Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gparted partities samenvoegen  (gelezen 5107 keer)

Offline rietje

  • Lid
Gparted partities samenvoegen
« Gepost op: 2015/11/30, 11:59:39 »
Xubuntu 14.04 staat op mijn tweede HD (vroeger onder windows dus : "D").
In Gparted staat Xubuntu dus op /dev/sdb1.
Door omstandigheden heb ik hieronder nu 3 partities, waarvan op de middelste xubuntu staat (/dev/sdb7). Links ernaast (was /dev/sdb8) heb ik ruimte over (25 Gb) die ik heb geconfigureerd naar "ongebruikt". Deze ruimte wil ik samenvoegen met /dev/sdb7.
Hoe krijg ik dit gedaan? Ik kan de ongebruikte ruimte natuurlijk formatteren naar iedere gewenste partitievorm.
Wie heeft hier verstand van? Graag hulp.
Groet.

Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/30, 12:22:13 »
In Gparted kan je gewoon de scheiding verschuiven naar links of rechts,en dan wordt het 1 partitie.Zorg er wel voor dat het restant wat er nog over blijft verwijdert wordt,anders blijft er nog een partitie over van 20 Mb of zo..Maar de bestanden kunnen overschreven worden,dat is je bekend?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/30, 12:41:42 »
Dit snap ik niet,
Citaat
In Gparted staat Xubuntu dus op /dev/sdb1.
Door omstandigheden heb ik hieronder nu 3 partities, waarvan op de middelste xubuntu staat (/dev/sdb7). Links ernaast (was /dev/sdb8) heb ik ruimte over (25 Gb) die ik heb geconfigureerd naar "ongebruikt". Deze ruimte wil ik samenvoegen met /dev/sdb7.

dus graag het plaatje van Gparted posten:
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline rietje

  • Lid
Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/30, 14:13:33 »
Hoe zet je een screenshot hierneer?

Frederik

  • Gast
Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/30, 14:39:02 »
In het tekstveld waar je een reactie kunt even even een paar centimeter naar beneden scrollen en dan kun je via de knop Bladeren een afbeelding toevoegen.

Offline rietje

  • Lid
Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/30, 15:09:40 »
Ik krijg telkens het bericht dat bijlage te groot is. In welke extensie moet ik dan uploaden en uit welk bestand.

Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/30, 15:27:52 »
In jpg is het minste,maar als je kan zo klein mogelijk of de compressieschuif op meer zetten.150 kb is inderdaad erg weinig..Bestand is dan een schermafdruk van alleen het gedeelte van je scherm wat van belang is.Bij mij doe je dat met Alt en PrintScreen.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/30, 15:29:58 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/30, 15:33:55 »
Als je een bijlage toevoegd zie je antwoord al staan bij 'Toegestane extenties' en 'Beperkingen'.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline koos4401

  • Lid
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline rietje

  • Lid
Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/30, 15:55:23 »
Bijgaand de screenprint.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/30, 16:17:52 »
Om te beginnen: de verwarring sdb1 en sdb7 is mij helder.

Je kunt niet aan sdb7 sleutelen terwijl  die in gebruik is. Vandaar het sleuteltje ervoor op het plaatje.
Daarom met een liveCD/liveDVD/live USB opstarten en dan met Gparted de grens van sdb7 maximaal naar voren halen. Dit kan én grafisch én met behulp van de tellertjes. Jouw keuze.
Vergeet niet van sdb7 eerst de data veilig te stellen. Better safe than sorry!!
Vergeet niet tevoren door te lezen hoe je de Grub repareert, want dat zal - zeker als op sdb7 je hoofd(Ubuntu)systeem staat -  nodig zijn. Dat kan overigens nadat Gparted klaar is met sdb7 uitbreiden in één moeite door: je hoeft niet tevoren te proberen je systeem op te starten.
Succes.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline rietje

  • Lid
Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #11 Gepost op: 2015/11/30, 16:29:50 »
Ik ben eerder al opgestart met de USB stick waar mijn xubuntu op staat. Is dat toch de live USB ?
Daarna kon ik nog geen beweging krijgen in de partities.
Groet. 

Offline koos4401

  • Lid
Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #12 Gepost op: 2015/11/30, 18:54:56 »
Citaat
Ik ben eerder al opgestart met de USB stick waar mijn xubuntu op staat. Is dat toch de live USB ?
Daarna kon ik nog geen beweging krijgen in de partities.
Groet. 
1. Zeker is dat een live USB.
2. Dus ook niet met: Gparted >> Partitie >> herschalen/verschuiven?? En de sleuteltjes waren echt weg!? (Anders verwijderen door ontkoppelen van de partitie ook in Gparted) Dan breekt mijn klomp :-[
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline rietje

  • Lid
Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #13 Gepost op: 2015/11/30, 19:25:41 »
Hallo Koos4401,
De /dev/sdb7 heeft sleuteltjes en als koppelpunt /, maar laat zich niet ontkoppelen omdat er nog meer partities zouden zijn die gekoppeld staan op /.  Er is nog 1 partitie met een sleuteltje, maar niet met koppelpunt /, dat is  /dev/sdb6 (linux swap).
Deze laat zich niet ontkoppelen want die mogelijkheid staat niet in het pop-up scherm na rechtsklikken
Prettige avond nog..
« Laatst bewerkt op: 2015/11/30, 19:30:45 door rietje »

Offline koos4401

  • Lid
Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #14 Gepost op: 2015/11/30, 19:39:13 »
Da's er een die je moet weten en zelf ook hier heb moeten vragen: /dev/sdb6 - de swap - moet handmatig worden aan- en af- gezet met sudo swapon resp sudo swapoff
Doe dit in dezelfde terminal als waarin je Gparted laat starten en doe dit eerst dwz voordat Gparted start!

Inderdaad, tot morgen!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Nero

  • Lid
Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #15 Gepost op: 2015/11/30, 20:38:09 »
De /dev/sdb7 heeft sleuteltjes en als koppelpunt /
Dan ben je nu niet opgestart van de Live USB. Als je opstart van Live kan een HD partitie onmogelijk / als koppelpunt hebben.

Offline rietje

  • Lid
Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #16 Gepost op: 2015/12/01, 09:56:10 »
De swap is off nu, maar blijft zichtbaar in Gparted.
Ik zit nu in de Live usb en kan alleen de /dev/sdb7 resizen. Ik krijg dan de waarschuwing over beschadigde bootsector en deze partitie komt vooraan te staan met de unallocated partitie in het midden.
Als ik deze actie door zou zetten vraag ik me af of de 2 partities dan samengevoegd worden.
Heb de actie even afgeblazen en wacht op jouw mening.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #17 Gepost op: 2015/12/01, 11:02:46 »
Quote1: De swap is off nu, maar blijft zichtbaar in Gparted.
     Dat hoort. Alle partities moeten gewoon zichtbaar blijven.

Quote2:Ik zit nu in de Live usb en kan alleen de /dev/sdb7 resizen. Ik krijg dan de waarschuwing over beschadigde bootsector en deze partitie komt vooraan te staan met de unallocated partitie in het midden. 
     Resizen wordt genoteerd als uit te voeren commando als je met de cursor op de scheiding tussen sdb7 en unallocated gaat staan en dan de scheiding tussen die twee naar links trekt. Pas bij het -  op jouw bevel -  uitvoeren van het commando gebeurt nogal al wat:
partities worden samengevoegd door verkleinen van de één en gelijktijdig vergroten van de ander; alle bestanden worden verhuisd naar de voor (=linker)kant van de partitie. Dat vreet tijd en maakt voor de bootmogelijkheden nogal uit: die wijzen naar de verkeerde plek voor die bestanden.
Vandaar ook mijn verwachting dat je de Grub wel opnieuw zou moeten maken, dwz laten repareren.

Mocht je de zaak niet vertrouwen, maak dan eerst een image van geheel /dev/sdb en sla die extern natuurlijk, op. Mislukt er iets, zet je de image terug en begin je opnieuw; met vragen of met een verbeterde uitvoering.

Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline rietje

  • Lid
Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #18 Gepost op: 2015/12/01, 11:47:32 »
Ik begin te denken dat het misschien verstandiger is om van de unallocated partitie een normale partitie te maken en dan gebruiken voor bv. grote opslag (foto,s/muziek e.d.).  Krijg ik dan deze nieuwe partitie te zien op het buroblad? net als de /dev/sdb7-partitie.?
Groet.

Offline rietje

  • Lid
Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #19 Gepost op: 2015/12/01, 14:56:52 »
Ik ben ondertussen zover, zie hieronder:

Nu is de oplossing dichtbij met toevoegen van de ongebruikte ruimte aan het hoofdbestand en het creeren van een eigen partitie ,zichtbaar in het buroblad , van de linkse partitie.
Ik hoop dat dit gemakkelijke vragen zijn, als je maar weet hoe het moet.
Groet.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/01, 15:00:44 door rietje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #20 Gepost op: 2015/12/01, 16:44:14 »
Dat is al drastisch ingegrepen. Ik weet niet of je weet dat je nu je swap kwijt bent.

Wat ik nu zou doen mocht ik jou zijn:

- de extended partie, sda1 (de lichtblauwe rand) uitbreiden naar helemaal rechts, zover mogelijk. Doe dit, druk dan in gparted op "toepassen".
Nu ligt de ongebruikte ruimte *binnen* de extended partitie in plaats van erbuiten.

- Partitie sdb6 (je rootpartitie) uitbreiden naar rechts. Hou echter ongeveer 2.5 GB vrij. Toepassen. Omdat ook dit eenvoudig een vergroten is, zal dit slechts enkele seconden duren.

- Nieuwe partitie creëren in de resterende ongebruikte ruimte (ongeveer 2.5 GB). Maak hier een swap partitie van. Die partitie zal /dev/sdb7 heten.

Daarna zal je nog wat werk moeten doen om 1) je sdb5 automatisch aan te koppelen en ook op je bureaublad te laten verschijnen (als je dat wenst), en 2) ervoor zorgen dat je swap weer gebruikt wordt. In eerste instantie zal dat niet zo zijn. Beide houden aanpassingen in van /etc/fstab. Vraag maar als de partitionering in orde is.

Offline rietje

  • Lid
Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #21 Gepost op: 2015/12/01, 19:17:00 »
Hallo Vanadium,
De swap had ik er even off gelaten.
Het is nu gelukt tot en met de uitbreiding naar rechts. sdb6 is nu 51,45 Gb, maar is rechts grijs gebleven. Ik was verder vergeten om 2,5 Gb vrij te houden voor de swap. Ik neem aan dat ik sdb6 kleiner kan maken en alsnog dit deel formatteren naar linux-swap?
Ben nog benieuwd naar de volgende stappen.
Groet.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #22 Gepost op: 2015/12/01, 21:20:06 »
@Vanadium: THX voor je oplettendheid tav de swap-partitie.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #23 Gepost op: 2015/12/02, 08:57:00 »
Ziet er goed uit. Inderdaad, sdb6 terug wat verkleinen en dan swap partitie invoegen. Klik ook eens op dat uitroepteken (of muis erover) om te zien waarom dat er staat.

Offline rietje

  • Lid
Re: Gparted partities samenvoegen
« Reactie #24 Gepost op: 2015/12/02, 09:03:30 »
Goedemorgen Vanadium,
Ik heb al een aantal keren de partitie verkleind en het stukje geformatteerd naar linux-swap. Wanneer ik dan opsla springt alles weer terug naar de vorige situatie.
Met de fallocate-methode heb ik 4 GB swapruimte gecreerd op de HD, ook zichtbaar in de Terminal, maar in Gparted is hier niets van te zien.

Het uitroepteken geeft geen indicatie af.
Wat betekent het grijze deel in sdb6 ?
Groetjes.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/02, 09:57:22 door rietje »