Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Upgraden? Of juist niet ... ?  (gelezen 1970 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
[OPGELOST] Upgraden? Of juist niet ... ?
« Gepost op: 2013/11/02, 11:45:12 »
Ik draai Xubuntu 13.04 op mijn desktop en op een zes jaar oude Toshiba laptop. Dat doet het prima. Het zijn beide dedicated installaties, niks dualboot.

Ik werk alleen met Linux. Draait het niet onder Linux, dan maar helemaal niet. Ik moet wel bekennen dat ik W*** XP in VirtualBox heb draaien. Alleen omdat ik als user anders niet op het bedrijfsnetwerk kan komen. Dus ik moet wel, wil ik kunnen thuiswerken.

De laptop heeft Xubuntu nodig. Unity is er gewoon te zwaar voor. Maar dat draaide dan wel zo geweldig dat ik ook de desktop op Xubuntu heb gezet. Unity is grandioos, maar Xubuntu draait zo soepel. Die desktop is overigens een afgedankte bak. Verder ben ik druk met foto en video. Vooral die video is een beste kluif voor elke PC.

Overstappen naar een andere lichte OS is wat mij betreft niet aan de orde. Ik hou het op de mainstreams Ubuntu en Xubuntu. Natuurlijk wil ik wel experimenteren, maar daar heb ik gewoon de tijd niet voor.

Nu wil ik eigenlijk toch wel upgraden naar Xubuntu 13.10.

De hamvraag is: doe ik daar bij Xubuntu nou wel wijs aan?

Ik zie het nodige over bugs voorbij komen. Wel geen showstoppers, maar toch. Ik zou eigenlijk het liefste bij de LTS blijven, maar de vernieuwingen gaan zo hard in Linuxland. Ik wil daarvan profiteren.

Graag advies.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
« Laatst bewerkt op: 2013/11/02, 23:20:53 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Upgraden? Of juist niet ... ?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/02, 11:56:33 »
Nu gebruik ik geen Xubuntu, maar bij productie-pc's zou ik altijd even wachten met upgraden. Als een LTS niet aan de orde is, zou ik bij die tussenversies minimaal 3 maanden wachten met een overstap. En dan natuurlijk eerst even testen met een live-cd of usb.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Upgraden? Of juist niet ... ?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/02, 12:21:03 »
Ik heb bij de laptop twee harddisks. Die dingen schuif je er vrijwel altijd in no time uit. Dus blijft de oude installatie volledig intakt op de gewisselde harddisk. Dat doe ik al lang zo. Gelukkig is een volledige schone installatie een erg vlot gebeuren. Je moet je nooit spiegelen aan een ander, anders zou ik me nog héél anders willen uitdrukken  =D

Ik doe dan ook eerst de laptop. Draait die volledig naar wens, dan pas gaat de desktop over.

Drie maanden wachten is een goed idee. Maar het is mij te lang. Want dan staat de 14.04 al bijna voor mijn neus. Ik snap de hang naar de LTS. Dat heb ik ook. Maar de vernieuwingen gaan te snel en ik wil mééé!

Kortom, ik heb een luxe probleem  :)

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Upgraden? Of juist niet ... ?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/02, 12:29:43 »
Ik zou wel upgraden omdat anders de ondersteuning afloopt voordat 14.04 arriveert (april 2014). Zoals je weet heeft 13.04 maar 9 maanden ondersteuning dus van april 2013 tot januari 2014. Je vraag gaat specifiek over Xubuntu, daar kan ik helaas niet uit eigen ervaring over vertellen (maar er zijn meer dan genoeg Xubuntufundamentalisten op dit forum ;) ). Je geeft zelf aan dat je de bekende bugs geen 'showstopper' vindt dus dan zou ik helemaal adviseren om gewoon de upgrade te doen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Upgraden? Of juist niet ... ?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/02, 13:39:43 »
Een schone installatie is altijd beter dan een upgrade, maar met Xubuntu 13.10 zou ik nog een paar maanden wachten, tot alle (meeste) schoonheidsfoutjes er uit zijn......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Upgraden? Of juist niet ... ?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/02, 13:50:13 »
IDrie maanden wachten is een goed idee. Maar het is mij te lang. Want dan staat de 14.04 al bijna voor mijn neus. Ik snap de hang naar de LTS. Dat heb ik ook. Maar de vernieuwingen gaan te snel en ik wil mééé!

Doe niet moeilijk, dan, en installeer die 13.10. Valt het niet mee (kleine kans), herinstalleer dan de oude versie. Zo simpel is het. Echt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Upgraden? Of juist niet ... ?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/02, 14:55:19 »
Ja, vanadium. Weet ik. Wel eens gehoord van "De moeder van de postenlijnkast"?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Upgraden? Of juist niet ... ?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/02, 15:04:39 »
Ach, je gebroken porselein lijm lijm je niet zomaar. Maar je xubuntu? Die staat er in een half uurtje weer op.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Upgraden? Of juist niet ... ?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/02, 15:07:53 »
Ach, je gebroken porselein lijm lijm je niet zomaar. Maar je xubuntu? Die staat er in een half uurtje weer op.

Dat vind ik persoonlijk ook één van DE grote voordelen van Ubuntu, Xubuntu, etc ... . :)
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

alcmaer

  • Gast
Re: Upgraden? Of juist niet ... ?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/11/02, 17:02:15 »
Ik draai Xubuntu 13.04 op mijn desktop en op een zes jaar oude Toshiba laptop...
...
Nu wil ik eigenlijk toch wel upgraden naar Xubuntu 13.10.
...
De hamvraag is: doe ik daar bij Xubuntu nou wel wijs aan?
...
... Ik zou eigenlijk het liefste bij de LTS blijven, maar de vernieuwingen gaan zo hard in Linuxland. Ik wil daarvan profiteren.
Met 13.04 heb je ook geen LTS, dus als 13.04 geen problemen geeft, is 13.10 ook te doen.
De laatste LTS was 12.04 en de volgende is 14.04.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Upgraden? Of juist niet ... ?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/02, 18:08:09 »
Ik zeg de laatste 2 jaar: als iets goed werkt en je hebt goede ondersteuning voor langere tijd, waarom dan upgraden voor iets wat maar 9 maanden geldig is?
Ik snap de hang naar de LTS. Dat heb ik ook. Maar de vernieuwingen gaan te snel en ik wil mééé!
Da's eenvoudig een goeie reden, volgens mij.

Offline jolo

  • Lid
Re: Upgraden? Of juist niet ... ?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/11/02, 19:56:50 »
Ofschoon het inderdaad het beste zou zijn, om alleen LTS versies van (X)Ubuntu te draaien, geldt dat niet voor degene die al een reguliere versie draaien. Vanwege de kortere ondersteuning ligt het meer voor de hand niet al te lang te wachten met de sprong naar de volgende reguliere versie. En is het inderdaad het beste zoals kebabfish zegt, eerst even te testen met een Live-cd/usb-stick.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline softbart

  • Lid
Re: Upgraden? Of juist niet ... ?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/11/02, 22:25:13 »
De tegenhanger van "ik wil mee" is ......"wat niet stuk is hoef je ook niet te repareren"  :) :)

Ik had jarenlang naast linux Win2k gebruikt. Deze werd pas geëvenaard door Win7.  Dat is Ubuntu nog niet gelukt!!   ;) ;)

Zo betrekkelijk is het.

groet,

Theo

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Upgraden? Of juist niet ... ?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/11/02, 23:19:00 »
De tegenhanger van "ik wil mee" is ......"wat niet stuk is hoef je ook niet te repareren"  :) :)

Waarheid als een koe en daarom ook dat ik het onderwerp hier te berde breng. Want 13.04 draait als een zonnetje. Nou heb ik net weer eens heerlijk zitten knutselen aan een foto met GIMP & Ufraw. Maar deze versie van Ufraw kent mijn nieuwe model camera nog niet en dus kan ik de lenscorrectie bijvoorbeeld nu nog niet gebruiken. Zo zijn er nog wel een handjevol zaken.

Ik ben ooit met SuSE begonnen. Maar de ontwikkelingen gingen zo hard. In SuSE kreeg ik nieuw spul niet gecompileerd. Ik stapte over naar Slackware. Geweldige distro! En nu zit ik al weer lang in Ubuntu met zijn grandioze ondersteuning en super gezellige en hulpvaardige gemeenschap. Die behoefte van toen naar nieuwere softwareversies is gebleven, zit ik nou te overpeinzen .. .

Bedankt allemaal. Ik ga 13.10 installeren. Stapje voor stapje - als besproken.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: [OPGELOST] Upgraden? Of juist niet ... ?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/11/03, 12:44:15 »
Dan heb ik een vraag....

Je schrijft dat in 13.04 alles goed werkt, alleen Ufraw niet.
Maar dat ligt dan toch niet aan de versie van je distro, maar aan de fabrikant van de software?

Want als je dan 13.10 erop zet en de fabrikant van dat proggie heeft geen updates, dan ben je toch net zo ver?

Ja, natuurlijk. Maar je kan van de mensen achter Ufraw niet verwachten dat ze, elke keer als er een nieuw model camera uitkomt, gelijk de hele santemekraam wordt bijgewerkt. Persoonlijk vind ik dat de fabrikanten van camera's altijd een exemplaar te beschikking van open source applicaties ter beschikking moeten stellen. Tijdelijk is geen punt. Gebruikt ding ook niet. Zelfs zwaar gehavend is OK, als hij maar goed werkt. Ik vrees alleen dat dat nooit zal gebeuren ... .  8-)

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: [OPGELOST] Upgraden? Of juist niet ... ?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/11/03, 13:58:23 »
Maar waarom ga je dan upgraden?
Je zegt: Maar de vernieuwingen gaan te snel en ik wil mééé!
maar is er dan zoveel veranderd ten opzichte van de versie je die nu draait?

(uiteraard beslis je dat zelf  ;) ik ben niet nieuwsgierig maar wil gewoon alles weten.  8-))

Goede vraag!

LO was verbeterd o.a. en zo waren er tal van andere programma's met nieuwere versies. Ik dacht dat via Google op rij te krijgen. Dat lukt me even niet.

Het was wel zo dat als Xubuntu 13.10 niet echt lekker draaide ik er ook van af kon zien. Maar daar ben ik nu wel overheen. Ik ga upgraden ... . Die paar kleine hikjes krijg ik vast goed.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021