Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??  (gelezen 7947 keer)

Offline Faiz

  • Lid
HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Gepost op: 2008/05/07, 21:05:31 »
Hoi,

In mijn aanloop naar een nieuwe laptop, heb ik o.a. ook een aantal modellen van HP op het oog. Deze modellen worden in 99 van de 100 met Vista geleverd. Toen ik tegen de betreffende dealer zei dat ik dat eraf zou mikken en er volledig Linux / Ubuntu op zou zetten kwam de betreffende leverancier met het verhaal dat ik geen aanspraak op garantie meer zou hebben in geval dat er iets stuk zou gaan. Aangezien ik dit om een aantal redenen* hoogst merkwaardig vind, zou ik graag willen weten of jullie hier ook mee geconfronteerd zijn? En hoe HP reageert in geval van een Windows geleverde laptop die jullie hebben omgezet naar Linux/Ubuntu.

Ik ben heel simpel wat dat betreft, als de leverancier loopt te zaniken dat ik mijn garantie verlies als ik een ander OS erop mik, dan koop ik wel een ander merk die wel gewoon garantie biedt (op het apparaat) ongeacht de OS die je er op zet.


* de redenen die ik aanvoerde waren:
- koppel verkoop, bij Europees recht is dat volgens mij een beetje verboden. In dit geval dwingt de leverancier de consument tot het kopen van een OS waar de consument niet om heeft gevraagd.
- HP levert ook Free OS systemen, met de disclaimer dat deze in bepaalde landen leverbaar zijn. Aangezien dit ook gewoon op de NL HP site staat, ga ik er van uit dat je ook in NL Free OS op je laptop kan krijgen. En volgens mij is dat gewoon zo, aangezien ik bij mij in de buurt een HP dealer heb zitten die wel Free OS laptopjes in zijn assortiment heeft staan.  Volgens de leverancier zouden andere leveranciers dit op eigen titel doen en heb je als consument geen garantie meer op je systeem.
- Garantie heb je in mijn ogen op het apparaat en niet op de software die je er op draait. Als jij een auto koopt verplicht de autodealer je toch ook niet dat je alleenmaar bij de Shell moet tanken om je garantie te behouden???
- Ubuntu is een stuk lichter en stabieler dan Windows Vista, dus zal hetzelfde systeem beter draaien op Ubuntu dan op Vista. Tsja hoe leg je dat aan een blaaskaak van een verkoper uit???
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

thelimpkid

  • Gast
HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/07, 21:13:33 »
Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat de garantie dan zou vervallen.
Vind ik wel zeer merkwaardig omdat de garantie op hardware is en niet software..

Ik kan me wel voorstellen dat ze dan geen support leveren bij software problemen. Maar dat is niet meer dan logisch.

Hoe willen ze dat nou waar maken? Garantie laten vervallen omdat er een andere OS op staat..
Je kunt net zo goed als iets stuk is Vista erop zetten en dan naar de winkel brengen..

HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/07, 21:22:38 »
dit klopt deels!

Ik heb dit ook gehad met windows XP home op een medion.
de dvd drive was kapot. Verzond de laptop met ubuntu en XP pro (dualboot)
Omdat de XP niet dezelfde was als degene die op de pc stond, hebben ze me gezegd dat ze me niet verder helpen als er niet de originele software opstond. Dit omdat ik niet kon garanderen dat het niet lag aan een softwarefout.

Ik heb daardoor 50€ moeten ophoesten voor reparatiekosten. (DVD drive was gratis in garantie, maar de nieuwe (lees oude) XP image er opzetten kostte me 50€)
Als ik niet de immage zou willen deden ze niets EN koste het me 50€ verzend/verwerkingskosten.

maw, zie dat als je de pc naar de fabrikant terugstuurt er ten minste in dualboot de originele versie van het OS opstaat en dat daar de fout OOK in optreedt.


Om de PC in originele staat te zetten, is er meestal een partitie RECOVERY. Deze dus ook niet verwijderen en dan is er geen probleem om later terug origineel OS op te zetten.

Groeten
Arvid

Offline Faiz

  • Lid
HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/07, 21:27:36 »
Precies, volgens mij is de garantie op de hardware. Software support is sowieso een overbodige optie bij dat soort bedrijven. Tegenwoordig weet een beetje hobby'ist meer van zijn besturingssysteem dan een call-center studentje die in een stappenboek loopt te bladeren (ik heb ervaring met de support line van Linksys, dus verwacht bij andere grote bedrijven niet veel beter)

Die verkoper kwam met een verhaal dat HP kan zien wat je op je systeem heb geïnstalleerd, daarmee kunnen ze controleren wat je erop hebt gezet.

Ja of die verkoper deed zijn stinkende best om vooral geen laptop te willen verkopen, of de wereld is gek geworden.
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Offline Faiz

  • Lid
HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/07, 21:38:33 »
Wat ik vreemd vind, is dat sommige fabrikanten gewoon standaard een Free OS systeem in hun assortiment hebben zitten, beetje jammer dat de big boys hier amper in mee willen gaan. Dit maakt mijn keuze nu wel een stuk simpeler ;)

Maar ik vind het wel een leuke case in hoeverre een fabrikant je mag verplichten om op een nieuw te leveren apparaat Windows Vista te moeten nemen, als je dat niet wilt en op de corporate site en de landen site staat vermeldt dat je ook Free OS kan krijgen afhankelijk van het land. En als het in het Nederlands staat, dan ga ik er van uit dat je in NL gewoon systeem met Free OS (probleemloos) kan aanschaffen. Volgens mij mag een leverancier je niet verplichten tot de aankoop van een bijproduct, en de OS is een bijproduct.
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/07, 22:30:47 »
Het blijft een probleem die koppelverkoop. Kocht es een Acer laptop (later gau gedaan vanwege incompatibiliteit met Linux), had de importeur benaderd om XP er officieel van te laten verwijderen met restitutie van wintendo-tax. Nou, dat kon: ik zou EUR 32,50 terugkrijgen, maar dan moest ik 'm in originele staat VOOR EIGEN RISICO naar Den Bosch sturen (woon te ver om 'm zelf te brengen). Nou reken maar uit, ik heb het dus maar gelaten voor wat het was en de zooi er zelf af gemieterd ... Hoezo dat Bill die hardware leveranciers in de tang heeft?
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline mcgyver

  • Lid
HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/08, 08:25:24 »
Ik heb een Toshiba met een dual boot. Toen deze defect was heb ik hem MET DUAL BOOT teruggestuurd. Ik ben gewoon geholpen. Zorg er idd wel voor dat het ORIGINELE besturingssysteem er OOK op staat. (en dat was geen schreeuwen maar benadrukken :) )

edit: Toshiba is trouwens een miskende grootheid op laptopgebied en nog goedkoop ook. Hun service is ook uitstekend. Ik snap niet waarom iedereen naar ACER en HP rent. Binnenkort heeft Aldi Belgie (vanaf 14 mei dacht ik) ook een goede Medion voor € 699,- . Die heeft DRIE jaar garantie. Best wel goede specs.

Offline Dave

  • Lid
HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/08, 09:25:46 »
hoeft niet.
bewaar het op cd/dvd voor als het eens nodig mocht zijn.
en voor jezelf ook handig (bij welk os dan ook) om bij een storing duidelijk te krijgen of het hardware of software betreft en een dump van een voorgeinstalleerd systeem geeft dan wel uitsluitsel.
Ook in de service centra willen ze het eerst via de software bekijken want is makkelijker dan uitbouwen en in een ander apparaat testen, zeker bij een klaptop.

en vaak kun je beter zelf een nieuw kaartje aanschaffen dan vanwege wat garantie je apparaat op te sturen of weken moet missen.

Offline Dave

  • Lid
HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/08, 09:33:21 »
Citaat van: tukcedo
Nou reken maar uit, ik heb het dus maar gelaten voor wat het was en de zooi er zelf af gemieterd ...
Volgens mij gewoon de beste en voordeligste manier.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/08, 09:47:48 »
Citaat van: Dave
Volgens mij gewoon de beste en voordeligste manier.
Enige nadeel is dan natuurlijk dat je a) de wintendo-tax gewoon betaald hebt en b) Bill goeie sier maakt met z'n "verkoopcijfers".

Zou wel eens weten hoeveel PCs die voorgeinstalleerd met Windows verkocht worden nou echt ook zo gebruikt worden, m.a.w. wat zou het ECHTE aantal Linux/*BSD/etc gebruikers zijn?
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Faiz

  • Lid
HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/08, 20:58:51 »
Hoe zit het met het gebruik in geval van Dual boot? Blijft Windows op de achtergrond draaien en legt deze beslag op een deel van de capaciteit van je processor en intern geheugen?

Wat het aantal echte Linux/ etcetera gebruiker zijn? Elke download x2 + het aantal verkochte Linux pakketjes in de winkels. Dan moet je ongeveer wel in de richting zitten.
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Quatroking

  • Gast
HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/08, 21:13:00 »
Ik negeer de garantie altijd. Ik los het zelf wel op. Zo zei Packard Bell doodleuk dat ik pci kaarten in m'n moederboord mocht steken, terwijl als ik de kast openmaak meteen de hele garantie verlopen is.

HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/08, 22:02:26 »
Citaat van: Faiz
Hoe zit het met het gebruik in geval van Dual boot? Blijft Windows op de achtergrond draaien en legt deze beslag op een deel van de capaciteit van je processor en intern geheugen?

Wat het aantal echte Linux/ etcetera gebruiker zijn? Elke download x2 + het aantal verkochte Linux pakketjes in de winkels. Dan moet je ongeveer wel in de richting zitten.
dual boot wilt zeggen dat je bij het starten (booten) kunt kiezen of je in win of in linux opstart. Maw je draait ze afzonderlijk naast elkaar en niet over elkaar. Dus is er geen extra belasting. Buiten ruime op de HD voor 2 operating systems.

Als je virtueel (o.a.: vmware, virtualbox, virtualPC,...) gaat werken. Dan ga je wel een bepaalde OS starten en daarin de andere draaien. hier heb je wel een verdeling van ram en processor.

Groeten,
Arvid

Offline Jan E.

  • Lid
HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/08, 23:40:52 »
Kijk eens bij OS4free... die verkopen nieuwe laptopjes met ubuntu voorgeinstalleerd.......
en zo zijn er nog wel een paar.

Ik heb er hier trouwens een Dualboot van gemaakt, met de originele Vista en Ubuntu. De data deel ik tussen bij systemen, staan gewoon op een NTFS partitie. Werkt uitsteekbaar. Mijn Ubuntu heeft dus geen eigen home partitie.
Overigens werkt op deze HP ook Vista uitzonderlijk goed. Geen enkel probleem, vanaf het begin al niet. (HP Compaq 8710W)


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Dave

  • Lid
HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/09, 00:50:41 »
Citaat van: tukcedo
Citaat van: Dave
Volgens mij gewoon de beste en voordeligste manier.
Enige nadeel is dan natuurlijk dat je a) de wintendo-tax gewoon betaald hebt en b) Bill goeie sier maakt met z'n "verkoopcijfers".

Zou wel eens weten hoeveel PCs die voorgeinstalleerd met Windows verkocht worden nou echt ook zo gebruikt worden, m.a.w. wat zou het ECHTE aantal Linux/*BSD/etc gebruikers zijn?
Ik denk dat het ze meer kost om die enkele te gaan verrekenen met microsoft dan dat ze het zelf maar laten.
Ze nemen in bulk af immers en die teruggave zal nog weinig voor komen.

Offline Faiz

  • Lid
HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/09, 21:33:15 »
Thanks Arvid!

Soms, als je in de file staat, heb je nog even tijd om na te denken. Eigenlijk lijkt het me nu best handig om een dual boot systeem te hebben. Dus maar gewoon een standaard klaptopje scoren en dual boot installeren.
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/11, 10:01:47 »
Ik heb bij een grote webshop een Compal HEL80 gekocht toendertijd. Die zijn gewoon zonder OS leverbaar. Ik verdom het ook om MS tax te betalen. Ik vind het van de gekke dat MS boetes voor van alles en nog wat krijgt (terecht) van de EU en hiervoor nou net weer niet. Van mij mag het zo worden dat de klant bij aanschaf kiest welk OS er op de pc komt.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline lizardman

  • Lid
HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/11, 10:23:38 »
Citaat van: Faiz
Thanks Arvid!

Soms, als je in de file staat, heb je nog even tijd om na te denken. Eigenlijk lijkt het me nu best handig om een dual boot systeem te hebben. Dus maar gewoon een standaard klaptopje scoren en dual boot installeren.
Tip: Als je naar de winkel gaat om een klaptopje te scoren, neem dan een live-cd'tje mee. Daarmee kun je dan uitproberen of de hardware met Ubuntu gaat samenwerken. In een beetje computerwinkel is het geen probleem om even de live-cd te draaien, en zo kun je teleurstellingen voorkomen.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Skilltone

  • Gast
HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/11, 23:07:23 »
Goede avond,

In de meeste voorwaarde (ook hp) staat inderdaad dat originele aangekochte licentie van de software erop moet staan. Dit is omdat ze zeker willen weten of het niet door de software komt, als er iets anders op staat, kunnen ze dat niet natrekken. Dit kan je omzeilen door een recovery dvd van het software te maken. als er wat aan de hand is, ff recovery draaien, probleem opgelost.

Gewoon niet moeilijk doen. Trouwens, HP gaat akkoord met dualboots.

Mvg

Martin

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/11, 23:09:05 »
Citaat van: Skilltone
Gewoon niet moeilijk doen. Trouwens, HP gaat akkoord met dualboots.

Mvg

Martin
Juist. Bovendien: HP is een zeer actieve ondersteuner van Linux. HP = goed volk!   :-)

Offline Faiz

  • Lid
HP Laptop Vista naar volledig Ubuntu, verlies van garantie??
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/12, 14:01:13 »
Ok, thanks! Klaptopje is inmiddels in huis. Met m'n stomme kop heb ik geen dvd schijfjes gehaald (aarrrgghhhhh) voor de recovery dvd te maken zodra je de laptop voor het eerst aanzet en installeert.
(FYI: het is een HP 6820S met Intel T8100 processor, lang verhaal waarom toch een HP)

Dus van de week maar een dual boot van maken met 8.04 er op.
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~