Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Upgrade ububtu windows installatie.  (gelezen 1012 keer)

Offline johnt

  • Lid
Upgrade ububtu windows installatie.
« Gepost op: 2010/07/23, 20:03:39 »
Hallo ik heb Ubuntu twee keer geïnstalleerd vanuit Windows omdat ik geheel onbekend ben met Linux en dit systeem toch op een veilige manier wil uitproberen. De eerste keer was versie 9.10, en de tweede keer versie 10.04.

Het installeren gaf geen problemen en ook het gebruik ging prima, echter na enige tijd versie 9.10 gebruikt te hebben werd de gelegenheid geboden (door het systeem) om de versie 9.10 bij te werken naar de nieuwste versie. Dit heb ik gedaan waarna de ellende begon. Windows kon ik niet meer bij en het opstartmenu ging direct door (geen gelegenheid tot kiezen) gevolgd door een foutmelding in het Engels kern van de melding was dat het gevraagde niet gevonden kon worden. En ik terecht kwam in de herstelconsole niet wetende wat te doen.

Na herstel van windows heb ik nog een Ubuntu installatie gedaan ook deze keer ging het installeren zonder problemen maar weer na het upgraden was het weer helemaal mis, zelfde probleem als hierboven omschreven. Op deze manier durf ik de stap niet te wagen om een Ubuntu distributie op een eigen partitie te installeren.

Vraag in deze is kan een Ubuntu versie die vanuit Windows is geïnstalleerd wel worden bijgewerkt naar een nieuwere versie?

JohnT


Re: Upgrade ububtu windows installatie.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/23, 20:55:46 »
Volgens mij kan een WUBI updaten van versie 9.10 naar 10.04 wel, maar je hebt grote kans dat het fout gaat. Dit is in jouw geval dus ook gebeurd. Het beste is om Ubuntu uit te proberen via een live sessie, door Ubuntu te branden op een cd of USB stick. Daarna kies je de optie uitproberen zonder te installeren (na taalkeuze). Vervolgens kan je alles van Ubuntu uitproberen zonder dat u iets op uw harde schijf installeert.

Een live sessie gaat wel langzamer dan een gewone installatie, maar is wel veel veiliger. Zelf ben ik van mening dat je WUBI wel kan gebruiken om Ubuntu uit te proberen, maar als je al op het punt komt van een distributie upgrade dan zou ik een back up maken van je huidige bestanden, en vervolgens een schone WUBI installatie doen nadat je de oude WUBI installatie hebt verwijderd.

openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline heir4c

  • Lid
Re: Upgrade ububtu windows installatie.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/23, 22:07:19 »
Of direct voor een dualboot gaan.  :)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline johnt

  • Lid
Re: Upgrade ububtu windows installatie.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/24, 09:44:25 »
Of direct voor een dualboot gaan.  :)


Daar zit het probleem na een upgrade werkt dat niet meer omdat naar mijn idee de link naar de installatie niet meer werkt. De hele Ubuntu installatie gedaan in Windows is een paar mappen en een groot bestand met de Ubuntu installatie.

Verder om iets uit te proberen zou het upgraden toch ook goed moeten werken? Lijkt mij wel een onderdeel van de test.

Maar bedankt voor de reacties. Ik vind Ubuntu op het moment toch wel één van de betere distributies. Heb in het verleden ook wel SuSe, Mandrake en RedHat geprobeerd (Linux blijft trekken) maar die vertoonde allerlei problemen die ik in Ubuntu nog niet ben tegengekomen.

JohnT

Re: Upgrade ububtu windows installatie.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/24, 10:14:18 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline johnt

  • Lid
Re: Upgrade ububtu windows installatie.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/25, 15:53:23 »
Bedankt, inmiddels vandaag toch weer een update gedaan. Nu met de instelling dat alleen beveiligings updates uitgevoerd moeten worden. Dit ging wel goed.

JohnT

Offline MKe

  • Lid
Re: Upgrade ububtu windows installatie.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/02, 21:49:29 »
Of direct voor een dualboot gaan.  :)


Daar zit het probleem na een upgrade werkt dat niet meer omdat naar mijn idee de link naar de installatie niet meer werkt. De hele Ubuntu installatie gedaan in Windows is een paar mappen en een groot bestand met de Ubuntu installatie.

Verder om iets uit te proberen zou het upgraden toch ook goed moeten werken? Lijkt mij wel een onderdeel van de test.

Maar bedankt voor de reacties. Ik vind Ubuntu op het moment toch wel één van de betere distributies. Heb in het verleden ook wel SuSe, Mandrake en RedHat geprobeerd (Linux blijft trekken) maar die vertoonde allerlei problemen die ik in Ubuntu nog niet ben tegengekomen.

JohnT
Hoi,

Bij WUBI, wat je gebruikt, wordt gebruik gemaakt van de Windows bootmanager. De installatie is hierbij dus afhankelijk van Windows om te kunnen opstarten. Ik kan mij voorstellen dat het hierbij mis ging, omdat Linux niet ontworpen is om met de Windows bootmanager om te gaan en veranderingen aanbrengen. Blijkbaar heeft WUBI hier nog wat bugs.
Bij het installeren van Linux op een eigen partitie zal Linux ook zijn eigen bootmanager installeren, de GRUB. Deze kan gemakkelijk worden ge-update als er een nieuwe versie wordt geinstalleerd. Ik heb dit inmiddels al 4x gedaan. Van 8.04 naar 9.04, toen naar 9.10 en nu naar 10.04. Allemaal zonder problemen, terwijl al die tijd mijn Vista installatie onaangetast bleef.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/02, 21:57:34 door heir4c »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/