Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alles opnieuw en toch problemen..........  (gelezen 792 keer)

Offline Kayo

  • Lid
Alles opnieuw en toch problemen..........
« Gepost op: 2014/01/28, 19:05:13 »
Ik heb een probleem gehad met het installeren van een 2e Distro (Open Suse) naast Ubuntu.
De hele zaak liep uiteindelijk vast,na diverse reparatie pogingen heb  ik heb Windows 7 professional opnieuw geïnstalleerde. (Omdat ook de gemaakte backups niet meer terug te zetten waren.)

Belangrijke bestanden waren gelukkig al elders opgeslagen.

Alles werkte weer prima en ik heb opnieuw een poging gewaagd om op mijn grootste SSD weer Ubuntu te installeren.

Dat leek allemaal goed te gaan maar na installatie kreeg ik het voorstel om door te “proberen” of te "herstarten".

Ik koos voor de herstart.

Direct na de herstart het 1e probleem - uw grafische kaart wordt niet herkend, er wordt dus gestart in lage resolutie en ook uw invoerapparaat wordt niet herkend. U dient dit zelf aan te passen.

Zichtbaar was een knopje met OK, maar dit was met toetsenbord en muis niet meer op te starten.
Dat was natuurlijk het invoerapparaat .

Ik heb de PC toen opgestart met een knop die daarvoor bestemd is op deze PC en met F8 verschillende mogelijkheden geprobeerd.

Bij 1 van de 2 SSD’s van 128 MB (P0) in het f8 menu was het raak, volgende mededeling : Error en een aantal tekens, daarachter “GRUB MENUE Rescue.

Ik heb toen met GPARTED gekeken hoe de verdeling van de 3 SSD’s was en geef dat hier weer:

ATA M4-CT128 M4 SSD2              Dev/sda 119,24 Gib Partitiontable MS Dos

Partition   File system         Label      Size          Used        Unused               Flags
/dev/sda1         NTSF          SSD1         192,24Gib    3GiB      189,47Gib                       ---   

ATA M4-CT256 M4 SSD2               Dev/sda 238,47 Gib Partitiontable MS Dos

Partition       File system         Label   Size    Used      Unused      Flags
/dev/sdb1        NTSF                  SSD248   192,47    3 GiB      189,47Gib   ---   
/dev/sdb2        extended               ---   30GiB        ---          ----      ---
/dev/sdb5         ext4                          ---   30Gib   4,10GIB        25,90 Gib   ---
/dev/sdb3        Linux swap               ---   16 Gib         ---           ---      ---

ATA M4-CT128 M4 SSD2              Dev/sdc 119,24 Gib Partitiontable GPT (!!)

Partition     File system   Label   Size          Used      Unused      Flags
Unalocated     Unalocated      ----   119,24 GiB      ---                  ------      ---

Deze laatste is volgens mij de Windows SSD. Windows wordt hierop niet herkend.

Ubuntu staat er nog op, wat gaat verkeerd en hoe nu verder…………. :-[

Nog enige info over m'n PC
Summary
      Operating System
         Microsoft Windows 7 Professional 64-bit SP1
      CPU
         Intel Core i7 3930K @ 3.20GHz   44 °C
         Sandy Bridge-E 32nm Technology
      RAM
         16,0 GB DDR3 @ 802MHz (9-9-9-24)
      Motherboard
         ASUSTeK COMPUTER INC. SABERTOOTH X79 (LGA2011)   37 °C
      Graphics
         PL2773H (1920x1080@60Hz)
         NVIDIA GeForce GTX 680
      Hard Drives
         119GB M4-CT128 M4SSD2 SCSI Disk Device (SSD)
         119GB ATA M4-CT128M4SSD2 SCSI Disk Device (SATA)
         238GB ATA M4-CT256M4SSD2 SCSI Disk Device (SATA)
      Optical Drives
         TSSTcorp CDDVDW SH-224BB SCSI CdRom Device
         TSSTcorp CDDVDW SH-224BB SCSI CdRom Device
      Audio
         Realtek High Definition Audio
Operating System
   Microsoft Windows 7 Professional 64-bit SP1
   Computer type: Desktop
   Installation Date : 25-1-2014 10:57:01
   Serial Number:

Het vervelende is dan ook nog dat ik niet weet waar deze "foute Grub" zich bevindt,
Twee SSD's hebben namelijk precies dezelfde grootte en kenmerken (ATA M4-CT128 M4 SSD2). en zijn
128 GiB. Op welke staat nu Windows met "misschien" de foute Grub.

        
« Laatst bewerkt op: 2014/01/29, 08:52:21 door Kayo »
MvG,

Kayo

Re: Alles opnieuw en toch problemen..........
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/28, 21:44:22 »
Installatie met meerdere HD's is soms wat lastig.
Ook blijft het even opletten waar de bootloader geïnstalleerd gaat worden.
Ik zou proberen weer live op te starten vanaf een USB en hierna met Boot-repair aan de gang gaan.

https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair



Re: Alles opnieuw en toch problemen..........
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/28, 21:46:49 »
Probeer eerst dit eens http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/Grub2Herstel Zorg dat Grub in het MBR van de harde schijf komt die als eerste in de opstartvolgorde staat van het BIOS (sda meestal)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Kayo

  • Lid
Re: Alles opnieuw en toch problemen..........
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/29, 17:13:18 »
@Arjen Douma, De Boot repair disk heb ik gedownload en heeft mij in ieder geval geholpen een "Probleemrapport" te genereren. Misschien wil jij en ook anderen graag hier, daar eens naar kijken dit is de link :

http://paste.ubuntu.com/6838546/

En mij misschien vertellen wat ik precies moet doen als beginner.............

Offline Kayo

  • Lid
Re: Alles opnieuw en toch problemen..........
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/29, 19:58:36 »
Ik heb de procedure gevolgd zoals door mede forumlid Pjotr is beschreven op zijn website. Zie de bijlage.
Daarna heb ik GParted gebruikt om te kijken wat het resultaat was.

Mijn Windows staat op /dev/sdc

Ik kreeg met GParted de volgende melding te zien:

/dev/sdc contains GPT signature indicating that it has a GPT table, as it should.
Perhaps it was corrupted possible by a program that doesn't onderstand GPT partition tables or perhaps you deleted the GPT table, and are now using an MSdos partition table.

Is this a GPT table ja/nee (daarvoor kun je dan kiezen) Ik heb geen keuze gemaakt omdat ik het niet wist.

Ik heb inmiddels Ubuntu verwijderd van de SSD waar het stond en de schijf weer in 1 grote partitie teruggezet met GPARTED. (Een aparte SSD dus niet de ssd waar Windows op staat.
Dus alles is weer terug bij af.

Maar door deze melding heb ik het idee dat het Grubmenu nog niet helemaal weg is (???)

Ik was van plan om weer met een schone lei op te starten, maar weet niet of dat wel zo is door deze melding. Wie kan mij verder helpen.....

Re: Alles opnieuw en toch problemen..........
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/30, 20:20:28 »
Het kan geen kwaad om Ubuntu opnieuw te installeren.

In dit geval heeft het mijn voorkeur om voor het installeren eerst de schijfindeling te regelen.
Dus vanuit de live omgeving met GParted de schijf indelen zoals je deze wilt hebben.
Ook kan je GParted gebruiken om de bestaande bestandssystemen te controleren.

Hierna met het installeren van Ubuntu zelf kiezen waar je dit wilt installeren en de hiervoor gereserveerde partitie gebruiken.
Het maakt niet uit of Ubuntu op schijf 1 of 2 komt.
Grub moet, zoals Gijs heeft omschreven, in het MBR van de harde schijf komen die als eerste in de opstartvolgorde staat van het BIOS (sda meestal)


Offline Kayo

  • Lid
Re: Alles opnieuw en toch problemen..........
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/31, 15:14:01 »
Ik had helaas nog een probleem en dat was dat mijn invoerapparaat (draadloos toetsenbord en de muis) en Mijn Grafische kaart (NVIDIA) niet werden herkend  door Ubuntu 12.04.3.
Ik las pas later, dat dat iets was wat meer voorkomt bij moderne computers gebouwd na 2010....
Die van mij is van februari 2013........
Als remedie werd aangegeven om Ubuntu 13.10 te installeren omdat deze daarvoor beter zou zijn toegerust.

Ik ben echter overgestapt naar Linux Mint Petra Cinnamon 64 Bits..........

Zie daarvoor bij andere distro's op dit Forum (heb een foutje gemaakt) maar werkt verder wel probleemloos... :rolleyes:

Ik heb er plaatjes bij gezet.