Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Home en Documents&Settings op 1 partitie?  (gelezen 839 keer)

gtrjs

  • Gast
Home en Documents&Settings op 1 partitie?
« Gepost op: 2008/01/12, 00:09:34 »
Goedemorgen, Ik ben een beginner uiteraard en ik wil graag windows xp en ubuntu kunnen dualbooten.

Dit is mijn plan tot nu toe kwa partities (ik heb 140gb schijfruimte):
- 40gb Windows (NTFS)
- 10gb Root (FAT32)
- 2gb Swap (FAT32)
- 88gb Home (FAT32)

Ik zou graag de Home partitie willen gebruiken als data partitie zowel in xp als in ubuntu. Nou wil ik weten hoe ik het moet aanpakken met mijn Documents & Settings map in xp. Waar moet/kan ik die laten? Ik zou het gaaf vinden als ik die ook op de home-partitie kwijt kan. Maar is dat handig? Ik weet dat je maximaal 4 primaire partities kan maken, vandaar dat ik hoop dat ik home en documents&settings op 1 partitie kan delen.

Alvast bedankt!

Offline siegi

  • Lid
Home en Documents&Settings op 1 partitie?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/12, 00:25:32 »
Lijkt me eerder een windows probleem om dit mogelijk te maken documents en setings van plaats verzetten.

Maar volgens mij klopt er iets niet linux kan niet op fat32 staan he. (dat heeft nog niet eens een rechten systeem, je gebruikt hiervoor, linux gebruikt meestal ext3)

Een swap partitie op fat32 kan al helemaal niet, voor swap is er een speciaal filesystem.

Je kan meer dan 4 partities aanmaken.
Je kan ook nog logische partities aanmaken, linux kan trouwens perfect vanaf een logische partitie opstarten.

gtrjs

  • Gast
Home en Documents&Settings op 1 partitie?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/12, 01:08:15 »
Ja dat van ext3 kwam ik net achter. Foutje. :)

Maargoed.. Dus kan ik dan bijvoorbeeld 2 logische partities maken voor data. Dus eentje voor documents&settings en eentje voor home?

Oftewel als partities: windows (primair), root (primair), swap (primair) en dan een extended partitie met daarin 2 logische partities home en docu&set?

Offline siegi

  • Lid
Home en Documents&Settings op 1 partitie?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/12, 01:12:53 »
Zelf scheid ik mijn home partitie niet van mijn / om eigenlijk optimaal mijn ruimte te kunnen benutten.

Ik snap eerlijk gezegd niet wat je vraag is? (hoe de schijf verdelen dat heb ik door maar daar kan ik eigenlijk niet veel in beslissen)

Offline Erik_m

  • Lid
Home en Documents&Settings op 1 partitie?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/12, 01:26:26 »
Toen ik nog een dual boot had draaien had ik hem zo:

Windows (1 Gb NTFS)
/ (8 Gb ext3)
swap (2 Gb swap)
files (rest FAT)

Die files werd in ubuntu gevonden als "/files" en windows vond dat het een tweede partitie was, en zette die onder D (files). In windows kun je dan ergens instellen dat "documents & settings" naar die partitie verwijst. Maar waar die instelling alweer zat?? Heb nu mijn windows-bak uitstaan, dus kan het nu niet ff zoeken ook.

Overigens, alleen windoiws was bij mij een primaire partitie, de rest was allemaal logisch.

Offline vanadium

  • Lid
Home en Documents&Settings op 1 partitie?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/12, 14:27:13 »
Wat je wil is gewoon al je data benaderen zowel vanuit windows als vanuit Linux. Wat ik zou doen is één partitie voor windows maken mét al je data, en één partitie voor Linux, die ook je home partitie bevat. Je kan dan al je data van onder windows direct toegankelijk maken vanuit je home directory in Linux met (symbolic) links. Links in Linux zijn extreem krachtig. Ze werken en voelen volledig aan als het object waarnaar ze verwijzen (directory of bestand), en laten je derhalve toe je systeem volledig te herorganiseren zoals je zelf wil zonder dat je de eigenlijke gegevens moet verplaatsen.

Dus:

128gb Windows (NTFS)
10gb Root (ext3)
2gb Swap (swap)

Dan gewoon links leggen in je gebruikersdirectory (/home/jelogin) naar de verschillende directories onder "Mijn Documenten" op de Windows partitie.