Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom 1e100.nl  (gelezen 1230 keer)

Offline evarie

  • Lid
Waarom 1e100.nl
« Gepost op: 2011/09/27, 13:24:55 »
Goede dag,

Mijn firewall blokkeert ;
crl.verisign.net
ez-in-f106.1e100.net
http-bit.lb.network.bit.nl

Mijn vraag is of ubuntu zonder deze diensten kan?
Ze beweren dat het voor de veiligheid is. Maar is dat ook zo en hoe werkt dat dan?

Met mijn firewall laat ik alleen webadressen toe van website's die ik wil zien.
Zo blokkeer ik andere sockets die ik niet wil laden van andere servers.
Meestal is dat reclame of malafide diensten.

Bedankt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarom 1e100.nl
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/27, 15:58:58 »
Met mijn firewall laat ik alleen webadressen toe van website's die ik wil zien.
Zo blokkeer ik andere sockets die ik niet wil laden van andere servers.

Ik denk, dat je veel te ingewikkeld doet met die vuurmuur.... Dan krijg je snel ongewenste neveneffecten: van ingewikkeld doen krijg je ingewikkelde problemen. En het is nog eens volkomen onnodig ook. Voor je veiligheid is het voldoende, als je de vuurmuur aanzet met sudo ufw enable
Tegenhouden van eventuele ongewenste inhoud van websites, regel je in je webbladeraar en niet in je vuurmuur. Zo hoort het. Hou het simpel. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/27, 16:02:04 door Pjotr »

Offline evarie

  • Lid
Re: Waarom 1e100.nl
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/27, 22:42:38 »
Omdat ik wil weten wat websites onnodig doen. Beveilig ik dus mijn computer met firestarter. Ik houd het voorlopig niet simpel zodat ik sommige dingen kan uitzoeken hoe het zit.

Dus ik ben het er niet mee eens met pjotter als het gaat om geavanceerd gebruik. Voor een normale computer gebruiker ben ik het wel eens met pjotr. De situatie die ik nu hanteer, is dus een onderzoekje naar wat er gebeurt als je alleen die site toe laat die je wilt zien. Het valt op dat erg veel websites alles invoegen van meerdere andere servers. Waarom die websites dat doen, daar ben ik naar geïnteresseerd. En ook ben ik geïnteresseerd in de marketing en de privacy voor de klanten en clienten van het internet. Of terwijl, wat zijn de nadelen (voor de website bezoeker) die je niet ziet?

Re: Waarom 1e100.nl
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/27, 23:39:38 »
Citaat van: Google
1e100.net is a Google-owned domain name used to identify the servers in our network.

Following standard industry practice, we make sure each IP address has a corresponding hostname. In October 2009, we started using a single domain name to identify our servers across all Google products, rather than use different product domains such as youtube.com, blogger.com, and google.com. We did this for two reasons: first, to keep things simpler, and second, to proactively improve security by protecting against potential threats such as cross-site scripting attacks.

Most typical Internet users will never see 1e100.net, but we picked a Googley name for it just in case (1e100 is scientific notation for 1 googol).
=D

Offline siegi

  • Lid
Re: Waarom 1e100.nl
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/28, 22:16:27 »
Eigenlijk moet je hiervoor het concept ssl certificaten met public en private keys snappen.
Neem bijv een site voor online bankieren. Jij wil toch dat al je data versleuteld over internet verstuurd worden?

http://www.verisign.com/ssl/ssl-information-center/how-ssl-security-works/index.html
Als je bijv naar stap 3 kijkt (the browser checks...) hierbij gaat jouw browser contact opnemen met een certificat authority zoals verisign. (Deze is onderandere een van de sites die in je eerste post staan.)

Persoonlijk zou ik voordat ik vanalles ga blockeren eerst eens leren hoe het werkt, misschien eindig je straks met een situatie die onveiliger is als daarvoor ;)

leuk weetje: met deze zaken is Mark shuttleworth (oprichter van ubuntu) rijk geworden hij was oprichter van http://www.thawte.com/ en dit is momenteel te tweede grootste van dit soort bedrijven op de markt.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/28, 22:26:33 door siegi »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Waarom 1e100.nl
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/28, 22:32:37 »
Meestal is dat reclame of malafide diensten.
Je zou kunnen kijken of een ad-blocker een verschil maakt. Het kan wel van de werking van de blocker afhangen of alsnog een site geraadpleegd wordt of niet; verschillende blockers kunnen dus ook een verschillend resultaat opleveren.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Waarom 1e100.nl
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/29, 17:19:30 »
Die onderste is van bit.nl, waar o.a. dit forum en de Nederlandse pakketbronnen staan.
Zeker blokkeren dus, levensgevaarlijk :evil: