Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "Lege harde schijf" na terug zetten van Ghost-Image  (gelezen 4978 keer)

MasterNXT

  • Gast
"Lege harde schijf" na terug zetten van Ghost-Image
« Gepost op: 2007/08/31, 10:10:56 »
Hallo allemaal, ik zit met het volgende probleem.

Mijn pc heeft twee harde schijven, 12 GB (Windows XP) en 160 GB verdeelt in drie partities

(E: Hard Disk (Voor algemeen gebruik) -- F: Fun (Games) -- G: Data (Software en MP3) )

Nu is als volgt:

Windows draaide niet meer zo goed, dus... Ghost Image terug zetten!!! Deze stond op de Data schijf (G: )

Norton Ghost floppy in het diskette station geplaatst en PC-Dos gestart. Gebrowsed naar de Data schijf en mijn image geselecteerd. Vervolgens begon Ghost, trouw als altijd, mijn image terug te zetten maar 1 ding viel me op. Dit ging heeeeeeeeeel eruuuuug langzaaaaaaaaaam. Bijna drie uur over 8 GB.

's Ochtend opgestaan, gaf de pc de melding dat de image succesfully terug gezet was. Computer herstarten maar kreeg een melding dat er geen OS werd gevonden. 160 GB losgekoppelt en Windows Start weer op. Computer afgesloten, 160 GB weer aangekoppelt, Windows start gelukkig opnieuw op maaaaaar....

Ik open deze computer en zie drie partities staan van de 160 GB schijf met allemaal de volume naam "Lokaal Station". Na het dubbelklikken kreeg ik de melding "De schijf in dit station is niet geformateerd. Wilt u deze nu formatteren?"     NEEEEEEEEEEEEEJJJJ!!!!!!!!!!!!!

Knettergek werd ik... Al mijn data verloren waaronder foto's van mijn zoontje...Denken, Denken, Denken...

Het laatste wat er is gebeurt is het terug zetten van mijn image onder PC-dos. Humz.... zou Linux de schijf dan nog wel kunnen zien?

CD-rom Linux Ubunto 7.04 geplaatst en Ubunto gestart vanaf de CD-rom. Na het starten ben ik via "Places" naar "Computer" gegaan en inderdaad, de volumelabel werden wel nog herkent!!!! Er stond netjes: Hard Disk -- Fun -- Data maar ik krijg de station niet geopent.

Nu kom ik bij mijn vraag.

Is het mogelijk om via Linux Ubunto de partities weer toegankelijk te maken voor Windows?

Zo nee, hoe kan ik de schijven inzien onder Linux?

Zodra ik de schijven zou kunnen inzien onder Linux, is er dan een brandprogramma zodat ik de data op een DVD-rom RW kan zetten? En als dit kan, kan Windows deze DVD gewoon lezen?

Ik heb jammer genoeg geen mogelijkheid om mijn data naar een andere schijf te kopieren aangezien ik verder geen schijven heb.

Voor degene die mij een stap vooruit kan helpen in iedere geval heel erg bedankt ;-)

Greetz... MasterNXT

Offline Dave

  • Lid
"Lege harde schijf" na terug zetten van Ghost-Image
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/31, 10:37:56 »
zo te lezen is de image op een verkeerde partitie geplaatst en ben je de data daarop nu kwijt.

MasterNXT

  • Gast
"Lege harde schijf" na terug zetten van Ghost-Image
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/31, 10:47:57 »
Beste Dave. Dank je wel voor je reactie.

Ik weet zeker dat de image naar de juiste schijf is geschreven. Dit omdat de 160 GB schijf losgekoppelt is geworden door mij en dat eerste schijf de 'oude' Windows XP Image bevatte. (Andere icoontjes op bureaublad, andere achtergrond, andere snelkoppelingen)  Vervolgens heb ik de 160 GB opnieuw aangesloten en Windows starte gelukkig weer op en gaf wel dezelfde volumeletters aan maar wel met de volumenaam "Lokaal station". Verder geeft Linux de juiste volumenamen weer zoals ik gewend was in Windows XP echter kan ik ze niet openen. :S

In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken. ;-)

Offline Dave

  • Lid
"Lege harde schijf" na terug zetten van Ghost-Image
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/31, 12:18:18 »
dan in het bios de opstartvolgorde veranderen als de verkeerde schijf(windows) opstart.
Maar waarschijnlijk zit ik verkeerd te denken.
Je hebt je systeem (schijven) veranderd nadat die image gemaakt is en moet die wijzigingen nu nog instellen?
mbr zit ook wel op dezelfde schijf waar windows op staat?

"Lege harde schijf" na terug zetten van Ghost-Image
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/31, 12:46:40 »
Je hebt de kans dat Windows de partities niet automatisch heeft geactiveerd en dus niet herkend.
BTW ook Windows moet schijven mounten :P

enyway probeer dit eens ??

Pc opstarten met uiteraard die 160 Gig schijf erin.
Houd de DEL toets ingedrukt en loop je bios ff door zodat die de HD opnieuw gedetecteerd word.

opslaan en rebooten.

Nu in Windows kijken of je wel op de HD kan komen en of herkent word.

Zoniet ga dan naar:
Configuratiescherm=> Systeembeheer=>Computerbeheer
Nu zie je aan de linkerkant een aantal dingen staan waaronder "Schijfbeheer" en klik hierop.

Nu zie je alle HDtjes en of partities die er bestaan in je pc.
Klik in het bovenvakje met de rechtermuitoets op een schijf die niet herkend word en kijk wat de opties zijn.
Wat voor jouw van belang is zijn 2 dingen.
1e Partitie als actief markeren
2e Stationsletter en paden toewijzen.

Indien je kan kiezen voor de 1e mogelijkheid doe dit dan want dan snapt Windows ineens wel wat die partitie/HD is.

Indien de 1e niet mogelijk is kijk dan welke stations letter nog vrij is en kies dus de 2e mogelijkheid om vervolgens een stationsletter toe te wijzen.

Nu zou alles weet moeten werken als vanouds.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

MasterNXT

  • Gast
"Lege harde schijf" na terug zetten van Ghost-Image
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/31, 13:19:00 »
Hallo Gandyman

Allereerst hartelijk dank voor het meedenken voor mijn probleem. Toppie!

Heel kort samen gevat kan ik je zeggen dat ik dit geprobeert heb. Als ik namelijk "Deze computer" open, zie ik de partities staan. Deze hebben ook nog steeds dezelfde stationsletter als voorheen echter is alleen de volumenaam veranderd van hard disk naar lokaal station.

Als ik via systeembeheer naar opslag ga heb ik deze opties ook niet. Kort samen gevat lijkt het alsof ik een nieuwe schijf heb geplaatst en met fdisk partities heb gemaakt zonder deze te formatteren.  Vandaar de melding "De schijf in dit station is niet geformateerd. Wilt u deze nu formatteren?".

Ik heb ook nog niets gedaan met de schijf behalve geprobeerd te benaderen. Ik heb geen data meer ernatoe geschreven of een format uitgevoert. Zit in PC-dos trouwens een format commando? Lijkt mij toch van niet :S

Het stomste is (naja, ben er best blij om) is dat ik de volumenamen wel kan zien in Linux Ubunto 7.04. I.P.V. lokaal station geeft deze de 'oude' volumenamen aan. Daarom hoop ik dat Linux een tool, progje, optie heeft om ervoor te zorgen dat Windows de partities ook weer herkent. Of, mocht dat niet lukken, dat ik in ieder geval in Linux de schijven kan inzien zodat ik mijn data naar een andere schijf kan kopieren. Dan hoef ik alleen nog maar de schijf onder DoD te formatteren, partitioneren en weer laten draaien onder Windows.

P.s. De bios herkent de schijf... Pfieuw...

I hope this will work :S

"Lege harde schijf" na terug zetten van Ghost-Image
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/01, 01:42:25 »
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er iets met je HD aan de hand is, dus blijf ik vooralsnog de schuld bij Windows leggen.

Op 1 uitzondering na ??
Geen idee hoe je hem afgekoppeld hebt ??
Alleen de stroomdraaden eraf of ook nog eens de ide kabel ??

In het laatste geval nogmaals ff kijken of die ide kabel wel goed recht erin zit en nog belangrijker helemaal erin zit.
Zit de HD nog wel op dezelfde plek als voorheen ??
Denk aan Slave/Master......

Als dit dan allemaal goed is ga je nogmaals naar Computerbeheer en vervolgens kies je "Logisch station  verwijderen"
dus je klikt op iedere partitie van die HD en doet dit verhaal.

Nu word in Windows regestry die rommel allemaal verwijderten is de boel weer schoon.

Start nu op in veilige modes van Windows en probeer dan wederom die partities toe te voegen zoals ik voorheen omschreef.

Wellicht is de boel al automatisch goed gezet, je weet maar nooit met computers. :P

Het kan geen kwaad aan je HD je maakt alleen Windows ff schoon zodat hij opnieuw die HD moet detecteren.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D