Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: driver vga-kaart  (gelezen 747 keer)

Offline vinum

  • Lid
driver vga-kaart
« Gepost op: 2019/08/06, 15:09:31 »
ik heb een vga-kaart Geforce GT710, kortsluiting gehad, met gevolg een dode voeding én een dode vga-kaart.
daardoor een driver moeten downloaden met de naam "NVIDIA-Linux-x86_64-430.40.run"
hoe kan ik deze installeren? software-installatie herkent de extensie niet (die ik overigens ook nog nooit ben tegengekomen)
ik wilde ubuntu versie 19.04 (her)installeren, in de hoop dat deze wel de kaart herkent, maar krijg de installatie niet opgestart met een recent gebrande dvd-schijf.

nahjo

  • Gast
Re: driver vga-kaart
« Reactie #1 Gepost op: 2019/08/06, 15:31:15 »
Normaliter zou je de driver kunnen installeren door in de terminal (in de map met het bestand) de opdracht
sudo sh NVIDIA-Linux-x86_64-430.40.run te geven waarna het programma zichzelf gaat uitpakken en het installatie programma start.


DarkEra

  • Gast
Re: driver vga-kaart
« Reactie #2 Gepost op: 2019/08/06, 15:56:56 »
Je kan Ubuntu toch gewoon de driver laten downloaden of niet?
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/eerst-ubuntu.html#ID1.7

By the way, waarom DVD? Tegenwoordig is een usb stick nog altijd de snelste en beste optie. Tenzij je computer natuurlijk niet van een usb stick kan opstarten.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/06, 16:06:23 door Maik »

Re: driver vga-kaart
« Reactie #3 Gepost op: 2019/08/09, 17:10:42 »
Ik heb destijds ook een hoop gedoe gehad met een Nvidia VGA kaart. Zoek maar eens naar berichten (>4000 dagen) over nvidia van gebruiker Partyrabbit.
Destijds opgelost met nVidia X Server waarin je alle Settings kunt perfectioneren. Als ik me goed herinner selecteert nVidia X Server zelf ook de juiste driver.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vinum

  • Lid
Re: driver vga-kaart
« Reactie #4 Gepost op: 2019/08/20, 10:26:04 »
mijn bedoeling was om met 2 schermen te werken, zou veel gemakkelijker zijn dan nu, met de pc en de laptop naast elkaar, maar vermits ik de videokaart niet geïnstalleerd krijg, heb ik het maar opgegeven, in elk geval bedankt voor alle reacties  ^-^ 

Offline DeBaas

  • Lid
Re: driver vga-kaart
« Reactie #5 Gepost op: 2019/08/20, 11:03:21 »
In 18.04 is de 430 driver "gewoon" aanwezig. (controle in Synaptic)
In Software & Updates onder het kopje Extra Stuurprogramma's (even wachten) zou de goede Nvidia driver automatisch moeten worden aangeboden en zonodig opgehaald en geïnstalleerd.
Daar hoort ook een corresponderende XServer bij.

Daarna kun je onder Schermen of NVIDIA XServer settings een tweede (of meer) schermen instellen.

Dus nee, je zou het .run programma niet nodig moeten hebben.

Zelf geen 19.04 geïnstalleerd hebbende:
Voor de installatie van Extra Stuurprogramma's doe een volledige update, reboot.
Installeer een 5.x kernel, reboot.
Ga nu aan de slag met Extra Stuurprogramma's.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL