Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Automatisch starten en stoppen van programma's  (gelezen 1471 keer)

Aline

  • Gast
Automatisch starten en stoppen van programma's
« Gepost op: 2007/03/03, 12:27:13 »
Achtergrond

Wanneer ik afsluit zie ik dat bepaalde onderdelen netjes opgeslagen worden in de sessie en ook weer zo terugkomen als ik weer ingelogd ben. Bv. nautilus, gedit. Terwijl dat voor andere programma's niet geldt (zoals Bluefish dat wel netjes sluit) of Firefox (dat de bekende melding geeft dat het niet gesloten is).

Vragen

Waar hangt dat allemaal van af? Kan ik daar zelf invloed op uitoefenen?

En kan ik ook invloed uitoefenen op het opstarten van programma's via Main menu / System / Preferences / Sessions (derde tab) zodanig dat ik kan bepalen in welke virtuele desktop het programma start? Overigens zijn 6.06 en 6.10 subtiel verschillend hier.

Ik ben nog steeds niet tevreden over het automagisch starten en stoppen van programma's, services etc. onder Ubuntu, merk ik. Maar misschien is er meer mogelijk dan ik weet.

Offline SWAT

  • Administrator
Automatisch starten en stoppen van programma's
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/05, 14:23:58 »
over services: 'man update-rc.d'
Helaas ben ik geen Gnome gebruiker, maar het zou best samen kunnen hangen met je session. Daar hangt het (afaik) af van de hoogte van het nummer, wanneer een applicatie gestart wordt.

Aline

  • Gast
Automatisch starten en stoppen van programma's
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/05, 18:02:30 »
Citaat van: SWAT
over services: 'man update-rc.d'
Helaas ben ik geen Gnome gebruiker, maar het zou best samen kunnen hangen met je session. Daar hangt het (afaik) af van de hoogte van het nummer, wanneer een applicatie gestart wordt.
Dank je.

Met de services was ik idd al een stuk verder. Dat was onder Suse met KDE redelijk goed gedaan met die runlevel editor, maar onder Gnome?? Ik heb in ieder geval bum geïnstalleerd, om dit onder Gnome wat beter te kunnen zien dan met die functie Services (dat is wel heel minimaal onder Gnome).

Ik wil nu dat starten en stoppen en zo van programma's wat beter snappen. En zoals dat gaat: indirect heb je me op een idee gebracht: de configuration editor enz. Wie weet kan ik daar wat instellen.

Configuratie van niet voor de hand liggende dingen is nergens nog ideaal, niet in Gnome en niet in KDE.

Offline SWAT

  • Administrator
Automatisch starten en stoppen van programma's
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/05, 23:19:38 »
Vind ik eigenlijk nog niet eens zo gek, daar hoort de gemiddelde gebruiker ook niet aan te zitten ;) Waarschijnlijk wordt het dan wat meer 'dirty' work, maar ach, voor wat, hoort wat :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Automatisch starten en stoppen van programma's
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/06, 02:17:34 »
Je kan met het pakketje sysv-rc-conf ook het één en ander uitzetten.
Op die manier wordt er minder rommel gestart tijdens het opstarten van de computer.
Zie ook de volgende links:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=89491
https://wiki.ubuntu.com/Teardown

Aline

  • Gast
Automatisch starten en stoppen van programma's
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/06, 06:14:22 »
Citaat van: SWAT
Vind ik eigenlijk nog niet eens zo gek, daar hoort de gemiddelde gebruiker ook niet aan te zitten ;) Waarschijnlijk wordt het dan wat meer 'dirty' work, maar ach, voor wat, hoort wat :)
Dat is ook waar. Altijd maar weer jammer als je geen "gemiddelde gebruiker" bent :) Maar: ik ben echt heel blij met open source, Linux en speciaal Ubuntu. Configuratie goed regelen is lastig.

Aline

  • Gast
Automatisch starten en stoppen van programma's
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/06, 06:15:34 »
Citaat van: Johanvd
Je kan met het pakketje sysv-rc-conf ook het één en ander uitzetten.
Op die manier wordt er minder rommel gestart tijdens het opstarten van de computer.
Zie ook de volgende links:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=89491
https://wiki.ubuntu.com/Teardown
Dank je. Ja, ik herinner me ineens dat ik daar onder Suse indertijd wel eens mee heb zitten rotzooien. Ik zal eens kijken naar je links.