Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] muziek scrobblen voor lastfm  (gelezen 722 keer)

Offline scharco

  • Lid
[opgelost] muziek scrobblen voor lastfm
« Gepost op: 2009/04/18, 10:06:17 »
Alle muziek die ik op mijn win-pc draai wordt gescrobbled naar last.fm. Ik krijg hierdoor een mooi overzicht van alle muziek die ik draai.
Ik krijg dit op mijn ubuntu machine niet voor elkaar.

De download is een tar.gz bestand. Dit pak ik vervolgens uit naar mijn home folder. En vervolgens weet ik niet zo goed wat ik moet doen.

Ik ben nog een newbie met ubuntu. Het kan dus ook te maken hebben met mijn onbekendheid met ubuntu

Ik hoef alleen maar te scrobblen. De andere functies van last.fm vind ik minder belangrijk.

Als iemand hier ervaring mee heeft en mij kan vertellen wat ik moet doen dan hoor ik dat graag.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/19, 09:47:37 door scharco »

Offline Floris

  • Lid
Re: muziek scrobblen voor lastfm
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/18, 10:49:54 »
Als het je alleen om het scrobbelen gaat en je Amarok of Rhythmbox gebruikt hoef je niets extra installeren: beiden hebben de benodigde functionaliteit al.

In Rhythmbox: ga naar Edit > Plugins en selecteer de Last.fm-plug-in.
In Amarok: ga naar Tools > Configure Amarok > Last.fm.

Bij andere programma’s heb je ook dikke kans dat de plug-in ingebouwd is.

Als je de speler van Last.fm wilt gebruiken, dan raad ik je aan om dat via de zogenaamde “Repositories” te doen: ofwel gebruik Synaptic en zoek naar “lastfm”, ofwel gebruik de terminal, type:
sudo apt-get install lastfm
Het bestand dat je gedownload hebt kun je in principe ook gebruiken, maar dan moet je het zelf compileren en installeren; als een programma in de Repositories staat, is het aan te raden om die versie te gebruiken.  Mocht je per se deze gedownloade versie willen gebruiken, volg dan de README, type:
cd <downloadmap>
./configure && make
in een terminal, en verplaats de programmabestanden naar waar je wilt.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline scharco

  • Lid
Re: muziek scrobblen voor lastfm
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/19, 09:46:32 »
Dank je Floris.

De wereld van ubuntu is vaak simpeler dan ik gewend ben.