Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Automatische hdmi audio  (gelezen 1926 keer)

Offline Diet Bos

  • Lid
[opgelost] Automatische hdmi audio
« Gepost op: 2012/10/02, 19:44:40 »
Hallo!

ik ben redelijk nieuw in ubuntu, maar de laatste tijd is mijn linux kennis met sprongen vooruit gegaan sinds ik windows afgezworen heb.

Zeker mijn kennis als het gaat om de hdmi poort. Als hij aanstaat moet ik eerst mijn laptop rebooten voordat ik geluid kan doorgeven via de hdmi poort. (als dit anders kan, dan heb ik niet de goede zoektermen gebruikt op google) en dan nog alleen maar als ik bij de geluidsinstellingen de hdmi output heb geselecteerd. (deze staat er niet als de laptop aanstaat, maar zie je pas na een reboot)

nu na veel gezoek ben ik over het commando pulseaudio -k gestruikeld. (ik dacht dat ik het binnen alsa moest zoeken ) nu lijkt het na dit commando uitgevoerd te hebben dat het inpluggen van de hdmi kabel wel gelijk de instelling bij geluid laat zien, ik moet hem alleen nog selecteren. (het is allemaal nog wat vaag)

nu komt het.

Ik zou graag een script willen maken, dat als ik (en eigenlijk meer mijn vrouw :) ) de hdmi kabel inplug het script gaat lopen, het commando pulseaudio - k draait en na een wachttijd van +/- 15 seconden (de herstart tijd van PA ) de geluidstinstellingen opent, zodat we alleen nog maar de hdmi instelling kunnen selecteren.

heeft iemand enig idee hoe ik dit signaal van het inpluggen kan vinden? en daar een script aan kan hangen... daarna moet ik natuurlijk nog uitvinden hoe ik de geluidsinstelling naar voren kan toveren, maar ik denk dat ik dat nog wel ergens moet kunnen vinden...

alvast bedankt voor jullie hulp!!!

Groetjes
Diet

Edit: Titel aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/09, 09:37:39 door Ron »

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: een brug te ver?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/02, 20:09:52 »
Er is een app in ubuntu voor het uitvoeren van bepaalde acties als er het een of ander gebeurt, "cuttlefish". Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dat lijkt me een goede plek om te beginnen.

Offline axelv

  • Lid
Re: een brug te ver?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/02, 21:52:45 »
Ik denk dat dit ook kan met een "udev-rule", maar ben niet 100% zeker... Hier kan je misschien ook eens naar kijken :)

Offline Diet Bos

  • Lid
Re: een brug te ver?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/02, 21:57:23 »
Er is een app in ubuntu voor het uitvoeren van bepaalde acties als er het een of ander gebeurt, "cuttlefish". Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dat lijkt me een goede plek om te beginnen.

dit leek veel belovend, maar cuttlefish staat bij mij niet in  het software centre. Had nog een tar.bz gevonden, maar daar kwam ik niet verder mee ( zat geen make file in :S)

https://apps.ubuntu.com/cat/applications/cuttlefish/ geeft in mijn software centre geen programma :S

EDIT : via ppa wel geinstalleerd! nu eens uitvinden wat er mogelijk is. Thnx voor de reacties!!

« Laatst bewerkt op: 2012/10/02, 22:15:02 door Diet Bos »


Offline Diet Bos

  • Lid
[opgelost] Automatische hdmi audio
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/08, 21:32:35 »
Top! met die laatste 2 kan ik denk ik wat meer al is cuttlefish wel veel belovend!

Cuttlefish heeft wel een paar nadelen :) hdmi is niet in de GUI beschikbaar, als enige optie, wat inhoud dat je je eigen plugin nodig hebt. aangezien er voor cuttlefish nog geen lijst met beschikbare plugins is die zo her en der al geschreven zijn, zul je zelf je script moeten schrijven. De youtube video is wel duidelijk... maar voor mij volkomen abracadabra zeg maar!!

edit : titelpost gewijzigd voor zoekfunctie.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: een brug te ver?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/09, 09:36:24 »
edit : titelpost gewijzigd voor zoekfunctie.
Dat werkt beter, wanneer je dit bij het eerste bericht doet, want dat komt in het overzicht.
Dit zal ik doen ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.