Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?  (gelezen 15960 keer)

jesse2314

  • Gast
OPGELOST: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Gepost op: 2010/12/27, 21:00:31 »
He allemaal, ik wil binnenkort een android mobiel kopen.
Waarschijnlijk met een abonnement.

Maar even een vraagje, (sorry voor de domme vraag)
Hoe werkt een abonnement met het betalen?
Betaal ik dan via de mobiel ofzo ???
« Laatst bewerkt op: 2010/12/27, 21:28:33 door jesse2314 »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/27, 21:09:26 »
Dat gaat met een automatische afschrijving, Jesse.
Vergeet niet je paspoort of rijbewijs mee te nemen naar de belwinkel, dat zijn ze tegenwoordig verplicht te kopiëren.

(gezien de topictitel wou ik bijna antwoorden 'nummer intoetsen, en op groene telefoontoets duwen', maar dat is wat flauw  ;))
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

jesse2314

  • Gast
Re: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/27, 21:11:57 »
Dat gaat met een automatische afschrijving, Jesse.

Via je bankrekening dus ???

DarkEra

  • Gast
Re: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/27, 21:14:44 »
Ja.

jesse2314

  • Gast
Re: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/27, 21:19:10 »
En je bankrekening nummer staat dan ingesteld in je mobiel ???

Offline chaos7

  • Lid
Re: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/27, 21:25:34 »
zou het niet zo kunnen zijn dat waar jij je mobieltje koopt, jij jou gegevens achterlaat inclusief je bank gegevens?
en dat jij hun een volmacht geeft, wat in houdt dat ze maandelijks het abonnementsgeld afboeken inclusief wat je teveel hebt gebeld of ge-internet?
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/27, 21:25:50 »
En je bankrekening nummer staat dan ingesteld in je mobiel ???

Nee. Je krijgt een sim-kaart waarop dat abonnement is gezet en elke maand wordt er voor die sim-kaart (en evt. bijbehorende mobiel) een bedragje van je rekening afgeschreven. Dat bedragje hangt af van de hoogte van je abonnement (vaak 17,50, 20,00, 27,50, etc. verschilt per aanbieder en mobiel ;)).

Re: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/27, 21:26:22 »
zou het niet zo kunnen zijn dat waar jij je mobieltje koopt, jij jou gegevens achterlaat inclusief je bank gegevens?
en dat jij hun een volmacht geeft, wat in houdt dat ze maandelijks het abonnementsgeld afboeken inclusief wat je teveel hebt gebeld of ge-internet?


Hmm, ik trek jou conclusie in twijfel.
XD [/justjoking]

jesse2314

  • Gast
Re: OPGELOST: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/27, 21:28:50 »
Oke dan is dat helder.
Opgelost :)

Offline heir4c

  • Lid
Re: OPGELOST: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/27, 21:41:16 »
Let toch maar op met zo'n abonnement. (Spreek uit ondervinding)
Als je toch een abonnement neemt let dan op wat je ermee doet en hou het budget in de gaten. Je bent er sneller over dan je denkt.
Laat je ook niet 'inpakken' door zo'n sluwe verkopers. Die smeren je van alles aan als het maar verkoopt en zij hun commissie loontje kunnen opstrijken.
Ik heb nu een Pay & Go kaart. Gewoon als je geld hebt laad je op, heb je er geen dan ... Pech.  :)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: OPGELOST: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/28, 10:17:25 »
En je bankrekening nummer staat dan ingesteld in je mobiel ???

Nee. Je krijgt een sim-kaart waarop dat abonnement is gezet en elke maand wordt er voor die sim-kaart (en evt. bijbehorende mobiel) een bedragje van je rekening afgeschreven. Dat bedragje hangt af van de hoogte van je abonnement (vaak 17,50, 20,00, 27,50, etc. verschilt per aanbieder en mobiel ;)).

Ik zit elke maand op 200,- :'(

Re: OPGELOST: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/28, 10:59:42 »
Let toch maar op met zo'n abonnement. (Spreek uit ondervinding)
Als je toch een abonnement neemt let dan op wat je ermee doet en hou het budget in de gaten. Je bent er sneller over dan je denkt.
Laat je ook niet 'inpakken' door zo'n sluwe verkopers. Die smeren je van alles aan als het maar verkoopt en zij hun commissie loontje kunnen opstrijken.
Ik heb nu een Pay & Go kaart. Gewoon als je geld hebt laad je op, heb je er geen dan ... Pech.  :)


Handig :)
Je kunt gelukkig met een abonnement ook altijd de site van je provider raadplegen om te zien hoeveel je nog hebt, bijv. hi.nl, my.vodafone.nl enz.
En je kunt in sommige gevallen via een gratis telefoontje opvragen, bijv. 1200 en dan optie 1 bij Vodafone. En voor een aantal providers heb je ook nog een Android-programma die het in de gaten houdt. Dus dat zit wel goed :)

@#!: Dat doe je goed :o

Offline Luuk58

  • Lid
Re: OPGELOST: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/28, 12:49:38 »
Ik zit elke maand op 200,- :'(
Tijd voor BB Ping / WhatsApp? :P

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: OPGELOST: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/28, 14:16:36 »
Ik WhatsApp me helemaal de ronte :D, maar ik bel gewoon te veel.

Re: OPGELOST: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/28, 14:32:33 »
Ik weet dat dit is gemarkeerd als opgelost, maar toch een opmerking van mij. Ik heb ben bij Telfort  en heb een Samsung I9000  Android telefoon aangeschaft. Ik kan zowel draadloos als via GPRS internetten. Ook radio en MP3's. Ik ben er zeer tevreden mee. Kost wat (hoeveel weet ik niet) maar dan heb je ook wat. Dit ter overweging.

Re: OPGELOST: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/29, 15:26:28 »
Ik kan zowel draadloos als via GPRS internetten.
GPRS is niet draadloos? Zit je dan vast aan de GPRS verzender/ontvanger met een draadje? :P
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline kasper2

  • Lid
Re: OPGELOST: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/29, 16:29:22 »
Ik weet niet hoe oud je bent (staat niet in je profiel), maar je moet er wel rekening mee houden dat je minstens 18 moet zijn om een telefoonabonnement af te sluiten. Al je geen 18 bent hoeft het geen probleem te zijn, want dan zet je het gewoon op naam van (een van je) ouders (dan moeten dioe het er dan natuurlijk wel mee eens zijn), maar ik waarschuw je even om eventuele verrassing/teleurstellig te voorkomen. Ik heb ook een abonnement op naam van mijn ouders, maar verder kun je wel gewoon je eigen rekeningnummer opgeven, zodat alles wel van je eigen rekening wordt afgeschreven.

Als je een telefoon gaat kopen zou ik, als ik jou was zou ik eerst op internet een telefoon uitzoeken die je graag wilt, en kijken wat internetwinkels vragen voor die telefoon i.c.m een abonnement wat je bevalt. Als je weet wat je wilt kun je naar een 'fysieke' winkel gaan en kijken wat de telefoon die je hebt uitgezocht kost i.c.m een geschikt abonnement. Zo kwam ik erachter dat de telefoon die ik wou (i.c.m abonnement) bij de BelCompany nauwelijks duurder was dan op internet, dus ik heb hem gewoon in de winkel gekocht. Misschien is het op internet wel een stuk goedkoper in jouw geval, maar dat moet je zelf maar uitzoeken.

Als je een Android wilt neem ik aan dat je er ook een internetbundel bij wilt (zonder heb je mijns inziens heel erg weinig aan Android). In dat geval moet je ook rekening houden met de (krappe) datalimieten die sommige providers de laatste tijd hebben ingesteld. Vodafone heeft tegenwoordig een harde limiet van 250MB (voor meer moet je bijbetalen) en KPN (en zo'n beetje alles wat op hun netwerk zit) heeft een zogenaamde 'Fair use policy', wat bij KPN kortgezegd inhoudt dat je snelheid enorm omlaag gaat als ze vinden dat je teveel internet gebruikt (volgens mij ligt ook daar de limiet rond de 250MB).
En 250MB is best weinig. Ik heb zelf een Vodafone abonnenment van vóór het datalimiet-gebeuren en ik gebruik vrijwel altijd meer dan 1GB, ik heb volgens mij ook wel eens over de 3GB gezeten. De grootste datavreters zijn Youtube en radio via internet, en dat gebruik dan ook regelmatig.

T-mobile heeft nog geen limieten ingesteld. Daar doen ze zelfs niet aan FUP's, dus onbeperkt is daar ook echt onbeperkt, voor zover ik weet. Als je zorgeloos wilt Youtuben en radioluisteren moet je dus naar T-mobile, maar helaas is hun netwerk (nog steeds) niet geweldig, en vooral de 3G dekking is een stuk minder dan bij KPN en Vodafone. Uit ervaring weet ik dat GPRS (waar je telefoon op overschakelt als er geen 3G bereik is), is echt geen pretje als je vlot wilt surfen, laat staan voor Youtube.

Zoek dus eerst zelf goed uit wat je wel en niet kunt met het abonnement wat je afsluit, en ook in de winkel kunnen ze je goed helpen, hoewel je wel moet letten op verkopers die alleen maar onzin uit staan te kramen, dus geloof niet alles wat ze je proberen te vertellen.
Alles is relatief

Re: OPGELOST: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/29, 20:44:13 »
@kasper: Nee hoor, Vodafone heeft voor 9,50 per maand onbeperkt internet. Maar ik zelf al lang gebruik van en sinds 2 maanden mijn moeder ook. Dus dat is volgens mij broodje aap-verhaal.
Trouwens, Android zonder databundel is ook te doen. De meeste Android-toestellen hebben ook WiFi ingebouwd, dus dan kun je alsnog op internet.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/29, 20:46:28 door Vistaus »

Re: OPGELOST: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/29, 21:02:04 »
Ik had zelf ook niet van Vodafone gehoord dat ze een onbeperkt bundel hadden. Naar mijn kennis was het ook alleen T-mobile. Maar dan weten we dat nu ook weer ;)

En een Android zonder 3G internet is best waardeloos naar mijn mening, maar dat is mijn mening weer he;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline kasper2

  • Lid
Re: OPGELOST: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/12/29, 21:20:48 »
Bij Vodafone hanteren ze wel een harde limiet, hoor. Bij de goedkope abonnementen is de limiet 250MB, bij de duurdere 1GB, en voor iedere GB extra moet je tien euro dokken.

Voorwaarden Bel+SMS+Web abonnement
Artikel van Tweakers.net

Toen ik mijn abonnement afsloot deden ze nog niet aan Bel+Sms+Web gebeuren, deed je gewoon een internet blox bij je abonnement op, waar weliswaar een FUP op zat, welke nauwelijks werd gehandhaafs. Zo'n Internet-blox kan nog steeds, maar ook daar zit tegenwoordig een limiet van 250 MB op.

Officiële pagina over internetblox

En dan vooral het stukje
Citaat
Internetten: Met Internet Basis BloX kun je internetten op je mobiele telefoon binnen Nederland d.w.z. surfen, chatten en e-mailen binnen de limiet van 250 MB.

Op die pagina hebben ze het ook over een 'Internet Extra' bundel:

Citaat
Wil je meer verbruiken?

Dat kan met Internet Extra! Bijvoorbeeld als je binnen Nederland veel data gebruikt voor livemuziek of videostreaming. Internet Extra vervangt het standaard buitenbundel tarief van € 0,30 per 10 MB voor € 10,- per 1 GB en wordt alleen in rekening gebracht als je buiten je bundel gaat. Als je meer dan 1 GB gebruikt buiten je bundel wordt er direct de volgende € 10,- in rekening gebracht waarvoor je nog een extra GB kan gebruiken. Internet Extra kun je aansluiten op een Bel+Sms+Web abonnement of Internet Basis BloX.

Maar dat is dus ook bijdokken per GB.

Ik hoop dus dat T-Mobile in november volgend jaar het netwerk een beetje fatsoenlijk aan de praat heeft, want dan loopt mijn abonnement af, en met zulke lage limieten hoeft internet op mijn telefoon voor mij niet meer. Dan is meteen de lol eraf omdat je steeds loopt te kijken of je niet over je limiet heengaat.

En WiFi is leuk voor thuis, waar een fatsoenlijk netwerk is, maar op veel plaatsen waar ik kom is geen openbaar netwerk en als ze er al zijn ben ik er nog bar weinig tegengekomen waar met fatsoenlijke snelheid op kon worden geïnternet of waar ik niet eerst werd doorgelinkt naar een pagina met reclame, waarna mij ook nog eens vriendelijk werd verzocht de voorwaarden te accepteren alvorens van het netwerk gebruik te kunnen maken (mompelt iets over een grote gele M). Dan zit 'snel even iets opzoeken' er niet meer in.
Alles is relatief

Re: OPGELOST: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/12/29, 22:30:13 »
Ik heb Bel+Sms+Web en geen limiet.
Mijn moeder heeft Bel+Sms maar 2 maanden geleden hebben we voor haar ook internetblox aangezet. Kan gewoon via My Vodafone en is onbeperkt. Dus dat limiet is er misschien op een goedkoop abonnementje, maar via duurdere abbo's en Blox zeker niet.

En trouwens, w.b.t. WiFi: genoeg openbare netwerken. Hotels veelal, en ook McDonalds, NS in sommige treinen en zo zijn er nog wel meer plekken.

Re: OPGELOST: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/12/29, 22:35:42 »
En trouwens, w.b.t. WiFi: genoeg openbare netwerken. Hotels veelal, en ook McDonalds, NS in sommige treinen en zo zijn er nog wel meer plekken.
Of slecht beveiligde routers  :-X
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Luuk58

  • Lid
Re: OPGELOST: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/12/29, 23:05:04 »
Dus dat limiet is er misschien op een goedkoop abonnementje, maar via duurdere abbo's en Blox zeker niet.
Toch wel, lees de site nog maar eens na. Vodafone doet niet meer aan onbeperkt/FUP, niet meer voor nieuwe abonnementen. Oude abo's blijven de FUP houden tot het eind van het contract, dus misschien heeft je moeder net op tijd besteld?
Zie http://www.vodafone.nl/Vodafone/wg20/pdf/new_deals/_tarieven_postpaid.pdf

Pieter2

  • Gast
Re: OPGELOST: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #23 Gepost op: 2010/12/31, 15:13:18 »
Vodafone blox heeft altijd al een fup gehad, in de praktijk kwam dit neer op een limiet van 200 - 250 MB per 30 dagen.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: OPGELOST: Hoe werkt een mobiel met Abonnement?
« Reactie #24 Gepost op: 2010/12/31, 17:51:02 »
Ehh nee. Ik gebruik met mijn FUP abonnement elke maand rond de 2GB en hoef niks bij te betalen...