Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: weg met dat wachtwoord - svp  (gelezen 2773 keer)

Offline krijn

  • Lid
weg met dat wachtwoord - svp
« Gepost op: 2011/05/18, 16:59:49 »
ik ben erg gelukkig met ubuntu 11+, alleen denk ik soms dat ik met windows vista bezig zijn, want om de haverklap moet ik een wachtwoord invullen, of krijg ik iets raars te zien over een sleutelbos die ook zo nodig een ww nodig heeft! als ik EVEN wat anders doe slaat het scherm op zwart en moet ik OOK weer dat verd*mde ww invullen.

please tell me hoe ik dit kan stopzetten? dank alvast!


Re: weg met dat wachtwoord - svp
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/18, 17:03:53 »
Staat er niet ergens iets als "voorkeuren schermbeveiliging" bij de instellingen? Hoe je daar in Unity precies komt weet ik niet. In 10.10 kun je dan "vergrendel het scherm wanneer schermbeveliging is geactiveerd" uitzetten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: weg met dat wachtwoord - svp
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/18, 17:08:26 »
Sleutelboswachtwoord uitschakelen:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Automatisch-aanmelden:-schakel-het-
(punt 40, rechterkolom)

Schermbeveiligingswachtwoord uitschakelen:
Systeem - Voorkeuren - Schermbeveiliging
Haal vinkje weg bij: Vergrendel het scherm wanneer de schermbeveiliging is geactiveerd

Re: weg met dat wachtwoord - svp
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/18, 17:10:33 »
Als je verbinding had gemaakt met het draadloze netwerk, heb jij zelf gekozen een wachtwoord hiervoor te gebruiken, dit kon je gewoon open laten en op oke drukken, dan zal ie wel zeggen dat het onveilig is, maar dat scheelt mij niet :)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline ThomasN

  • Lid
Re: weg met dat wachtwoord - svp
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/18, 17:12:31 »
In Schermbeveiliging (Dash -> Schermbeveiliging of Systeeminstellingen -> Schermbeveiliging) kan je het vinkje bij Scherm vergrendelen (...) uitzetten.

Als je ook geen wachtwoord wilt invullen om je aan te melden kan je in Aanmeldscherm (Dash -> Aanmeldscherm of Systeeminstellingen -> Aanmeldscherm) Automatisch aanmelden aan zetten.

Als je helemaal geen wachtwoorden meer wilt tegenkomen kan je je wachtwoord uitzetten. (Dash -> Over mij -> Wachtwoord wijzigen of Systeeminstellingen -> Aanmeldscherm -> Wachtwoord wijzigen) Deze laatste optie raad ik zeker niet aan, omdat dit je systeem veel onveiliger maakt.

Aanvulling: Ik typ kennelijk langzaam.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: weg met dat wachtwoord - svp
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/18, 17:50:11 »
Gelijk maar even toegevoegd aan de Direct-Doen-lijst op m'n webstek, want het is voor mij al jaren een standaardhandeling om die twee wachtwoorden te verwijderen:
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen#TOC-Verwijder-twee-onnodige-wachtwoorde
(punt 2.10, rechterkolom)

Offline krijn

  • Lid
Re: weg met dat wachtwoord - svp
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/18, 17:56:58 »
Gelijk maar even toegevoegd aan de Direct-Doen-lijst op m'n webstek, want het is voor mij al jaren een standaardhandeling om die twee wachtwoorden te verwijderen:
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen#TOC-Verwijder-twee-onnodige-wachtwoorde
(punt 2.10, rechterkolom)

merci! zo ben ik kennelijk ook als beginner nog nuttig =D

en verder iedereen weer bedankt!

Offline krijn

  • Lid
Re: weg met dat wachtwoord - svp
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/19, 10:58:01 »
Nu dit nog even en we zijn met zijn allen blij!
http://forum.ubuntu-nl.org/forum/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/

HA! ik wacht altijd een dagje voordat ik dóórga met juichen over een opgelost probleem, en da's maar goed ook, want alles wat ik gisteren had veranderd ten goede is 'teruggesprongen', zeg maar: ik moest WEER een wachtwoord ingeven; ondanks herhaalde verwijderingen stond ook kwa toetsenbord WEER USA internationaal AltGr dode toetsen als standaard. het enige verschil is dat er nu ineens bovenin de taakbalk een ikoontje zit en als je daar op klikt kun je KIEZEN voor dode toetsen of altgr dode toetsen. maar ik dacht nu juist dat ik die vervelende AltGr VERWIJDERD had?!

dus: ik zou maar WAT graag 'wat doe je als je vraag is opgelost' willen spelen, maar dan moet die vraag wel opgelost zijn! :(

heeft iemand nog een idee hoe ik ubuntu van zijn eigenwijze gedrag af kan helpen zodat-ie MIJ gehoorzaamt???

Offline krijn

  • Lid
Re: weg met dat wachtwoord - svp
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/19, 12:23:20 »
femke:

ik heb alles gedaan wat jij/jullie hebben voorgesteld, en wel vaker dan 1 keer ook! :(

net merkte ik dat na schermbeveiliging ik GEEN wachtwoord hoefde in te tikken! maar wel bij allerhande 'authentication' handelingen, of hoe noemt ubuntu dat: húppetee! wachtwoord.

GRRRRRR !!!

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: weg met dat wachtwoord - svp
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/19, 13:28:26 »
Beste krijn,

Authentication wordt altijd gevraagd bij installeren en bepaalde updates van software, ook bv. bij het starten van synaptic.
Dat kan je niet uitzetten, en behoort nu juist tot de veiligheid van Linux. Er bestaat in Linux nl. geen standaard root-account, maar die rechten kan je je tijdelijk (15 minuten) toeëigenen met je wachtwoord. In een grafische omgeving wordt dit meegenomen.

Wellicht lastig, maar dit is nu juist één van de redenen dat allerlei malware op Linux niet werkt.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline krijn

  • Lid
Re: weg met dat wachtwoord - svp
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/19, 14:49:48 »
OK, dan weet ik dat. jammer maar ZEER helaas...  :(

dank voor jullie reacties trouwens.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: weg met dat wachtwoord - svp
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/19, 14:53:14 »
OK, dan weet ik dat. jammer maar ZEER helaas...  :(

dank voor jullie reacties trouwens.

Niet helaas, maar hoera! Zoals asphyxia al zei, zouden we anders met Linux in dezelfde treurige toestanden belanden als bij Windows.

Lees dit eens:
http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid