Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: .jar file van JSymphonic is niet meer uitvoerbaar in Ubuntu 12.04  (gelezen 885 keer)

Offline Rodin

  • Lid
Hallo,

Ik bezit een Sony MP3 speler, waarvoor ik enige jaren geleden het opensource programma JSymphonic heb gedownload en geïnstalleerd. Dat staat op de MP3 speler zelf en wordt door java geopend. Het vervangt de uiterst vervelende software van Sony, die natuurlijk alleen maar onder Windows draait. Met JSymphonic maakt het niet uit op welke computer of welk besturingssysteem je zit. Omdat het programma op de speler zelf is geïnstalleerd, kun je overal zonder problemen muziek op de speler zetten. Geweldig programma!
Ik  bezit een desktop, waar nu nog Ubuntu 10.04 op staat, die ik nog moet vervangen door Ubuntu 12.04.
Op mijn laptop heb ik inmiddels al Ubuntu 12.04 staan. Op de laptop krijg ik echter de .jar file van het programma met OpenJDK niet meer aan de praat. Ik krijg de melding dat de file niet uitvoerbaar is. Bij eigenschappen weigert hij een vinkje bij bestand uitvoerbaar maken. Ook als root via nautilus is dat niet mogelijk.
Ik krijg het programma wel opgestart in de terminal met java -jar mijn.jar, maar vervolgens zet hij de mp3 bestanden niet meer over op de speler.

Hoe krijg ik de .jar file uitvoerbaar? Ik heb diverse discussies daarover op dit forum gevolgd, maar dat heeft mij nog geen oplossing geboden.

Groet,
Rodin

Offline Rodin

  • Lid
Re: .jar file is niet meer uitvoerbaar in Ubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/19, 16:57:22 »
Helaas is er niemand, die reageert. Kennelijk een onbekend probleem. Inmiddels heb ik uitgevonden, dat de .jar file ook via de terminal met chmod niet uitvoerbaar te maken is, omdat de schijf van de MP3 speler FAT geformatteerd is en de file op die MP3 speler staat.
Is er iemand, die weet waarom de file dan wel onder Ubuntu 10.04 uitvoerbaar is en niet onder Ubuntu 12.04?

Het tweede probleem (de file uitvoeren via de terminal met java -jar) waarbij de bestanden niet worden getransporteerd naar de speler blijkt in het logfile te staan: FFMPEG niet gevonden. Ik dacht dat met de Ubuntu restricted ook de FFMPEG bestanden meekwamen.
Ik heb gezocht via Catfish en ze ook gevonden, maar ik heb geen idee waarom de speler ze dan niet vindt.

Iemand wel een idee?

Groet,
Rodin

Offline vanadium

  • Lid
Re: .jar file van JSymphonic is niet meer uitvoerbaar in Ubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/20, 09:25:01 »
ffmpeg komt inderdaad niet standaard me met Ubuntu. Ze gebruiken nu de fork avconv (de details van die controverse tussen ffmpeg en avconv ken ik niet).

Je programma heeft echter blijkbaar ffmpeg nodig. Gemakkelijkst is wellicht het gewoon te installeren via "sudo apt-get install ffmpeg". Dat levert een wat oudere versie op, maar zou functioneel geen probleem moeten zijn. Wil je een volledig up-to-date versie, dan kan je de static build installeren (een uitvoerbaar bestand dat in zich alle libraries bevat, en zo geen afhankelijkheden heeft).

Op dat ogenblik zal het programma wel werken, maar je zal het inderdaad moeten aanroepen via het java - jar commando. Standaard zijn bestanden op niet linux bestandssystemen niet uitvoerbaar meer, en je kan dat niet wijzigen behalve door de volumes met andere opties (handmatig) aan te koppelen.

Mocht het goed werken door het programma vanop je harde schijf op te starten, dan is dat ook een mogelijkheid.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/20, 09:26:55 door vanadium »

Offline Rodin

  • Lid
Re: .jar file van JSymphonic is niet meer uitvoerbaar in Ubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/22, 18:31:29 »
@Vanadium

Hartelijk dank voor je reactie. Het lijkt bijzonder logisch. Ik heb beide mogelijkheden voor ffmpeg, die je aangaf uitgeprobeerd.
Het maakt echter geen enkel verschil. In het logbestand blijft de melding: [WARNING].....................: Unkown error while converting the file with FFMPEG .......(naam van het bestand).

Zou het iets te maken kunnen hebben met mijn andere post onder 'Installatie' http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=83399.0?

Gr.

Rodin

Offline vanadium

  • Lid
Re: .jar file van JSymphonic is niet meer uitvoerbaar in Ubuntu 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/23, 12:36:18 »
Het maakt echter geen enkel verschil. In het logbestand blijft de melding: [WARNING].....................: Unkown error while converting the file with FFMPEG .......(naam van het bestand).
In je vorige post melde je dat de foutmelding erin bestond dat ffmpeg niet gevonden werd. Wat je nu rapporteert, is een foutmelding waarbij tijdens de conversie een fout zou optreden. Om welk type bestand gaat het in de foutmelding? Mogelijk heb je de nodige codecs nog niet geïnstalleerd.

Offline Rodin

  • Lid
Re: .jar file van JSymphonic is niet meer uitvoerbaar in Ubuntu 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/25, 19:16:39 »
Ja, dat klopt. Het gaat om het logbestand van het programma JSymphonic. Daar stond eerst in dat ffmpeg niet gevonden werd. Nadat ik jouw adviezen had opgevolgd vindt het programma ffmpeg kennelijk wel, maar geeft hij de foutmelding dat er een onbekende fout is opgetreden bij de conversie van de mp3 bestanden.
Ik heb inmiddels Ubuntu 12.04 opnieuw geïnstalleerd (schone installatie). Mijn probleem met de "broken pipe" is nu niet meer aanwezig (zie mijn andere topic in Installatie). Via google heb ik de methode gevonden om de eeuwige melding bij het opstarten, dat de schijf /tmp niet gekoppeld is, weg te krijgen.
Wel krijg ik bij het afsluiten nog altijd een paar meldingen. Die gaan echter zo snel voorbij dat ik er maar één kan lezen en dat is "cannot write bytes".
Heb opnieuw geprobeerd om mp3 bestanden van de computer op de speler te krijgen, maar het resultaat is weer hetzelfde. :(

Offline vanadium

  • Lid
Re: .jar file van JSymphonic is niet meer uitvoerbaar in Ubuntu 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/26, 09:03:49 »
Blijkbaar is voor het opladen van mp3 bestanden ffmpeg niet nodig, want die kunnen direct door de player afgespeeld worden. Als het over andere bestandstypes gaat, dan worden die omgezet naar mp3. Je ffmpeg versie moet dus mp3 ondersteunen (= gecompileerd zijn met mp3 ondersteuning). Controleer of je ffmpeg versie mp3 ondersteuningheeft met het commando "ffmpeg -codecs | grep mp3". Indien niet, installeer dan de static build van de ffmpeg website: ik heb die geinstalleerd en die heeft mp3 ondersteuning.

Offline Rodin

  • Lid
Re: .jar file van JSymphonic is niet meer uitvoerbaar in Ubuntu 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/07, 15:31:39 »
@ Vanadium: Dat was het! Ik heb het commando uitgevoerd in de terminal. De terminal gaf de melding: Het programma 'ffmpeg' is momenteel niet geïnstalleerd. U kunt het installeren door het volgende te typen: sudo apt-get install libav-tools.
Dat heb ik gedaan en het werkt!

Wat ik alleen niet begrijp is dat ffmpeg naar mijn idee meekomt met de restricted-extra's. Of klopt dat niet?

In ieder geval hartelijk dank voor het meedenken en je adviezen!

Groet,
Rodin