat hun software daar simpelweg geen optie voor heeft.
Ik had ook een originele DVD liggen, daarbij geen kartelranden, maar daar is het beeld dan ook simpelweg een stuk geblurd. Dat valt ook op als ik een originele Blu-Ray transfer van dezelfde film naar DVD-Video omzet. Scherper beeld maar dan wel met kartelranden.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/29, 15:39:58 door jos34 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: DVD branden, kartelranden. Aliasing.
« Reactie #3 Gepost op: 2017/12/31, 12:10:25 »
Ik begrijp je probleem nu beter. Het wordt veroorzaakt door een DVD terug af te spelen op een hoge resolutiedisplay. Je DVD is hier niet niet in de fout, wel de afspeelapparatuur die het beeld terug vergroot. Het artefact wordt immers geproduceerd door het terug vergroten van je (goede kwaliteit DVD-) beeld. Dit is iets wat je fundamenteel tijdens het afspelen (en vergroten van het beeld) moet opvangen, niet tijdens het encoderen (en verkleinen van het beeld). Op TV's vind je instellingen voor de mate van "verscherpen". Mogelijk moet je dit naar beneden halen om betere resultaten te hebben met het opgeschaalde beeld.

Offline jan11000

  • Lid
Re: DVD branden, kartelranden. Aliasing.
« Reactie #4 Gepost op: 2017/12/31, 12:24:49 »
Let op met een tv, een tv veranderd het beeld heel erg, sommige filters kun je uitzetten.
Dus beter niet testen op een tv.

Waarom een hd naar dvd,
dus je maakt heel goed beeld, verander je naar slecht, en een dvd op hoge bitrate maakt het niet beter.

Bewaar je film op hd, misschien de h.265 aanhouden, dit zit bij intel nu ingebouwd voor hardware versnelling, dus met een lichte cpu kan dit afgespeeld worden.
En een dvd formaat gaat verdwijnen, alles gaat naar hd, in de toekomst zal je blij zijn met hd, en huilen met een dvd formaat.
Dvd spelers gaan verdwijnen, pc hebben al geen dvd speler meer.
(heb net zelf een paar 100 dvd's omgezet naar harde schijf, veel werk).

Offline jos34

  • Lid
Re: DVD branden, kartelranden. Aliasing.
« Reactie #5 Gepost op: 2018/01/05, 14:50:13 »
Helaas krijg ik het met deze optie ook niet echt weg, die sharpness optie, maakt het beeld waziger. Je kunt je natuurlijk afvragen of je dat ook wel echt wil.

Het was mij voorheen niet opgevallen, maar zelfs veel originele gekochte DVD hebben van die kartelranden, soms zo erg dat het niet is om aan te zien. Soms zie je de blokjes gewoon zitten, een schuine lijn is dan gewoon een trap. Vermoedelijk zijn er ook gekochte DVDs waarbij ze dit proberen op te vangen door een blend/verwazing filter toe te passen. Met name bij beweging verwaast het beeld dan.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/05, 14:53:42 door jos34 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: DVD branden, kartelranden. Aliasing.
« Reactie #6 Gepost op: 2018/01/18, 12:44:02 »
Dat bevestigt wat ik aangeef. Het is een probleem dat ontstaat tijdens het vergroten van het DVD beeld. Om pixelvrije vergroting te krijgen, moet er een aangepast algoritme gebruikt worden. Blijkbaar doet je afspeelapparatuur dat niet behoorlijk, en ook DVD van de allerhoogste kwaliteit zal met kartelranden afspelen.

Offline jos34

  • Lid
Re: DVD branden, kartelranden. Aliasing.
« Reactie #7 Gepost op: 2018/01/22, 21:48:26 »
ConvertXtoDVD heeft een blur optie, toegepast, maar nog steeds aliasing op bepaalde stukken, waar dit bij de originele DVD niet is. Beeld is inmiddels waziger dan origineel.
Vreemd, wel minder dan zonder Blur setting.