Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Raw & picture style  (gelezen 1320 keer)

Raw & picture style
« Gepost op: 2011/10/30, 10:02:05 »
 Ik loop even helemaal vast.  wie kan me weer in de juiste richting duwen?

Situatie: ik heb een Canon Eos die picture styles heeft. O.a monochroom waarbij je ook een toningseffect kan kiezen zoals sepia, blauw, groen of violet.

vervolgens plaats ik dus een raw foto in sepia op mijn computer.
Kijk ik via mijn home folder zie de foto mooi in sepia als thumbnail staan.

 Open ik de foto echter in Rawstudio, rawtherapee, ufraw of shotwell  > dan is wederom de thumbnail perfect sepia.
>> maar zodra ik de foto echt open met het programma haalt die de echte natuurlijke kleuren naar boven!
de picture style uit mijn camera wordt dus genegeerd.



(noot eerst deed  shotwell dit niet en liet gewoon de sepia versie zien. maar na een update en bekijken van andere icc profiles lukt het me niet meer om de sepia versie te krijgen)


Offline liawim

  • Lid
Re: Raw & picture style
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/30, 11:31:51 »
RAW  is de ruwe(Kale) versie van de foto zonder allerlei kleurverbeteringen en aanpassing. wat je door de lens ziet is principe wat je krijgt. Het is de bedoeling met RAW dat je naderhand op de pc verbeteringen aanpast zoals witbalans, belichting, contrast , etc. Als je bijvoorbeeld direct sepia vanuit je camera wil kan je de foto beter in jpg of raw+jpg schieten.
Verder zijn er diverse programmas waarbij je kinderlijk eenvoudig fotos kan omzetten in zwartwit of sepia of wat je maar wil(digikam, gimp).

Dus als je toeters en bellen uit je camera wil schiet dan je foto in jpg.

groet

Wim


Re: Raw & picture style
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/30, 20:00:47 »
Ik werkte vroeger in jpeg. Er is een reden dat ik nu in raw werk ;)

> en ja ik kan in photoshop programma's zelf ook sepia etc ervan maken.
 dat is niet het probleem.

....het is gewoonweg frustrerend dat ik met mijn camera mooie instellingen heb die dat voor mij doen,
 maar als ik dan het wil gaan bewerken in raw is het een beetje raar dat het opeens gewoon in kleur is.

Hoe behoud ik de pictures styles die canon eos voor me maakt, ook in programma's zoals rawstudio?

Waarom verwijderen die programma's  opeens de filter die ik gekozen had?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Raw & picture style
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/31, 10:33:05 »
Ik werkte vroeger in jpeg. Er is een reden dat ik nu in raw werk ;)

> en ja ik kan in photoshop programma's zelf ook sepia etc ervan maken.
 dat is niet het probleem.

....het is gewoonweg frustrerend dat ik met mijn camera mooie instellingen heb die dat voor mij doen,
 maar als ik dan het wil gaan bewerken in raw is het een beetje raar dat het opeens gewoon in kleur is.

Hoe behoud ik de pictures styles die canon eos voor me maakt, ook in programma's zoals rawstudio?

Waarom verwijderen die programma's  opeens de filter die ik gekozen had?

Heel simpel: De Picture Style gegevens worden op het moment van fotograferen vastgelegd bij JPEG opnamen. Wanneer RAW opnamen worden gemaakt, zijn alle Picture Style gegevens later aan te passen.
http://www.canon.nl/for_home/product_finder/cameras/digital_slr/technologies_features/picture_style.aspx

Offline softbart

  • Lid
Re: Raw & picture style
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/31, 11:30:41 »
JPEG is het zelfde als wanneer je een fotorolletje heb laten ontwikkelen. Je hebt alleen nog invloed op het afdrukken.
RAW is het zelfde als wanneer je ook zelf het rolletje gaat ontwikkelen. Je hebt nu ook invloed op het ontwikkelproces. En dat heeft vele parameters.

groet,

Theo

Offline liawim

  • Lid
Re: Raw & picture style
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/01, 09:09:07 »
Ik werkte vroeger in jpeg. Er is een reden dat ik nu in raw werk ;)

Wat is er mis met jpeg? uiteindelijk wanneer je klaar bent met het bewerken zet je de foto toch om in jpeg of png of tiff, etc.
Met raw doe je dat handmatig. met jpeg doet de camera het voor je. en verbetert automatisch de opname die je maakt.
Uiteindelijk worden de meeste fotoĊ› weer omgezet in jpeg. Ook bij de professionele fotografen.

Wim