Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot  (gelezen 2992 keer)

Offline urtus

  • Lid
Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Gepost op: 2015/11/07, 16:53:25 »
Hallo,

Eindelijk wil ik de grote stap gaan wagen. Ik ga Linux gebruiken als mijn primaire OS. Ik ben bezig met een dualbootsysteem op te zetten op mijn Windows7 laptop (Acer Aspire 7750G). Ik zal Window 7 nog alleen gebruiken voor mijn werk en bepaalde applicaties.

De afgelopen tijd heb ik mijn harde schijf flink opgeschoond om ruimte te maken. Vervolgens heb ik Ubuntu 15.10 64 bit gedownload en op een opstartbare USB gezet. Daarna heb ik de USB opgestart om met gparted de partitie van Windows 7 te verkleinen zodat ik Ubuntu er naast kan zetten met 'n 'gedeelde'  partitie.

Dit is mijn huidige partitietabel:
ubuntu@ubuntu:~$ sudo parted -l
Model: ATA WDC WD7500BPVT-2 (scsi)
Disk /dev/sda: 750GB
Sector size (logical/physical): 512B/4096B
Partition Table: msdos
Disk Flags:

Number  Start   End     Size    Type     File system  Flags
 1      1049kB  17,2GB  17,2GB  primary  ntfs         diag
 2      17,2GB  17,3GB  105MB   primary  ntfs         boot
 3      17,3GB  750GB   733GB   primary  ntfs

Warning: The driver descriptor says the physical block size is 2048
bytes, but Linux says it is 512 bytes.
Ignore/Cancel?                                       

ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l
Disk /dev/sda: 698,7 GiB, 750156374016 bytes, 1465149168 sectors
Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 4096 bytes
I/O size (minimum/optimal): 4096 bytes / 4096 bytes
Disklabel type: dos
Disk identifier: 0x46cf37ce

Device     Boot    Start        End    Sectors   Size Id Type
/dev/sda1           2048   33556479   33554432    16G 27 Hidden NTFS WinRE
/dev/sda2  *    33556480   33761279     204800   100M  7 HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sda3       33761280 1465145343 1431384064 682,6G  7 HPFS/NTFS/exFAT

Zo wil ik het gaan inrichten:
/dev/sda1   16GB    NTFS    Windows Recovery Environment (loader)
/dev/sda2   100mb   NTFS    Windows 7 (loader)  boot
/dev/sda3   150GB   NTFS    OS: Windows 7 (deze partitie verkleinen)

nieuw:
/dev/sda4   300GB   ext4    /  OS: Ubuntu 15.10 64bit
/dev/sda5   8GB     SWAP    swap
/dev/sda6   275GB   NTFS    /media/shared   
TOTAAL +/- 750GB

Helaas lukt het me niet om de partitie van Windows 7 (/dev/sda3) te verkleinen met gparted en ook niet disk management (Windows 7).

In Gparted kan ik het slechts alleen vergroten (met 2 mb), maar niet verkleinen.
Ik heb zelfs nog geprobeerd het op te lossen door de harde schijf te defragmenteren (al is dat volgens de documentatie niet nodig als je gparted gebruikt).

Kan iemand me helpen? Dat zou heel fijn zijn. Ik draai Linux nu vanaf de USB en het werkt echt geweldig op deze laptop. Erg snel! Sterker nog, het bericht is hiermee gemaakt.

Groet,
Richard

(bericht heb ik ook op askubuntu gezet)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/07, 19:47:28 »
Kun je ook even een schermafdruk posten van het beginscherm van GParted?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/07, 19:51:46 »
Kun je met de bootable usb stick, de mappen openen van windows 7? Of is de partitie/harde schijf niet goed afgesloten door windows.

Je moet wel de partities unmounten, dit dus kontroleren, met je bootable usb stick.

Offline urtus

  • Lid
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/07, 20:18:50 »
Bedankt voor jullie reacties!

Kun je ook even een schermafdruk posten van het beginscherm van GParted?

Dit zijn de schermafdrukken van Gparted.



Kun je met de bootable usb stick, de mappen openen van windows 7? Of is de partitie/harde schijf niet goed afgesloten door windows.
Ja, ik kan de mappen openen van Windows 7. De bestanden kan ik ook openen.  Daarna heb ik unmount gedaan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/07, 20:31:32 »
sda3 lijkt te zijn aangekoppeld. Ontkoppel 'm via een rechtsklik muis in GParted. Daarna zou-ie verkleinbaar moeten zijn.

Offline urtus

  • Lid
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/07, 21:17:05 »
sda3 lijkt te zijn aangekoppeld. Ontkoppel 'm via een rechtsklik muis in GParted. Daarna zou-ie verkleinbaar moeten zijn.

Ik kan helaas niet kiezen voor unmount


Offline Moob

  • Lid
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/07, 22:15:49 »
Je kan proberen om eerst een checkdisk kunnen doen binnen windows en dan te kijken of gparted wat met de schijf kan.

swake

  • Gast
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/07, 23:58:12 »
Citaat
De afgelopen tijd heb ik mijn harde schijf flink opgeschoond om ruimte te maken. Vervolgens heb ik Ubuntu 15.10 64 bit gedownload en op een opstartbare USB gezet. Daarna heb ik de USB opgestart om met gparted de partitie van Windows 7 te verkleinen zodat ik Ubuntu er naast kan zetten met 'n 'gedeelde'  partitie.

1. Ubuntu 15.10 is een tussenversie die maar tijdsbeperkt ondersteund word . Het word aangeraden om een LTS (Long Term Support) versie te installeren.
2. Daar ik lees dat je Dualboot Ubuntu naast Windows 7 wil installeren, is Gparted niet nodig . Bij het installeren van de Dualboot gebruik de schijfindeler
3. Heb je al een systeemkopie en herstelschijfje aangemaakt van je Windows 7. Als er iets verkeerd loopt bij het installeren van de Dualboot waardoor Windows7 ook niet meer zou opstarten, heb je nog altijd een systeemkopie bij de hand om terug te zetten.

swake

  • Gast
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/08, 00:05:42 »
Volgens mij is het probleem te wijten dat de Recovery partitie in de weg zit. Nog geen herstelschijfjes aangemaakt ?

Offline urtus

  • Lid
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/08, 08:27:06 »
Je kan proberen om eerst een checkdisk kunnen doen binnen windows en dan te kijken of gparted wat met de schijf kan.

De checkdisk (chkdsk) heb ik helemaal doorlopen. Er waren geen problemen.

Offline urtus

  • Lid
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/08, 08:46:39 »
Citaat
De afgelopen tijd heb ik mijn harde schijf flink opgeschoond om ruimte te maken. Vervolgens heb ik Ubuntu 15.10 64 bit gedownload en op een opstartbare USB gezet. Daarna heb ik de USB opgestart om met gparted de partitie van Windows 7 te verkleinen zodat ik Ubuntu er naast kan zetten met 'n 'gedeelde'  partitie.

1. Ubuntu 15.10 is een tussenversie die maar tijdsbeperkt ondersteund word . Het word aangeraden om een LTS (Long Term Support) versie te installeren.
2. Daar ik lees dat je Dualboot Ubuntu naast Windows 7 wil installeren, is Gparted niet nodig . Bij het installeren van de Dualboot gebruik de schijfindeler
3. Heb je al een systeemkopie en herstelschijfje aangemaakt van je Windows 7. Als er iets verkeerd loopt bij het installeren van de Dualboot waardoor Windows7 ook niet meer zou opstarten, heb je nog altijd een systeemkopie bij de hand om terug te zetten.

Bedankt voor je reactie.

1. Ik ben me bewust van het feit dat 15.10 een tussenversie is. Ik wil 15.10 gebruiken tot de volgende LTS-versie beschikbaar is (in april 2016 meen ik).
2. Die had ik gisteren niet gezien. Ik zal die nog eens proberen.
3. Aangezien mijn CD/DVD-brander defect is, heb ik geen herstelschijfjes. Acer schrijft dat het mogelijk is om ook een USB-drive hiervoor te gebruiken, maar vermoedelijk alleen bij modellen die niet beschikken over een CD/DVD-brander:
http://acer-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/15050/~/een-recovery-usb-flash-drive-met-acer-erecovery-management-5.x-maken
http://acer-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/7887/related/1/session/L2F2LzEvdGltZS8xNDQ2OTY0MTQ1L3NpZC9vS2pKSVlBbQ==
https://www.youtube.com/watch?v=RuYHIzrbE2s&index=5&list=PL4064B13B195155D3

 
Volgens mij is het probleem te wijten dat de Recovery partitie in de weg zit. Nog geen herstelschijfjes aangemaakt ?
Deze heb ik inderdaad destijds niet aangemaakt.   :-[  Ik ging er altijd van uit dat ik de herstelpartitie zou kunnen gebruiken.  Maar jij denkt dat de herstelpartitie roet in het eten gooit?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #11 Gepost op: 2015/11/08, 10:14:34 »
Klik eens op het uitroepteken bij sda3, in GParted. Wat voor melding krijg je?

Indien er iets in staat van "unclean" of iets dergelijks, herstart dan in Windows en sluit die daarna weer normaal af (geen slaapstand!). Start daarna opnieuw op vanaf de Ubuntu-DVD en start GParted opnieuw.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/08, 10:17:06 door Pjotr »

Offline urtus

  • Lid
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #12 Gepost op: 2015/11/08, 12:20:00 »
Klik eens op het uitroepteken bij sda3, in GParted. Wat voor melding krijg je?

Indien er iets in staat van "unclean" of iets dergelijks, herstart dan in Windows en sluit die daarna weer normaal af (geen slaapstand!). Start daarna opnieuw op vanaf de Ubuntu-DVD en start GParted opnieuw.

Het heeft te maken met NTFS. Zie de afbeelding. Ik heb geprobeerd het te installeren, maar het bleek al geinstalleerd. Ik kan namelijk ook de harde schijf van de laptop (/dev/sda3; NTFS) openen en bewerken met de USB-livedrive.

Offline Nero

  • Lid
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #13 Gepost op: 2015/11/09, 09:03:15 »
- Opstarten in Windows
- Een chkdsk uitvoeren onder Windows. Vermoedelijk zal deze pas uitgevoerd worden na een herstart.
- Nadat deze is uitgevoerd Windows volledig afsluiten.
- Herstarten met een Live CD/USB.

Wat geeft GParted dan weer?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #14 Gepost op: 2015/11/09, 09:23:40 »
Eenvoudigst en betrouwbaar partitie verkleinen doe je in Windows 7 zelf.
Je wordt dan niet opgescheept met onverwachte Checkdisk.
NTFS kan in Windows ook toegewezen zijn om 2048 blokken aan te sturen, je wil niet dat Gparted daar fouten mee maakt.
Binnen Windows kun je deze problemen omzeilen.
Na het verkleinen kun je dan met de Live DVD/USB beginnen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline urtus

  • Lid
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #15 Gepost op: 2015/11/09, 10:04:02 »
- Opstarten in Windows
- Een chkdsk uitvoeren onder Windows. Vermoedelijk zal deze pas uitgevoerd worden na een herstart.
- Nadat deze is uitgevoerd Windows volledig afsluiten.
- Herstarten met een Live CD/USB.

Wat geeft GParted dan weer?

Goedemorgen, voordat ik aan de slag ging met de live-USB heb ik een volledige chkdsk uitgevoerd. Daar kreeg ik geen meldingen.
Of bedoel je om het nogmaals uit te laten voeren?

Offline urtus

  • Lid
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #16 Gepost op: 2015/11/09, 10:05:32 »
Eenvoudigst en betrouwbaar partitie verkleinen doe je in Windows 7 zelf.
Je wordt dan niet opgescheept met onverwachte Checkdisk.
NTFS kan in Windows ook toegewezen zijn om 2048 blokken aan te sturen, je wil niet dat Gparted daar fouten mee maakt.
Binnen Windows kun je deze problemen omzeilen.
Na het verkleinen kun je dan met de Live DVD/USB beginnen.

Goedemorgen,
In Windows lukt het verkleinen niet. Ik krijg de melding dat ik maar 97 mb mag verkleinen.  :|




Offline Nero

  • Lid
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #17 Gepost op: 2015/11/09, 10:35:05 »
Als GParted een melding geeft dat de NTFS partitie onleesbaar/onbetrouwbaar is dan is er toch iets fout aan die partitie. Dus ja, nogmaals chkdsk uitvoeren, tot er geen enkele foutmelding over blijft.

Partitie verkleinen in Windows kan soms wel nog na enkele malen te defragmenteren. 1 keer is meestal onvoldoende.

Offline JAM

  • Lid
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #18 Gepost op: 2015/11/09, 10:44:44 »
Met Diskpart in Windows, een vergeten stuk gereedschap, moet het zeker lukken.

http://www.reindejong.nl/artikelen/diskpart

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #19 Gepost op: 2015/11/09, 20:13:57 »
Rechter muisknop op de schijf (in Windows) en schijfopruiming uitvoeren.
Mogelijk staat er nog veel op te ruimen, ook herstelpunten (behalve de laatste) kunnen heel wat ruimte innemen.
Back-Ups van de vele updates kunnen ook weg.
Je hebt mogelijk ook nog 4-6G aan mogelijke Windows 10 updates staan.
Verwijder de map $WINDOWS.~BT en $Windows.~WS eventueel met behulp van een Linux Live CD/DVD/USB
.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline urtus

  • Lid
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #20 Gepost op: 2015/11/14, 17:24:16 »
Als GParted een melding geeft dat de NTFS partitie onleesbaar/onbetrouwbaar is dan is er toch iets fout aan die partitie. Dus ja, nogmaals chkdsk uitvoeren, tot er geen enkele foutmelding over blijft.

Partitie verkleinen in Windows kan soms wel nog na enkele malen te defragmenteren. 1 keer is meestal onvoldoende.

'k Heb nogmaals CHKDSK uitgevoerd, maar daar verschenen geen foutmeldingen.
Verder heb ik 'n aantal keer m'n harde schijf gedefragmenteerd.  Het resultaat bleef helaas hetzelfde.

Offline urtus

  • Lid
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #21 Gepost op: 2015/11/14, 17:24:58 »
Met Diskpart in Windows, een vergeten stuk gereedschap, moet het zeker lukken.

http://www.reindejong.nl/artikelen/diskpart

Helaas bood Diskpart ook geen soelaas...


Offline urtus

  • Lid
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #22 Gepost op: 2015/11/14, 17:35:59 »
Rechter muisknop op de schijf (in Windows) en schijfopruiming uitvoeren.
Mogelijk staat er nog veel op te ruimen, ook herstelpunten (behalve de laatste) kunnen heel wat ruimte innemen.
Back-Ups van de vele updates kunnen ook weg.
Je hebt mogelijk ook nog 4-6G aan mogelijke Windows 10 updates staan.
Verwijder de map $WINDOWS.~BT en $Windows.~WS eventueel met behulp van een Linux Live CD/DVD/USB
.

Bedankt voor de tip. Dat heeft m'n harde schijf nog verder flink opgeschoond dan ik al had gedaan met CCleaner.

Offline urtus

  • Lid
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #23 Gepost op: 2015/11/14, 17:40:02 »
Na een week ben ik tot de conclusie gekomen dat het qua dualboot niet gaat worden.
Ik zie als enige "optie" het volledig verwijderen van alle partities en 100% aan de slag gaan met Linux.
Hiervoor moet ik nog eerst kijken of ik echt alles kan doen in Linux wat ik wil doen met een computer. 

Offline Nero

  • Lid
Re: Verkleinen partitie met Windows 7 lukt niet voor dualboot
« Reactie #24 Gepost op: 2015/11/14, 18:25:56 »
Heb je een recovery schijf van Windows? In dat geval kan je overwegen om
- eerst een backup nemen van de userdata (Documenten, Afbeeldingen, Downloads, Muziek, mail, ...) op een extern medium
- Windows 7 opnieuw installeren, maar op een kleinere partitie
- eventueel een NTFS data partitie aanmaken
- de rest van de schijf nadien gebruiken om Linux op te zetten