Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloze USB modules met N-standaard die out-of-the-box werken met Ubuntu 9.10  (gelezen 4880 keer)

Hoi,

Ik heb een 300N-XR USB wireless stick van Sitecom en die is *niet* aan te raden, aangezien het niet goed werkt onder Ubuntu 9.10.
Het heeft een Ralink chipset. (Onder Windows werkt het prima)

Maar goed,
Mijn vraag is, weten jullie USB wireless sticks die de N-standaard ondersteunen, dus: 300 Mbps; 802.11n. En die ook goed draaien onder Ubuntu 9.10?

Offline track

  • Lid
Hoi tomatensoep,

welkom op het forum !

Welk toestel heb je precies ?  Ik vind meerdere "300N-XR USB" van Sitecom ...

Als daar een "RT2870" in zit blijkt er maar een kleine bug in de weg te zitten,  (bij Uby 9.10 dan)
en die is makkelijk op te lossen.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/11/10, 11:21:00 door track »

Hoi tomatensoep,

welkom op het forum !

Welk toestel heb je precies ?  Ik vind meerdere "300N-XR USB" van Siecom ...

Als daar een "RT2870" in zit blijkt er maar een kleine bug in de weg te zitten,  (bij Uby 9.10 dan)
en die is makkelijk op te lossen.

track

Ik heb die bij de WL-302 router kwam. Geen gaming gebeuren of zo...

RT2870 ja. Ik had het blacklisten gedaan enzo. Toen deed ie het wel, maar niet op volledige snelheid...(lang niet) (gewoon 54 Mbps of zo).

Zelfs nog de driver van de Ralink site gehaald en gecompileerd. Want dat zou de snelheid verhogen en dat deed het ook. Maar lang niet de snelheid die het kon halen... En nu opeens doet ie het helemaal niet meer...

Dus ik kan niet zeggen dat het werkt nee. Het werkt duidelijk niet.

Of heb jij een oplossing om 'm op 300 Mbps werkend te krijgen?

Offline track

  • Lid
Wacht even, welke driver had je geblacklist ?
Bij 9.10 is het blijkbaar inderdaad het probleem dat hij twee drivers tegelijk laadt.

Zet je even jouw huidige  lsmod  hier tussen  [code]-tags (knopje [#] boven) ?

track

p.s.:  bij mij is net de RT2870 de chip met de beste prestatie überhaupt !

Wacht even, welke driver had je geblacklist ?
Bij 9.10 is het blijkbaar inderdaad het probleem dat hij twee drivers tegelijk laadt.

Zet je even jouw huidige  lsmod  hier tussen  [code]-tags (knopje [#] boven) ?

track

p.s.:  bij mij is net de RT2870 de chip met de beste prestatie überhaupt !

Module                  Size  Used by
binfmt_misc            10220  1
ppdev                   8232  0
snd_hda_codec_idt      72976  1
iptable_filter          3872  0
b44                    34352  0
snd_hda_intel          31880  2
ip_tables              21200  1 iptable_filter
ssb                    40944  1 b44
snd_hda_codec          87584  2 snd_hda_codec_idt,snd_hda_intel
snd_hwdep               9352  1 snd_hda_codec
snd_pcm_oss            44704  0
joydev                 13088  0
snd_mixer_oss          18976  1 snd_pcm_oss
dell_wmi                3216  0
mii                     6368  1 b44
x_tables               25832  1 ip_tables
rt2870sta             552712  1
snd_pcm                93160  3 snd_hda_intel,snd_hda_codec,snd_pcm_oss
lib80211_crypt_tkip    10016  0
snd_seq_dummy           3460  0
dell_laptop             9692  0
amd64_edac_mod         26688  0
lp                     11908  0
wl                   1277380  0
sdhci_pci               8928  0
sdhci                  20484  1 sdhci_pci
led_class               5256  1 sdhci
parport                40528  2 ppdev,lp
snd_seq_oss            33440  0
ricoh_mmc               4480  0
psmouse                57124  0
dcdbas                  9136  1 dell_laptop
edac_core              48876  1 amd64_edac_mod
serio_raw               6596  0
i2c_piix4              11728  0
k8temp                  5504  0
snd_seq_midi            8192  0
lib80211                7812  2 lib80211_crypt_tkip,wl
snd_rawmidi            27360  1 snd_seq_midi
snd_seq_midi_event      8448  2 snd_seq_oss,snd_seq_midi
snd_seq                60608  6 snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_seq_midi,snd_seq_midi_event
snd_timer              26992  2 snd_pcm,snd_seq
snd_seq_device          8308  5 snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_seq_midi,snd_rawmidi,snd_seq
snd                    77096  16 snd_hda_codec_idt,snd_hda_intel,snd_hda_codec,snd_hwdep,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_seq_oss,snd_rawmidi,snd_seq,snd_timer,snd_seq_device
soundcore               9088  1 snd
snd_page_alloc         10928  2 snd_hda_intel,snd_pcm
shpchp                 37756  0
usbhid                 43968  0
video                  23612  0
output                  3680  1 video
radeon                684512  2
ttm                    43056  1 radeon
drm                   193856  4 radeon,ttm
i2c_algo_bit            7076  1 radeon

Ik heb de rt2800usb ge-blacklist.

En er is op het Engelstalige forum een hele thread over de rt2870-ramp...

Off-topic:
Is mijn e-mail adres trouwens zichtbaar in mijn profiel, of zie ik die alleen?
Ik heb aangevinkt om 'm juist niet te laten zien...

Ik gebruik nu trouwens de geïntegreerde draadloos kaart, een Broadcom. Maar die verschijnt niet eens correct in 'iwconfig'. Al doet ie het wel...

Offline track

  • Lid
De engelstalige site heb ik nog niet gezien.

Maar, ik zou net de rt2800-driver niet blacklisten.

Jij zit nu waarschijnlijk met twee verschillende rt2870-drivers, de originele en de zelf gecompileerde.
En die moet je toch eerst kwijt om het systeem in een stabiele toestand te krijgen.

In ieder geval zou ik (alleen onder 9.10 ) net de rt2870 blacklisten, want het "rt2x00"-project
is zover ik kan zien het beter ontwikkelde.

track

p.s.: onzichtbaar - jouw eigen mail-adres is voor jezelf altijd zichtbaar.

pps:
Ik gebruik nu trouwens de geïntegreerde draadloos kaart, een Broadcom. Maar die verschijnt niet eens correct in 'iwconfig'. Al doet ie het wel...
Ik zie een "wl" in de lsmod staan, juist.  Wat wordt in de iwconfig niet goed aangetoond dan ?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/10, 11:47:07 door track »

De engelstalige site heb ik nog niet gezien.

Maar, ik zou net de rt2800-driver niet blacklisten.

Jij zit nu waarschijnlijk met twee verschillende rt2870-drivers, de originele en de zelf gecompileerde.
En die moet je toch eerst kwijt om het systeem in een stabiele toestand te krijgen.

In ieder geval zou ik (alleen onder 9.10 ) net de rt2870 blacklisten, want het "rt2x00"-project
is zover ik kan zien het beter ontwikkelde.

track

p.s.: onzichtbaar - jouw eigen mail-adres is voor jezelf altijd zichtbaar.

Moet ik dan juist de rt2870 blacklisten?
En hoe weet ik dan welke er wel geladen moet worden?

Offline track

  • Lid
Ik zou het volgende doen:

1. De zelf gecompileerde driver geheel verwijderen (die werkt niet goed samen met de udev, b.v. ontlaadt niet vanzelf !)
2. de rt2870sta blacklisten.  Dan zal hij via de udev automatisch de rt2800 pakken zodra de stick er is.
3. beter ook de wl blacklisten, mits hij in het vaarwater zit.

In de  lsmod  zal je nu allen de "rt2800" en verwanten zien.
En dan moet hij volgens mij eigenlijk werken.

track

Ik zou het volgende doen:

1. De zelf gecompileerde driver geheel verwijderen (die werkt niet goed samen met de udev, b.v. ontlaadt niet vanzelf !)
2. de rt2870sta blacklisten.  Dan zal hij via de udev automatisch de rt2800 pakken zodra de stick er is.
3. beter ook de wl blacklisten, mits hij in het vaarwater zit.

In de  lsmod  zal je nu allen de "rt2800" en verwanten zien.
En dan moet hij volgens mij eigenlijk werken.

track

Ik had net de rt2870sta ge-blacklist, maar dan werkt het ook niet.
Ik weet niet hoe ik die zelfgecompileerde driver zou moeten verwijderen.
Misschien sudo make uninstall of zo.

Ik had de Broadcom geprobeerd te blacklisten, ik dacht: b44 blacklisten. Maar de Broadcom is de wl?

Offline track

  • Lid
Ja, probeer of de  sudo make uninstall  werkt. 
(zo niet, even kijken in "make" of er nog een andere kreet is, desnoods dan handmatig)

En voor de Broadcom zijn er blijkbaar ook meerdere mogelijke drivers...
Misschien moet je ook de "b44" blacklisten ... moet je even zelf testen.

track

Hm, hij werkt nu ook niet onder Windows op m'n laptop. Misschien is het de plaats?
Heb daar alleen lokaal verbinding, geen internet, staat er...

Even op een andere pc, op een andere plaats proberen dan maar...

Offline Roel1963

  • Lid
En voor eventueel overige USB wireless kaartjes:

http://linux-wless.passys.nl/query_alles.php

Hm, op m'n andere pc onder Windows werkt ie ook traag... Ik dacht hier wel hogere snelheden behaald te hebben, maar nee, niet echt...

Dan zal het gewoon aan de plaats liggen dus dat ie het niet doet?

M'n broertje had wel gewoon internet waar ik met m'n laptop was net... Slechte USB wireless stick dan...

Offline track

  • Lid
Staat nu alleen de rt2800 in de  lsmod nog ?
En ook de  iwconfig  toont alles goed aan ?

Dan even enkele vragen:

- welke snelheid kan jouw router aan ?  Is die überhaupt geschikt voor 802n ?
- welke veldsterkte vertoont de "network-manager" voor jouw verbinding ?
- verandert iets als je op de router een ander kanaal instelt ?  (die frequenties zijn soms vrij sterk "vervuild")

track

p.s.:  wij hebben het hier over microgolven van 12 cm golflengte.  Interferentiepatronen zijn dus in de orde van enkele cm.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/10, 13:41:47 door track »

Het lag inderdaad aan de afstand tussen de router en de laptop/USB wireless module... Daardoor kon er geen verbinding gemaakt worden. Het bereik is gewoon niet zo groot, blijkbaar...

Nu ik een stuk dichter bij de route zit, in dezelfde kamer, is de snelheid redelijk...

Iwconfig geeft tijdens bestandsoverdrachten over het lokale netwerk de snelheden 108 Mbit/s en 121,5 Mbit/s aan, springt telkens tussen die 2 snelheden.

Met de bestandsoverdracht heb ik in ieder geval 6,9 MB/s gehaald net :)
Dus het valt mee met de snelheid. Of ik hier iets van 14 MB/s zou kunnen halen, daarvoor zou ik nog wat verder moeten testen.

In de keuken deden in ieder geval Windows en Ubuntu het niet, dus het niet verbonden zijn ligt niet aan Ubuntu.
Ik heb wel wat slecht bereik vind ik, maar dat ligt aan de apparatuur.


Staat nu alleen de rt2800 in de  lsmod nog ?
En ook de  iwconfig  toont alles goed aan ?

Dan even enkele vragen:

- welke snelheid kan jouw router aan ?  Is die überhaupt geschikt voor 802n ?
- welke veldsterkte vertoont de "network-manager" voor jouw verbinding ?
- verandert iets als je op de router een ander kanaal instelt ?  (die frequenties zijn soms vrij sterk "vervuild")

track

p.s.:  wij hebben het hier over microgolven van 12 cm golflengte.  Interferentiepatronen zijn dus in de orde van enkele cm.

Ik ben bang dat die nieuwe driver rt2x00 of zo, helemaal niet werkt. Want dan zie ik niet eens de SSID van mijn router. Wel van andere routers.

Of iwconfig alles goed aan toont? Gemiddelde van de 2 snelheden waartussen hij springt zou ongeveer 114 Mbit/s moeten zijn, tijdens een bestandsoverdracht van 6,9 MB/s = ongeveer 56 Mbit/s. Dus dat lijkt niet helemaal overeen te komen. Maar goed, de snelheid valt mee, het is beter dan gewoon 54 Mbit/s (802.11g), want daarbij haal je in werkelijkheid ook lang niet 54 Mbit/s. Plus: de bestandsoverdracht kan nog wel hoger uitvallen, dan zou ik nog even moeten testen: bestanden kunnen bijv. gefragmenteerd zijn of zo, waardoor de snelheid lager ligt...

Mijn router is zeker een 802.11n router. Het is een WL-302 Gigabit Router geloof ik.
Hier toont ie een veldsterkte van 100%.
Of ik een hogere snelheid heb bij een ander kanaal heb ik nog niet geprobeerd (kan je met iwconfig veranderen neem ik aan?).

In ieder geval:
Ik hou het hier maar even bij. Het blijkt allemaal nog wel mee te vallen. Alleen het bereik is niet super (vooral in de keuken). Daarom deed ie het laatst dus niet.

In ieder geval bedankt voor de tips, track :)

@Roel1963:
Ook bedankt voor die lijst :)

Offline erdna

  • Lid
Ook ik had te maken met een snelheid van max. 54 mb/s tussen de usb stick en de router.
In de log kwam ik erachter dat de interface de file RT2870STA.DAT in etc/Wireless/RT2870STA probeert te openen. Bij mij was dit bestand niet meer aanwezig na de upgrade naar 9.10
Door dit alsnog te doen en de configuratie aan te passen, is de snelheid hoger; deze varieert tussen 108/121/135 mb/s.
Het maakt  bij mij niet uit of de rt2870sta of de rt3070sta module wordt gebruikt. De rt2800usb module werkt nog niet.

Router = WL341
USBStick = WL302

Hm, de link quality zit toch tussen de 88%-100% hier.

En net nog eens geprobeerd een bestand over te brengen. En nu haalde ik 7,1 MB/s. En misschien dat het met andere bestanden nog wel sneller gaat.

Offline track

  • Lid
erdna:  dat vind ik interessant, dat bij jou de "rt2870sta" / "rt3070sta"  bij 9.10 beter werken
dan de "rt2800".  Ik dacht eerder dat de rt2800 beter was dan die "staging" drivers van Ralink zelf.

Maar, goed om te weten.

Heb je de "rt2800" geblacklist en de "rt**70sta" dan automatisch via udev geladen ?
Of heb je hem op een andere manier geladen ?

track

Offline erdna

  • Lid
Gisteren de rt2800usb nogmaals geprobeerd; helemaal niets. Dus maar weer geblacklisted. Verder wordt alles automatisch geladen.

Offline track

  • Lid
Inmiddels ben ik er achter gekomen dat de "rt3070sta" van uby 9.10 buggy is.
Ik heb het op launchpad gemeld:  https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/488733

Willen jullie aub die bug daar bevestigen om er de nodige nadruk erop te leggen ?

track

Offline Javabean

  • Lid
erdna:  dat vind ik interessant, dat bij jou de "rt2870sta" / "rt3070sta"  bij 9.10 beter werken
dan de "rt2800".  Ik dacht eerder dat de rt2800 beter was dan die "staging" drivers van Ralink zelf.

Mijn ervaringen zijn dezelfde. Ik heb een aantal weken geleden zo'n ALDI pc gekocht (250 euro!). WLAN kaart is:

mario@ELMO:~$ lsusb|grep 802.11
Bus 001 Device 003: ID 13d3:3247 IMC Networks 802.11 n/g/b Wireless LAN Adapter

Standaard wordt door Karmic de rt2800usb module geladen. Ik krijg dan wel verbinding met mijn AP, kan de gateway pingen maar verder dan dat komt het niet. Pings naar buiten toe geven timeouts. Bovendien valt de verbinding regelmatig weg. Hierdoor besloten rt2800usb te blacklisten waarna rt2870sta standaard wordt geladen. En nu werkt alles wel zoals het hoort. Link quality is ook van 70/70 naar 100/100 gegaan voor mijn AP, er worden meer AP's in de buurt gevonden, etc. Kortom een stabiele verbinding.