Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie vanaf interne harde schijf  (gelezen 1000 keer)

Offline Ronald_

  • Lid
Installatie vanaf interne harde schijf
« Gepost op: 2010/11/17, 21:26:26 »
Ik heb een laptop die geen USB boot ondersteund en waarvan de cd-drive stuk is. De harde schijf is compleet leeg. Ik wil Ubuntu 10.10 installeren. (voorheen heeft 10.04 perfect gedraaid, dus 10.10 mag geen probleem zijn).

Nu vraag ik mij af hoe het mogelijk is vanaf de interne harde schijf de installatie te booten. Ik heb de harde schijf al aan een windows pc gehangen d.m.v. een externe usb behuizing. Een FAT32 partitie aangemaakt en met de gedownloade iso en programmatje een bootable usb disk gemaakt van deze partitie (er van uitgaande dattie deze gewoon zou booten). Maar ik krijg telkens de melding 'unknown filestystem, grub rescue' waarna ik niets meer kan behalve op enter rammen.

De onderstaande link kwam ik tegen, maar deze gaat er van uit dat je al windows op je pc hebt staan:
http://www.instantfundas.com/2007/08/install-any-linux-distro-directly-from.html

Iemand enig idee?

jesse2314

  • Gast
Re: Installatie vanaf interne harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/17, 21:28:14 »
Welkom op het forum Ronald_
 
Die hardeschijf van je laptop zit nu in een windows pc.

Dus start de cd op vanaf die pc en doe de installatie op die pc (maar zorg wel dat alles op die *laptop-hardeschijf* geinstalleerd word)
en dan de hardeschijf weer in de laptop en klaar :)

Re: Installatie vanaf interne harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/17, 21:40:04 »
De manier die je in de link beschrijft, gaat er vanuit dat er al een OS op die disk staat.
Citaat
Here I'm going to focus on Microsoft Windows as the pre installed operating system.

De optie die jesse2314 aangeeft zou je inderdaad kunnen proberen.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Ronald_

  • Lid
Re: Installatie vanaf interne harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/17, 21:47:14 »
Welkom op het forum Ronald_
 
Die hardeschijf van je laptop zit nu in een windows pc.

Dus start de cd op vanaf die pc en doe de installatie op die pc (maar zorg wel dat alles op die *laptop-hardeschijf* geinstalleerd word)
en dan de hardeschijf weer in de laptop en klaar :)

Bedankt voor je snelle reactie, maar helaas kan ik deze alleen verbinden via usb. De ubuntu installatie herkent de usb schijf niet. Dus dat gaat niet werken.

De manier die je in de link beschrijft, gaat er vanuit dat er al een OS op die disk staat.
Citaat
Here I'm going to focus on Microsoft Windows as the pre installed operating system.

De optie die jesse2314 aangeeft zou je inderdaad kunnen proberen.

Klopt, ben ik me van bewust. Maar die kant zal ik het moeten zoeken, dus de hele installatie te booten vanaf mijn interne harddisk.