Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tweede harddisk mounten ?  (gelezen 3558 keer)

Elentir

  • Gast
Tweede harddisk mounten ?
« Gepost op: 2008/07/21, 18:08:23 »
Ik heb Ubuntu nu een week op mijn pc geïnstalleerd en ik wil mijn oude Winfows harddisk eraan toevoegen. Ik zag de disk al wel, maar dan als externe schijf (zoals een USB-stick). Ik wilde graag deze harddisk als Linux inrichten zodat deze beter geïntegreerd is met Ubuntu.

Ik heb GParted geïnstalleerd en heb de schijf geformateerd als ext3 (partition /dev/sdb1). Nu kan Ubuntu deze schijf niet meer vinden. Nu geloof ik dat ik hem moet mounten, maar hoe doe ik dat?

Offline Willem_D

  • Lid
Tweede harddisk mounten ?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/21, 18:37:25 »
Welkom op het forum!
Je zult hem inderdaad moeten mounten.
Je kunt via Synaptic een mount-manager installeren, genaamd:
pysdm


Groet, Willem_D



Edit: officieel heet het de "Storage Device Manager".

PS: Je schreef:
Citaat
Ik wilde graag deze harddisk als Linux inrichten zodat deze beter geïntegreerd is met Ubuntu.
Linux kan ook prima overweg met NTFS en FAT.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline joop905

  • Lid
Tweede harddisk mounten ?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/21, 18:47:43 »
en hier wat lees voer over pysdm:
http://pysdm.sourceforge.net/

GrJ.

Elentir

  • Gast
Tweede harddisk mounten ?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/21, 22:07:17 »
Merci, werkt prima.

Alleen nog 1 ding, ik heb geen rechten op er spullen naar toe te kopiëren.... lijkt me een simpele handeling om dat wel te kunnen... maar waar?

Offline vanadium

  • Lid
Tweede harddisk mounten ?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/22, 15:09:50 »
Je moet even iets lezen omtrent Linux permissies. Met de commandolijn kan je permissies instellen met "chmod" en de eigenaar veranderen met "chown". Grafisch kan je die dingen doen door bestandsbeheer te openen met beheerdersrechten: dit doe je met het commando "gksu nautilus". Recht-klikken op een bestand of directory laat je toe de eigenaar en de permissies (lezen, schrijven, uitvoeren) aan te passen.

Offline Teun

  • Lid
Tweede harddisk mounten ?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/22, 17:06:45 »
gksu nautilus
in de commander in voeren en er word dan een verkenner geopend. Als je dan op een map klikt met rechter muisknop. Dan kan je onder eigenschappen de permissies instellen.

Elentir

  • Gast
Tweede harddisk mounten ?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/22, 21:06:57 »
Ok, ik heb het één en ander gedaan en het werkt.

Alleen snap ik iets niet. Al het verkeer naar mijn disk gaat via /media/tindome. Hierbij is Tindome de naam van mijn tweede schijf. Als ik op de schijf zelf klik via Places >  82.0 GB Media krijg ik de volgende mededeling:

"You are not privileged to mount this volume"

Is dit omdat ik alleen als gebruiker toegang krijg via een folder tot mijn schijf en geen directe toegang tot de disk omdat dit een root-recht is? In Nauitlis krijg ik trouwens hetzelfde bericht en dan ben ik wel root.

Mijn schijf is 82.0 GB, maar de File Browser geeft 45.4 GB aan, maar er staat niets op...

(ja, ik ben nieuwsgierig naar hoe dingen werken)

Offline Teun

  • Lid
Tweede harddisk mounten ?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/22, 21:22:59 »
Citaat van: tovar
gksu nautilus
in de commander in voeren en er word dan een verkenner geopend. Als je dan op een map klikt met rechter muisknop. Dan kan je onder eigenschappen de permissies instellen.
Als nautilus door de commando is geopend. Dan kan je op een map of bestand met de rechter muisknop klikken. Als je dan op Properties/eigenschappen klikt. Dan krijg je een raam met tabbladen. Een van die tabbladen heet permissies.
Ook zonder het commando in te voeren kan je boven in het scherm klikken op places. Als je dan een verkenner krijgt. Dan kan je daar ook met de rechtermuisknop op klikken. Je krijgt dan een menu voor de muis. En onderaan kan je dan ook op properties/eigenschappen klikken.
Teun

Elentir

  • Gast
Tweede harddisk mounten ?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/22, 21:26:40 »
Ja dat werkt prima ik haal mappen/drives enzo door elkaar. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe linux dat beheer doet.

Wel heb ik de volgende vragen:

Alleen snap ik iets niet. Al het verkeer naar mijn disk gaat via /media/tindome. Hierbij is Tindome de naam van mijn tweede schijf. Als ik op de schijf zelf klik via Places >  82.0 GB Media krijg ik de volgende mededeling:

"You are not privileged to mount this volume"

Is dit omdat ik alleen als gebruiker toegang krijg via een folder tot mijn schijf en geen directe toegang tot de disk omdat dit een root-recht is? In Nauitlis krijg ik trouwens hetzelfde bericht en dan ben ik wel root.

Mijn schijf is 82.0 GB, maar de File Browser geeft 45.4 GB aan, maar er staat niets op...

(ja, ik ben nieuwsgierig naar hoe dingen werken)

Offline vanadium

  • Lid
Tweede harddisk mounten ?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/22, 21:51:28 »
Ik vermoed dat jou schijf nu via /etc/fstab gemount is (de "klassieke" manier, de beste manier voor permanente schijven). Tegelijk is die ook gemount onder /media, waardoor gnome de schijf toont op de desktop en in het Places menu. Vanuit gnome kan je die niet meer mounten aangezien ze al gemount is ...

Eigenlijk zou je schijf beter elders (vb onder /mnt) gemount worden, zodat ze niet meer door gnome als een verwijderbare schijf wordt gezien.

Elentir

  • Gast
Tweede harddisk mounten ?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/22, 21:56:40 »
Ok, maar hoe is het verschil in schijfgrootte te verklaren? Hier een screenshot, mocht dat helpen, de map Tindome in de filebrowser geeft 45 GB aan:


Elentir

  • Gast
Tweede harddisk mounten ?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/22, 22:07:30 »
Ik ben bang dat Tindome onderdeel is van Elentir en dus op de hoofdschijf (van 113 Gb) ipv van de tweede schijf van 80Gb. Ik kopieer nu een paar Gb om dat te controleren. Als dit zo is, snap ik er niets meer van :S....

(maar ik leer wel veel :))

edit: yup, Tindome zit op de 'hoofd'schijf. Ik ga wel weer opnieuw beginnen. Kijken wat ik heb fout gedaan.

Offline vanadium

  • Lid
Tweede harddisk mounten ?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/22, 22:25:31 »
nautilus is niet noodzakelijk juist. Om een goed beeld te krijgen van de vrije ruimte op je schijven:

df -h

Elentir

  • Gast
Tweede harddisk mounten ?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/22, 22:49:35 »
Ok, het werkt nu naar behoren :).

Ik ging terug naar Gparted en onder het kopje Mountpoint staat wel wel de mount plaats, maar omdat het lichtgrijs is, is hij nog niet daadwerkelijk gemount (hoe dit komt, geen idee).  Oftewel, rechtermuisknop op de regel van "/dev/sdb1 ext 3 .... "> Mount. Nu wordt de lokatie media/tindome zwart.

De schijf is nu gemount en kan worden geopend.

Dat neemt niet weg dat je nog geen rechten hebt. Dit moet weer via Nautilus. Ga naar de map media/tindome en daar kan je rechten toekennen zoals hierboven beschreven.

Je kunt nu naar de schijf via Gnome [Places > 82.0 Gig schijf in dit geval]

Bedankt iedereen voor de hulp.