Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Script met root access bij opstarten  (gelezen 1510 keer)

ralphje

  • Gast
Script met root access bij opstarten
« Gepost op: 2007/06/05, 20:32:49 »
Na ongeveer 16 uur gedoe met mijn wireless en de Acer ACPI heb ik hem zo ver dat hij de ESSID van mijn netwerkje ziet en ermee kan verbinden. Het enige schoonheidsfoutje is nog dat bij het opstarten mijn script, dat ondertussen als /etc/init.d/wireless te vinden is, mee moet worden geboot, maar dan als root. Nu nog moet ik handmatig na het opstarten een terminal openen en het volgende typen:
sudo su
/etc/init.d/wireless
exit
Nou is dus mijn vraag, hoe krijg ik het voor elkaar dat dit automatisch gebeurt? Het is vast heel simpel, maar ik ben nog een Linux-noob en zie door de bomen het bos niet meer... Alvast bedankt!

Offline Soul-Sing

  • Lid
Script met root access bij opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/05, 20:36:59 »
ubuntu gebruikt eigenlijk geen sudo su. het is standaard niet actief. beter niet gebruiken. sudo dus liever.

ralphje

  • Gast
Script met root access bij opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/05, 20:43:29 »
Okey, ik zie dat dat (sudo /etc/init.d/wireless) ook werkt. Nou, oké, hoe voer ik dus een startupscript uit met sudo :P? Het is vast niet zo heel moeilijk, maar ik kom er niet uit. Voor de volledigheid, hier is /etc/init.d/wireless:

modprobe acer_acpi
chmod 777 /proc/acpi/acer/wireless
echo "enabled: 1">/proc/acpi/acer/wireless

modprobe ndiswrapper
echo ndiswrapper >> /etc/modules

Offline woteb

  • Lid
Script met root access bij opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/05, 20:45:34 »
Zou je dat script eens kunnen posten?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

ralphje

  • Gast
Script met root access bij opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/05, 20:49:32 »
Welk script bedoel je? Of bedoel je dat script dat ik zojuist al heb gepost?

Offline woteb

  • Lid
Script met root access bij opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/05, 20:56:13 »
Citaat van: ralphje
Welk script bedoel je? Of bedoel je dat script dat ik zojuist al heb gepost?
Hmmm... we hebben bijna gelijktijdig gepost.

Een andere vraag: Gebruik je Ubuntu (met Gnome) of Xubuntu (met XFCE)?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

ralphje

  • Gast
Script met root access bij opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/05, 20:58:28 »
Ja dat dacht ik al ;-)

Maar ik gebruik de 'gewone' Ubuntu 7.04, met Gnome dus.

Offline woteb

  • Lid
Script met root access bij opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/05, 21:04:37 »
Ok, even voor je gezocht op Google (run script; boot). Daar vond ik dit:

http://ubuntu.wordpress.com/2005/09/07/adding-a-startup-script-to-be-run-at-bootup/

Citaat
Adding a startup script to be run at bootup  September 7, 2005
Posted by carthik in ubuntu. trackback

So you have a script of your own that you want to run at bootup, each time you boot up. This will tell you how to do that.

Write a script. put it in the /etc/init.d/ directory.
Lets say you called it FOO. You then run

% update-rc.d FOO defaults

You also have to make the file you created, FOO, executable, using
$chmod +x FOO

You can check out
% man update-rc.d for more information. It is a Debian utility to install scripts. The option “defaults�  puts a link to start FOO in run levels 2, 3, 4 and 5. (and puts a link to stop FOO into 0, 1 and 6.)

Also, to know which runlevel you are in, use the runlevel command.
Indien je de Engelse taal niet machtig ben wil ik het ook wel voor je vertalen.

Als je dit voor elkaar krijgt hoef je niets meer met sudo te doen en zal alles automatisch bij het opstarten worden geregeld.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

ralphje

  • Gast
Script met root access bij opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/05, 21:15:27 »
Zie, ik was al best ver ;-). Ik had hem al in /etc/init.d staan, en hij was ook al uitvoerbaar ;-). Straks maar vroeg naar bed denk ik :P. In elk geval erg bedankt!

Offline woteb

  • Lid
Script met root access bij opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/05, 21:19:10 »
Citaat van: ralphje
Zie, ik was al best ver ;-). Ik had hem al in /etc/init.d staan, en hij was ook al uitvoerbaar ;-). Straks maar vroeg naar bed denk ik :P. In elk geval erg bedankt!
En dat voor iemand die zich een linux-n00b noemt.... ;) Maar je bent een doorzetter, en je ziet dat je dan veel bereikt, ook door vragen te stellen!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Script met root access bij opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/06, 22:23:36 »
We zijn met z'n allen natuurlijk heel benieuwd hoe het verder is gegaan. :)
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

ralphje

  • Gast
Script met root access bij opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/07, 21:57:35 »
Oh, nou het werkt :D. Tijdens het inloggen begint het lampje al te knipperen en ik krijg al gelijk draadloze netwerken te zien (bij Windows duurt dat nog wel even). Ik kan helaas niet zeggen dat ik minder problemen met Ubuntu heb gehad dan met Windows, maar dat komt omdat al die driver-makers Windows belangrijker vinden ;-). Als het qua software en school etc. zou kunnen (en ik zou aan Ubuntu kunnen wennen ;-)) dan zou het mijn primaire OS worden. Voorlopig staat mijn triple boot (waar ik ook blij mee ben :P) nog standaard op Vista :).