Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: software bronnnen in Ubuntu 10.10?  (gelezen 983 keer)

software bronnnen in Ubuntu 10.10?
« Gepost op: 2011/04/23, 09:21:33 »
Hallo,

Eindelijk maar toch staat Ubuntu 10.10 op mijn pc. Alleen bij het installeren van sommige programma's vanuit het softwarecentrum willen niet installeren.
Ik dan een fout melding:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het pakketsysteem is gebroken

Controleer of u softwarebronnen van een derde partij gebruikt. Als dat zo is, schakel ze dan
uit, omdat ze een veelvoorkomende bron van problemen zijn.
Voer ook de volgende opdracht uit in een Terminalvenster: apt-get install -f

Details:
filezilla
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Echter kan ik de optie softwarebronnen, niet vinden. Ik las op diverse plekken dat
het onder Systeem moet zitten maar daar staat hij niet tussen, of geld dit voor oudere versies?
Ubuntu ..... na veel problemen, wat zal het worden?

Offline heir4c

  • Lid
Re: software bronnnen in Ubuntu 10.10?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/23, 09:33:55 »
Softwarebronnen is in 10.10 niet meer zichtbaar. Je kan het wel nog terug zetten via Systeem>Voorkeuren>Hoofmenu.
Daar selekteer je 'systeem' in de linkerkolom en in het midden veld vink je dan softwarebronnen aan.
Ook via Alt+F2 en commando: gksudo /etc/apt/sources.list kan je die openen in grafische vorm of via Alt+F2 en commando: gksudo gedit /etc/apt/sources.list kan je die openen met in tekstvorm. Wachtwoord word gevraagd omdat je rootrechten moet hebben om deze te bewerken.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: software bronnnen in Ubuntu 10.10?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/23, 09:40:44 »
Stel bij het updatebeheer (instellingen) het EERSTE tabblad de regel in van de server (normaal staat die op nederland of belgiƫ) op hoofdserver.

Dan zou alles goed moeten werken !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: software bronnnen in Ubuntu 10.10?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/23, 09:49:29 »
Inderdaad zoals heir4c al opmerkt, vanaf 10.10 heeft Ubuntu dit tool aangemerkt als een soort van 'advanced tool'.
Om dus te voorkomen dat een minder ervaren Ubuntu gebruiker in pakketbeheer problemen tegenkomt.

Maar op de manier beschreven is het natuurlijk altijd mogelijk om je bronnenlijst aan te passen, al zou ik zeggen voor de minder ervaren gebruiker de GUI.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: software bronnnen in Ubuntu 10.10?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/23, 10:26:00 »
Het pakketsysteem is gebroken

Controleer of u softwarebronnen van een derde partij gebruikt. Als dat zo is, schakel ze dan
uit, omdat ze een veelvoorkomende bron van problemen zijn.
Voer ook de volgende opdracht uit in een Terminalvenster: apt-get install -f

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in (kopieer en plak):
sudo apt-get install -f

Druk op Enter. Voer desgevraagd je wachtwoord in: dit blijft geheel onzichtbaar, zelfs geen sterretjes, dat hoort zo. Druk daarna weer op Enter.

Als dat niet helpt, post hier dan eens de inhoud van je bronnenlijst (kopieer en plak het commando in de terminal:
gedit /etc/apt/sources.list

Re: software bronnnen in Ubuntu 10.10?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/23, 10:33:28 »
Bij de eerste commando krijg ik
--------------------------------------------------------------------------------
******@********:~$ sudo apt-get install -f
[sudo] password for jelleruben:
Pakketlijsten worden ingelezen... Fout!
E: Problem parsing dependency Recommends
E: Error occurred while processing usplash (NewVersion2)
E: Problem with MergeList /var/lib/apt/lists/archive.ubuntu.com_ubuntu_dists_maverick_universe_binary-i386_Packages
E: De pakketlijsten of het statusbestand konden of niet ontleed, of niet geopend worden.
--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb even de bovenstaande naam vervangen voor sterretjes..

Bij de tweede commando, word een venster geopend, met twee tabbladen  [Sources] en
    Deze twee zijn allebij leeg.

Ubuntu ..... na veel problemen, wat zal het worden?