Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tijd loopt voor  (gelezen 886 keer)

Tijd loopt voor
« Gepost op: 2007/08/10, 12:00:16 »
Ik draai Gnome op Edubuntu 6.10 op een Fujitsu Amilo Pi1536, draadloos met een USR5461-router verbonden.  Na het opstarten moet ik manueel mijn draadloos netwerk selecteren en dan ben ik verbonden met internet.  Tot dusver geen probleem (al is er wel het verschil dat mijn laptop automatisch aansluit op het draadloos netwerk van mijn werk als ik daar opstart...).

Wat wel vervelend is, is dat in alle gevallen de tijdsaanduiding in de rechterbovenhoek twee uur voorloopt. Nochthans staat er bij Systeem --> Beheer --> Datum en Tijd aangevinkt om de systeemklok permanent gesynchroniseerd te houden met internetservers. Ik heb daarvoor servers in Frankrijk en Nederland geselecteerd, en de tijdzone is Europe/Brussels...
 
Uiteraard is het niet zo moeilijk om op dezelfde plaats als hierboven het uur aan te passen of om even aan te vinken 'nu synchroniseren', maar het is, laat ons zeggen, omslachtig, ook al omdat ik elke keer dat root-paswoord moet intikken.  Verder vind ik het gewoon een smet op mijn blazoen. Een schoonheidsfoutje, als je wil.
Iemand een idee ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Tijd loopt voor
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/10, 22:01:23 »
Ik heb net ook doorgekregen dat er een veel ernstiger probleem is met die systeemklok.  Ik  heb daarnet mijn computer heropgestart na een belangrijke download, en dus moest ik weer synchroniseren.  Vlak daarop moest ik een sudo blablabla doen, en dit was het resultaatsudo: timestamp too far in the future: Aug 10 23:45:38 2007Dit is niet de eerste keer dat zo iets gebeurt, maar pas nu valt mijn euro (die valt nogal eens de laatste tijd) dat dit gelinkt moet zijn aan het probleem dat ik hierboven heb beschreven.  Het verhindert me dus om dingen te doen omdat ik geen root-rechten kan nemen, en da's pas vervelend.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline siegi

  • Lid
Tijd loopt voor
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/10, 22:17:08 »
Als je herstart in recovery mode ben je root.  
date --set '10/8/2007 20:35:14'
Maar eigenlijk na een reboot is het probleem ook opgelost van timestamp te ver in de toekomst.
Want sudo onthoud namelijk even het wachtwoord zodat je het niet elke keer opnieuw moet ingeven.

Tijd loopt voor
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/10, 22:20:23 »
Euh sorry, in recovery mode doet die computer nog altijd alles zelf, en moet ik enkel op het einde 'exit' typen om terug in mijn grafische omgeving te komen...
Of bedoel je dat ik moet kiezen voor 'edit-mode' ??  en zo ja, waar moet ik dan die date-set doen ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Tijd loopt voor
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/11, 15:08:06 »
Goed, om even terug te komen op het oorspronkelijke probleem (want dat met die sudo was enkel een gevolg): onder Edgy heb ik bij Systeem --> Voorkeuren --> Datum en Tijd uiteraard gekozen voor de tijdzone "Europe/Brussels", en dat is dus nu met het zomeruur GMT + 2.  
Verder heb ik gekozen om steeds te synchroniseren met internetservers, waarvoor ik een aantal servers in Nederland en Frankrijk heb gekozen. Tot daar lijkt alles perfect, maar telkens ik opstart, staat mijn tijd twee uur voor.
Met wat googelen terechtgekomen op een gelijkaardig probleem van iemand die altijd twee uur achterliep...  Heb daaruit wel onthouden dat er een initscript bestaat /etc/default/rcS waarin het lijntje UTC=Yes staat.  Gevolg: de computer synchroniseert met de servers en heeft dus in eerste instantie de goeie tijd. Vervolgens denkt ie dat dit de UTC is, omwille van die "UTC=Yes". En omdat ik geselecteerd heb als tijdzone UTC+2, telt ie er ijskoud nog eens twee uur bij...  
Met sudo gedit /etc/default/rcS heb ik daar dan UTC=no van gemaakt. Omdat het om een initscript gaat, zijn verschillen pas merkbaar na een heropstart en hoera: nu loopt m'n klokje wel juist... !  Hopelijk blijft dat zo.
Met dank aan Duckie (uit die andere thread) en de mensen die nu hebben gereageerd.

Probleem opgelost.

Edit: Na een upgrade naar Feisty, en het veranderen van zomer- naar winteruur, stond 'm daar dus op nieuw twee uur voor.  Hoe ik ook rekende, 'k kwam er niet uit.  Na veel nadenken, effe in mijn BIOS geweest, en daar stond de systeemtijd 1 uur voor op de normale tijd van België, dus op UTC + 2.  Omwille van het winteruur, telt 'm daar dus één uur bij, en dus zit 'm twee uur voor.  Ik heb dan de BIOS-tijd op UTC gezet, en in die /etc/default/rcS UTC=Yes geschreven, en nu doet ie het 'm weer juist.  Ik ga mij nu niet meer moe maken met na te denken of dit probleem er vorige keer ook tussen stak... waarschijnlijk wel.

Moraal van het verhaal: als zoiets nog eens voorkomt: BIOS-tijd nazien ;)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...