Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bestanden delen tussen Ubuntu en Xubuntu 14.04  (gelezen 658 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
bestanden delen tussen Ubuntu en Xubuntu 14.04
« Gepost op: 2015/05/16, 16:30:00 »
Ik heb een vraagje, want ik krijg het niet voor elkaar bestanden te delen over mijn interne netwerk...

Op mijn HTPC (Ubuntu 14.04) wil ik een aantal mappen delen met mijn desktop (Xubuntu 14.04). Op de HTPC heb ik in Nautilus op "lokale netwerkschijf" gedrukt en de betreffende mappen gedeeld. Dan worden er wat zaken als samba, etc geinstalleerd en vervolgens heb ik de pc herstart.
Als ik vervolgens vanaf de desktop de HTPC benader dan zie ik de mappen wel op het netwerk, maar als ik erop klik krijg ik een vraag om een wachtwoorden en wat ik daar ook invoer aan wachtwoorden, ik kom er niet in. Ik gebruik op de desktop overigens Gigolo voor de netwerkshares, Gigolo had ik geconfigureerd als op Pjotr's site...

Wat gaat hier fout, het kan toch niet zo ingewikkeld zijn om een paar mapjes te delen op een intern netwerk?
« Laatst bewerkt op: 2015/05/16, 16:33:40 door valk »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: bestanden delen tussen Ubuntu en Xubuntu 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/16, 17:52:49 »
Ik heb op de htpc in nautilus de mappen gedeeld en die probeer ik mbv Gigolo vanaf de desktop (xubuntu) te benaderen.

maar ik heb het wachtwoord van de htpc gebruiker wel 10x ingevuld, maar dat lijkt het niet te zijn. Ik vermoed dus een soort van rechten issue, maar ik snap het niet helemaal

Offline Mikkel

  • Lid
Re: bestanden delen tussen Ubuntu en Xubuntu 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/16, 21:26:02 »
In de firewall al aangegeven dat Samba-verkeer vrije doorgang mag hebben?

Offline jan11000

  • Lid
Re: bestanden delen tussen Ubuntu en Xubuntu 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/16, 22:25:54 »
samba installeren,
dan heb je een grafische scherm om bestanden te delen en wachtwoorden en gebruikers aan te geven.
Als je de grafische scherm gebruikt, die eerst je instelling die je eerst gemaakt hebt, verwijder die zodat pc weer origineel is.
Wachtwoord van samba en inlog wachtwoord is niet hetzelfde.