Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: extra-driver ati doet het niet meer  (gelezen 917 keer)

Offline mara

  • Lid
extra-driver ati doet het niet meer
« Gepost op: 2012/07/30, 22:29:21 »
Hallo,
Ik kan sinds een paar dagen  alleen nog maar inloggen met 'Ubuntu 2D'. (OS=12.04)
Als ik inlog met Ubuntu' heb ik een volledig lege desktop, weliswaar met de 'ambiance' wallpaper, maar zonder sidebar en zonder bovenpanel.
Er valt helemaal niets mee te beginnen. Heb de extra-driver verwijderd en weer geïnstalleerd zonder gevolg.
Geen idee hoe dit komt. Kaart is ati HD radeon 3000. Ging goed tot voor een paar dagen. Misschien te maken met updates die er geweest zijn?
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline mara

  • Lid
Re: extra-driver ati doet het niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/31, 07:36:19 »
Ik ben een beetje ongerust.
Tot nu toe had ik altijd een dual-boot windows/ubuntu en verschijnt bij het opstarten het grub-venster.
Op deze computer staat alleen ubuntu. Bij het opstarten verschijnt dan het grub-venster niet.
Een paar dagen geleden wou ik opstarten in de recovery-mode en meende mij te herinneren dat je, om het grub-venster te doen verschijnen, op Esc moet duwen.
Dat deed ik dus en het beeld flikkerde hevig! Ik liet de toets los en liet de opstart zijn gang gaan. Na het inloggen had ik dus het bovenstaande probleem: een scherm met alleen maar een wallpaper.
Inmiddels weet ik dat je op Shift moet duwen om het grub-venster te voorschijn te halen.
Ik ben een volslagen onwetende omtrent de hardware... Is het mogelijk dat ik met het duwen op de Esc toets en dat hevig flikkerend beeld iets beschadigd heb?
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline jan11000

  • Lid
Re: extra-driver ati doet het niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/31, 07:41:37 »
Nee.
Wat heb je allemaal gedaan met je pc, want we moeten info hebben.
Wat heb je aan je standaard software gewijzigd?

Offline mara

  • Lid
Re: extra-driver ati doet het niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/31, 13:35:20 »
Je begint met het woord 'nee'. Wat bedoel je daarmee?
Ik ga er van uit dat het drukken op de esc toets bij het opstarten, wat een flikkerend beeld gaf,  geen schade kan aangericht hebben.
Wat heb ik gedaan... Wel... ik heb ooit Ubuntu-tweak geïnstalleerd.
Toen ik dat onlangs eens uitprobeerde voor de schoonmaak, meldde die tweak dat er nogal wat overbodige pakketten waren. Ik had namelijk upgegraded van 11.10 dus dat was niet verwonderlijk. Ik liet hem schoonmaken en daarna waren de sidebar en het bovenpaneel ook foetsie.
Blijkbaar had ie wat pakketten teveel schoongemaakt.
Ik heb toen de extra-driver van ati opnieuw geïnstalleerd en bij synaptic gaan kijken wat er nog stond aan overgebleven configuratie en die pakketten opnieuw geïnstalleerd... en ik had mijn sidebar en bovenpaneel terug... oef.
Maar dus eergisteren... druk ik op die esc toets bij het opstarten.... en sidebar en bovenpaneel weer foetsie.
Nu zijn ze met geen mogelijkheid terug te krijgen.
Als je zeker bent dat ik met dat flikkerend beeld niets kapot kan maken laat ik het dan maar zo en wacht tot 12.10 uit en doe een fresh-install.
Of misschien kun je me een lijstje geven van wat er allemaal moet geïnstalleerd zijn om die Unity goed te laten werken.
Die ubuntu tweak betrouw ik voor geen haar meer!
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Re: extra-driver ati doet het niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/31, 13:37:08 »
"Is het mogelijk dat ik met het duwen op de Esc toets en dat hevig flikkerend beeld iets beschadigd heb?"

"Nee."


Ubuntu Tweak is veilig zolang je niet aan de schoonmaakfuncties komt en al zeker niet als je ATI hebt.

Offline mara

  • Lid
Re: extra-driver ati doet het niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/31, 14:56:06 »
"Ubuntu Tweak is veilig zolang je maar niet aan de schoonmaak-functies komt", zeg je... tja, wat staan die daar dan te doen?
En ja ik heb ATI... Maar is er iets aan te doen? Die kaart was mooi ondersteund met die jockey driver. Wat is er dan gebeurd?
Ubuntu 2D werkt volgens mij normaal... maar je hebt natuurlijk die elegante extra-effecten niet meer. 
« Laatst bewerkt op: 2012/07/31, 20:19:13 door mara »
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Re: extra-driver ati doet het niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/31, 15:10:00 »
" tja, wat staan die daar dan te doen?"

Voor ervaren gebruikers. Maar dat zou beter onderscheiden moeten worden. Echter, ik maak de app niet, dat doet tualatrix van Launchpad.

Offline jan11000

  • Lid
Re: extra-driver ati doet het niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/31, 15:18:17 »
Start dit eens in de terminal.
sudo apt-get install ubuntu-desktop
Weet niet of dit al genoeg is.

Re: extra-driver ati doet het niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/31, 15:21:55 »
Start dit eens in de terminal.
sudo apt-get install ubuntu-desktop
Weet niet of dit al genoeg is.

Unity 2D doet het nog, dus ubuntu-desktop-sessie is in orde.

Je kunt proberen via het driverschermpje de ATI-driver te herinstalleren.

Offline wermic

  • Lid
Re: extra-driver ati doet het niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/01, 00:39:12 »
Voor het grub-menu linker shift-toets indrukken, niet meer esc (is gewijzigt)