Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: Thunderbird en Gmail  (gelezen 7784 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: Thunderbird en Gmail
« Gepost op: 2010/10/21, 14:18:18 »
Ik heb een handleiding gemaakt voor het koppelen van e-mailprogramma Thunderbird aan een Gmail-account:
http://sites.google.com/site/computertip/thunderbird

Zoals gebruikelijk bij mijn handleidingen, zit er een aantal persoonlijke keuzes in, waar de meningen over kunnen verschillen. Mijn bedoeling is geweest om een simpele en eenvoudige constructie te maken voor de koppeling van Gmail en Thunderbird, die de webmail niet beïnvloedt.

Succes!  :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/21, 14:22:09 »
Wat is het probleem met de POP instelling?
IMAP werkt hier namelijk prima.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/21, 14:24:03 »
Wat is het probleem met de POP instelling?
IMAP werkt hier namelijk prima.

Als je met IMAP een e-mail verwijdert in Thunderbird, dan wordt-ie meteen ook verwijderd uit je webmail. Als je daarna de prullenbak van Thunderbird leegt, is de desbetreffende e-mail onherroepelijk verdwenen, ook uit de webmail....

Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/21, 14:25:48 »
Vergeet niet dat POP je email naar je harde schijf haalt, en je dus moet back uppen, tenzij je in gmail zelf bij instellingen/doorsturen en POP en IMAP hebt aangegeven dat je een kopie in gmail zelf wilt houden.

Verder vind ik IMAP veel handiger, omdat ik meerdere computers heb en absoluut geen zin heb om ongesynchroniseerde mailboxen te hebben.

De handleiding is lekker kort en bondig, dus iedereen zou het moeten kunnen doen ;)
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Rainmaker

  • Lid
Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/21, 15:21:06 »
Voor diegenen die vinden dat de wizard van Thunderbird zuigt, kun je ook dit nog gebruiken: http://mailtweak.mozdev.org/installation.html
Alduszodanigdesalniettemin, het leven was er uit en kwam er nooit meer in.

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/21, 18:26:09 »
Wat is het probleem met de POP instelling?
IMAP werkt hier namelijk prima.

Als je met IMAP een e-mail verwijdert in Thunderbird, dan wordt-ie meteen ook verwijderd uit je webmail. Als je daarna de prullenbak van Thunderbird leegt, is de desbetreffende e-mail onherroepelijk verdwenen, ook uit de webmail....
Dan staat het bericht nog bij 'alle berichten'. Zojuist uitgeprobeerd. Omdat je via IMAP werkt kun je ook goed met je mobiele telefoon de mail bijhouden. Zelf houd ik dat op drie plekken bij:
Mijn laptop (Gmail of Icedove (Thunderbird)).
Mijn Nokia (IMAP)
Op een andere lokatie (Gmail).

Ik gebruik Icedove voornamelijk als ik niet persé online wil zijn + voor het verzenden van vrij grote bijlages. Gaat vlotter dan via Gmail zelf. Met POP is het veel lastiger om de mail synchroon te houden.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/21, 18:35:28 »
POP3 is voor het ophalen van e-mail. De opvolger IMAP synchroniseert de e-mail en ondersteund mappen (incl de prullenmand ;)).

Google adviseert altijd IMAP te gebruiken: Aan de slag met IMAP voor Gmail maar pop3 werkt natuurlijk ook.

Ook Evolution staat tegenwoordig standaard ingesteld op IMAP en kan worden ingesteld voor gmail:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WebmailEvolution
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/21, 19:02:32 »
Dan staat het bericht nog bij 'alle berichten'. Zojuist uitgeprobeerd.

Bij mij niet... In een bepaald Gmail-account ben ik zo twee jaar e-mails kwijtgeraakt.  :(

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/21, 19:11:12 »
Volgens deze FAQ zal dat nu niet meer gebeuren, tenzij je een specifieke versie Iphone hebt.
http://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=78755

Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/21, 19:52:21 »
Dan staat het bericht nog bij 'alle berichten'. Zojuist uitgeprobeerd.

Bij mij niet... In een bepaald Gmail-account ben ik zo twee jaar e-mails kwijtgeraakt.  :(

Dan had je misschien iets niet goed ingesteld in gmail zelf. Op de pagina met instellingen kun je namelijk instellen dat je de berichten na download op de server achter wil laten (zodat ze dus ook naar een andere pc kunnen met pop3).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/21, 21:31:35 »
@Pjotr: Kijk eens hier: http://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=77662, daar staan de instellingen voor Thunderbird met IMAP. Daar zie je geen vinkje staan bij 'Empty trash on exit'. Staat dit soms bij u aan?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/22, 12:41:13 »
@Pjotr: Kijk eens hier: http://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=77662, daar staan de instellingen voor Thunderbird met IMAP. Daar zie je geen vinkje staan bij 'Empty trash on exit'. Staat dit soms bij u aan?

Zoals ik al in mijn eerdere bericht had gemeld, had ik zelf, handmatig dus, de prullenbak geleegd van Thunderbird.  :)

Enfin, zo'n ramp is het nou ook weer niet. Wat moet je eigenlijk met al die ouwe berichten. De contactpersonen zijn bewaard gebleven, en dat vind ik het belangrijkste.

Bijkomend voordeel: als het desbetreffende Gmail-account wordt gekraakt, dan heeft de inbreker bijzonder weinig materiaal voor identiteitsdiefstal.  :P

Maar goed, voor mij voortaan liever simpele POP dan ingewikkelde IMAP. Dan hou ik het makkelijker in de klauwen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/22, 12:45:21 »
Ieder zijn eigen voorkeur :)

Ik heb het overigens beide: IMAP voor normaal gebruik, POP3 om alle mail binnen te halen en te archiveren op mijn eigen systeem.
Mocht ik ooit ook alles wissen dan heb ik lokaal nog een kopie, hetzelfde geldt wanneer Google om wat voor reden dan ook mijn mail ontoegankelijk maakt.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/22, 22:30:28 »
In een bepaald Gmail-account ben ik zo twee jaar e-mails kwijtgeraakt.  :(
Google zegt dat ze automatisch je prullenbak al na 30 dagen legen: http://mail.google.com/support/bin/answer.py?hl=nl&answer=7401

De contactpersonen zijn bewaard gebleven, en dat vind ik het belangrijkste.
Hoe synchroniseer je contactpersonen tussen gmail en Thunderbird (of Evolution)? Dat mis ik nog.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/23, 11:13:48 »
Thunderbird is een lichtgewicht email programma, waarom zou de wizard dan zuigen??

Ja nee, want alles aan Thunderbird is perfect.

Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/23, 12:47:43 »
Sorry, dat is spreektaal.

Ik bedoelde het sarcastisch, omdat jou opmerking nogal overkwam als Thunderbird hét perfecte programma is.

Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/23, 12:54:02 »
Ja, voor mij wel. En het zuigt niet.

Ok, jou mening :)

Offline baboom

  • Lid
Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #17 Gepost op: 2010/10/24, 11:51:33 »

Hoe synchroniseer je contactpersonen tussen gmail en Thunderbird (of Evolution)? Dat mis ik nog.
[/quote]

dat zou ik ook graag willen weten (als deze mogelijkheid er uberhaupt is....)
Asus X52J,                                        Acer Aspire 3610
Nvidia Gforce M310 :(                         Celeron M 1500 Mhz
Intel core i5                                      80 Gb HD
Ubuntu 10.04 LTS/Win7 Ultimate           Mint 10

Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #18 Gepost op: 2010/10/24, 12:10:37 »
Moet wel kunnen lijkt me.
Het kan immers ook tussen GMail en Kontact.

van_zwier

  • Gast
Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #19 Gepost op: 2010/10/24, 14:51:51 »

Offline baboom

  • Lid
Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #20 Gepost op: 2010/10/24, 16:26:42 »
ja dat ziet er goed uit,
ga ik zeker proberen zodra ik weer thuis ben (ben nu hard aan het werk ja......)

THX !!
Asus X52J,                                        Acer Aspire 3610
Nvidia Gforce M310 :(                         Celeron M 1500 Mhz
Intel core i5                                      80 Gb HD
Ubuntu 10.04 LTS/Win7 Ultimate           Mint 10

Offline Dave

  • Lid
Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #21 Gepost op: 2010/10/24, 19:54:16 »
Met de nieuwe Thunderbird krijg je voor elk account nu een apart verhaal met inbox etc.
Dat vind ik niet echt prettiger.
Immers wilde je wat beantwoorden kwam er vanzelf de juiste afzender al bij (wel altijd even controleren)

Ook gaat standaard alles eerst op dat imap, ik wil gewoon pop want op een andere computer(werk) gebruik ik toch weer andere adressen.



Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #22 Gepost op: 2010/10/24, 21:33:04 »
ik gebruik al tijden de Google Contact plugin, werkt erg handig.
verder gebruik ik IMAP omdat ik niet altijd via de computer kan mailen, ik handel mijn mail vaak mobiel af dus ik moet wel overal er bij kunnen.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Dave

  • Lid
Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #23 Gepost op: 2010/10/25, 19:04:02 »
man o man, petje af dan van mij hoor.
Echt waar. Ik zie 1 emailtje al niet zitten op z'n ieniemieding, laat staan een veertigtal op een dag(het gros kan zo weg vaak).


van_zwier

  • Gast
Re: Tip: Thunderbird en Gmail
« Reactie #24 Gepost op: 2010/10/25, 22:04:30 »
man o man, petje af dan van mij hoor.
Echt waar. Ik zie 1 emailtje al niet zitten op z'n ieniemieding, laat staan een veertigtal op een dag(het gros kan zo weg vaak).


Dat is een kwestie van berichtregels maken waarvan de minst interessante mail/gewenste spam, ook gelijk laat archiveren en postvak in, laat overslaan. Zo hoef je alleen de leukste te beantwoorden en lees je thuis op de computer de rest.

Al gebruik ik de laatste tijd voor de computer prism mail, die tegenwoordig ook offline instellingen heeft.
Heb je overal en altijd dezelfde schermindeling. (voor de luie mens een uitkomst ;-)