Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren  (gelezen 7484 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hier vind je een handleiding om Windows 8 geschikt te maken om er Ubuntu naast te installeren:
https://sites.google.com/site/computertip/windows

Moet lukken zo, dus doe er je voordeel mee!  :)

FrSu

  • Gast
Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/22, 13:31:49 »
Mijn complimenten, Pjotr  :)

Offline joop905

  • Lid
Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/22, 13:39:20 »
Hallo @Pjotr,

Dankjewel voor deze bijdrage,

Offline Stefan22

  • Lid
Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/22, 13:56:03 »
Pjotr, bedankt! Ik denk dat veel mensen met deze uitleg Ubuntu toch gaan proberen te installeren op hun Windows 8 PC.

FrSu

  • Gast
Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/22, 20:02:07 »
Ik heb toch een vraagje. Ik heb nu een dualboot Linux met Win 8. Dat heeft behoorlijk wat voeten in aarde gehad. Zou zo even niet weten of mij dit weer zou lukken.

Stel ik wil uiteindelijk misschien toch van Win 8 af. Kan ik dan de schijf geheel laten gebruiken door een (nieuwe) Linux installatie of moet ik ook dan opnieuw weer met mijn bios klooien ?

Vroeger deed ik regelmatig een nieuwe install van een Linux distro naast mijn Win, maar dat durf ik nu niet meer. Bang dat er dan helemaal niets meer werkt, maar ik zou het wel graag weer zo hebben. Is dit mogelijk?

2 vragen dus ;)

Offline Stefan22

  • Lid
Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/22, 20:55:09 »
@FrSu: Als je van Win 8 af wil, denk ik wel dat het zo moet, de hele schijf gebruiken. Maar ik weet niet als je SecureBoot dan weer in moet schakelen. Ik heb bij mijn Win 8 installatie, ook nog een EFI systeempartitie, en een herstelpartitie. Dus ik weet niet hoe het dan met die partities moet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/22, 20:59:32 »
Stel ik wil uiteindelijk misschien toch van Win 8 af. Kan ik dan de schijf geheel laten gebruiken door een (nieuwe) Linux installatie of moet ik ook dan opnieuw weer met mijn bios klooien ?
Dat laatste, denk ik..... UEFI heeft een eigen opstartpartitie nodig. Hoe dat precies zit, heb ik nog niet uitgezocht. Hopelijk kan iemand anders je die info geven.
Citaat
Vroeger deed ik regelmatig een nieuwe install van een Linux distro naast mijn Win, maar dat durf ik nu niet meer. Bang dat er dan helemaal niets meer werkt, maar ik zou het wel graag weer zo hebben. Is dit mogelijk?
Jawel, zeker zolang als je je Windows 8 verder met rust laat..... Ik heb zelf al een paar keer een andere Linux naast W8 gegooid, op m'n proefbak.

Offline Stefan22

  • Lid
Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2013/09/22, 21:12:52 »
@Pjotr: Maar toch niet elke Linux distro kun je installeren op een Win 8 + UEFI machine? Een Linux distro is dan toch ondersteuning voor UEFI voor nodig?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/22, 21:16:06 »
@Pjotr: Maar toch niet elke Linux distro kun je installeren op een Win 8 + UEFI machine? Een Linux distro heeft dan toch ondersteuning voor UEFI nodig?
Elke moderne grote distro heeft die ondersteuning tegenwoordig.  :)

Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2013/09/22, 21:35:16 »
DUAL BOOT systeem met een LINUX distro.

In het geval dat u naast een UEFI installatie van Windows 8 bijvoorbeeld een Linux distro (Ubuntu) wil gaan gebruiken, zijn er een aantal zaken waar u op voorbereid moet zijn.

Allereerst dient u ervoor te zorgen dat het besturingssysteem 64Bits is, 32 Bits word niet herkend. Als we even uitgaan van de Linux distro Ubuntu, dient u de jongste versie te nemen, vanaf versie *12.10*  (vanaf 12.04.3) wordt UEFI Secure-boot ondersteund. Tijdens de installatie dient u een nieuwe partitie aan te maken, een zogenaamde EFI-partitie. Als u Ubuntu naast Windows 8 wil installeren, is er al een EFI partitie, die kan ook gebruikt worden om de bootloader van Ubuntu te installeren. Tijdens de installatie zal de bootloader automatisch worden aangepast, mits het Ubuntu installatie medium 64Bits is, en UEFI opstartbaar. Waarschijnlijk is er na de installatie van Ubuntu naast Windows 8 een boot-repair nodig.

Gr Karel,
« Laatst bewerkt op: 2013/09/22, 21:39:56 door Kakysan »
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2013/09/22, 21:37:19 »
@Kakysan: Fout. Vanaf 12.04.3 wordt UEFI ondersteund.

Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2013/09/22, 21:38:43 »
Oke, passen we even aan !
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline Stefan22

  • Lid
Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2013/09/22, 21:39:08 »
@Pjotr: Oke, dan weet ik dat. :)

@Kakysan: Ik heb laatst op mijn UEFI laptop een BIOS update gehad, dat was in de periode dat ik Ubuntu had verwijderd, en dus alleen nog Windows 8 draaide. Na de BIOS update heb ik Ubuntu nog eens geïnstalleerd, en daarna boot-repair gedaan, maar het helpt niets. Het enigste wat gebeurt is dat Windows steeds opstart, zonder dat ik een Grub menu krijg te zien. Weet iemand hoe dit dan op te lossen is?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2013/09/22, 21:40:22 »
Waarschijnlijk is er na de installatie van Ubuntu naast Windows 8 een boot-repair nodig.
Niet mijn ervaring; niet nodig op mijn proefbak.  :)

Uitgeprobeerd tot op heden: Ubuntu 12.04.3, Ubuntu 13.04 en Ubuntu 13.10 (bèta).
« Laatst bewerkt op: 2013/09/22, 21:45:16 door Pjotr »

Offline Stefan22

  • Lid
Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2013/09/22, 21:44:42 »
Waarschijnlijk is er na de installatie van Ubuntu naast Windows 8 een boot-repair nodig.
Niet mijn ervaring; niet nodig op mijn proefbak.  :)

Ik denk dat dat bij u niet nodig was, omdat u de Windows Boot Loader onderaan in de opstart volgorde hebt geplaatst. Dat heb ik bij mijn
installatie niet gedaan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2013/09/22, 21:51:04 »
Waarschijnlijk is er na de installatie van Ubuntu naast Windows 8 een boot-repair nodig.
Niet mijn ervaring; niet nodig op mijn proefbak.  :)

Ik denk dat dat bij u niet nodig was, omdat u de Windows Boot Loader onderaan in de opstart volgorde hebt geplaatst. Dat heb ik bij mijn
installatie niet gedaan.
Heel goed mogelijk.... Als je dat alsnog wel doet, is je probleem dan opgelost?

Offline Stefan22

  • Lid
Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2013/09/23, 18:11:32 »
@Pjotr: In mijn opstart volgorde staat geen Windows Boot Manager zie ik net, er staat OS Boot Manager, en er staat geen aparte HDD in de lijst. Dus moet ik dan gewoon OS Boot Manager onderaan plaatsen?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2013/09/23, 18:53:08 »
@stefan22: Misschien is het beter dat je met je specifieke vraag een topic opent in het Hulpverleningsgedeelte. Dat wordt door meer mensen gelezen, de kans is dan ook groter dat er dan een respons voor je komt die werkt.
Kan je dan ook aangeven welke specifieke hardware je hebt, en welke bios-update je hebt gedaan.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

FrSu

  • Gast
Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2013/09/23, 19:34:38 »
Stel ik wil uiteindelijk misschien toch van Win 8 af. Kan ik dan de schijf geheel laten gebruiken door een (nieuwe) Linux installatie of moet ik ook dan opnieuw weer met mijn bios klooien ?
Dat laatste, denk ik..... UEFI heeft een eigen opstartpartitie nodig. Hoe dat precies zit, heb ik nog niet uitgezocht. Hopelijk kan iemand anders je die info geven.
Citaat
Vroeger deed ik regelmatig een nieuwe install van een Linux distro naast mijn Win, maar dat durf ik nu niet meer. Bang dat er dan helemaal niets meer werkt, maar ik zou het wel graag weer zo hebben. Is dit mogelijk?
Jawel, zeker zolang als je je Windows 8 verder met rust laat..... Ik heb zelf al een paar keer een andere Linux naast W8 gegooid, op m'n proefbak.

Effe checke: ;) Ik kan voor een nieuwe install met dualboot Win 8 met G Parted de "oude"  linux zaken verwijderen en dan op de "unallocated space" weer een nieuwe bv Ubuntu Gnome 13.10 installeren? Zo deed ik het vroeger nl.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2013/09/23, 19:37:14 »
Effe checke: ;) Ik kan voor een nieuwe install met dualboot Win 8 met G Parted de "oude"  linux zaken verwijderen en dan op de "unallocated space" weer een nieuwe bv Ubuntu Gnome 13.10 installeren? Zo deed ik het vroeger nl.
Dat zou probleemloos goed moeten gaan.... Mits de nieuwe Linux kan omgaan met UEFI, natuurlijk. Alle moderne grote Linuxdistro's kunnen dat.  :)

FrSu

  • Gast
Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2013/09/23, 19:50:13 »
Bedankt Pjotr, dan wordt Ubuntu Gnome 13.10 de test voor mij. Ik laat het hier weten.

Offline Stefan22

  • Lid
Re: Tip: maak Windows 8 geschikt om er Ubuntu naast te installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2013/09/23, 21:15:45 »
@asphyxia: Ik vind het zo ook goed werken, zonder dat ik het Grub menu krijg (Ik kan ook bij het opstarten op F9 drukken, en dan Ubuntu selecteren, en dan krijg ik Grub). Dus zolang dat werkt, vind ik het goed.