Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Locked folder  (gelezen 576 keer)

Locked folder
« Gepost op: 2021/07/15, 12:47:33 »
Heb een probleem met het bewerken van documenten in de computer van mijn echtgenote. Documenten van ons beiden sla ik op op bv. mijn externe HD, maar kan de documenten van haar computer niet bewerken en visa versa.

Is dit probleem op te lossen ?
Met dank,
Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Locked folder
« Reactie #1 Gepost op: 2021/07/15, 13:16:46 »
Permissies en eigenaar. Maak jezelf lid van de groep van je echtgenote of (en best ook) omgekeerd. Als de rechten van de groep ook op lezen en schrijven staan, dan ga je beide elkaars documenten kunnen aanpassen. 

Omdat het hier over verschillende computers blijkt te gaan, even opletten. Een computer herkent de gebruiker aan een nummer, de uidm gebruikersis. De gebruiker die de computer installeert, heeft nummer 1000, de volgende krijgen een hoger nummer. Jou vrouw heeft een andere id. Op jou computer zal je een groep moeten aanmaken met de id van je vrouw, mocht zij  daar nog geen account hebben, en zal je je daar lid van moeten maken. Op de computer van je vrouw wellicht geen probleem: ik neem de vrijheid te onderstellen dat jij die ook hebt geïnstalleerd. Op haar computer zal jij dus ook gebruiker 1000 zijn. Daar moet je enkel je vrouw lid maken van groep 1000.
« Laatst bewerkt op: 2021/07/15, 13:21:18 door vanadium »

Re: Locked folder
« Reactie #2 Gepost op: 2021/07/15, 13:48:09 »
Permissies en eigenaar. Maak jezelf lid van de groep van je echtgenote of (en best ook) omgekeerd. Als de rechten van de groep ook op lezen en schrijven staan, dan ga je beide elkaars documenten kunnen aanpassen. 

Omdat het hier over verschillende computers blijkt te gaan, even opletten. Een computer herkent de gebruiker aan een nummer, de uidm gebruikersis. De gebruiker die de computer installeert, heeft nummer 1000, de volgende krijgen een hoger nummer. Jou vrouw heeft een andere id. Op jou computer zal je een groep moeten aanmaken met de id van je vrouw, mocht zij  daar nog geen account hebben, en zal je je daar lid van moeten maken. Op de computer van je vrouw wellicht geen probleem: ik neem de vrijheid te onderstellen dat jij die ook hebt geïnstalleerd. Op haar computer zal jij dus ook gebruiker 1000 zijn. Daar moet je enkel je vrouw lid maken van groep 1000.
Weer mijn hartelijke dank en ga ik je raad opvolgen.
Lukt het niet, dan neem ik weer contact op.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Locked folder
« Reactie #3 Gepost op: 2021/07/15, 14:23:53 »
Permissies en eigenaar. Maak jezelf lid van de groep van je echtgenote of (en best ook) omgekeerd. Als de rechten van de groep ook op lezen en schrijven staan, dan ga je beide elkaars documenten kunnen aanpassen. 

Omdat het hier over verschillende computers blijkt te gaan, even opletten. Een computer herkent de gebruiker aan een nummer, de uid. De gebruiker die de computer installeert, heeft nummer 1000, de volgende krijgen een hoger nummer. Jou vrouw heeft een andere id. Op jou computer zal je een groep moeten aanmaken met de id van je vrouw, mocht zij  daar nog geen account hebben, en zal je je daar lid van moeten maken. Op de computer van je vrouw wellicht geen probleem: ik neem de vrijheid te onderstellen dat jij die ook hebt geïnstalleerd. Op haar computer zal jij dus ook gebruiker 1000 zijn. Daar moet je enkel je vrouw lid maken van groep 1000.

Re: Locked folder
« Reactie #4 Gepost op: 2021/07/20, 15:39:49 »
Omdat het hier over verschillende computers blijkt te gaan, even opletten. Een computer herkent de gebruiker aan een nummer, de uidm gebruikersis. De gebruiker die de computer installeert, heeft nummer 1000, de volgende krijgen een hoger nummer. Jou vrouw heeft een andere id. Op jou computer zal je een groep moeten aanmaken met de id van je vrouw, mocht zij  daar nog geen account hebben, en zal je je daar lid van moeten maken. Op de computer van je vrouw wellicht geen probleem: ik neem de vrijheid te onderstellen dat jij die ook hebt geïnstalleerd. Op haar computer zal jij dus ook gebruiker 1000 zijn. Daar moet je enkel je vrouw lid maken van groep 1000.

Ik heb hier andere ervaringen mee. Bij benaderen krijg ik een veld voor gebruikersnaam en wachtwoord en na invullen daarvan kan ik gewoon alles benaderen. Uidm hoeft hier niet voor overeen te komen.
Op de nieuwe installatie zijn de gebruikersaccounts in andere volgorde toegevoegd, en dus komt de uidm niet meer overeen, en toch werkt gebr.naam en ww ingeven simpelweg.

Binnen één computer is dit al helemaal geen issue aangezien alle gebruikers gewoon alle bestanden van elkaar kunnen benaderen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore