Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie dualboot ubuntu-win 7 geslaagd, maar alleen windows 7 boot ?  (gelezen 490 keer)

Offline spil

  • Lid
Na een hele dag stoeien met een oude P4 met 2 GB ram en een AGP 8x kaart die in win 7 niet meer wordt ondersteund,
Er na veel hick-ups in geslaagd Ubuntu LTS 14.04 (I686) naast windows 7 geinstalleerd.

De harde schijf is 60 GB.  Met partition wizard in windows  extra partities gemaakt.
swap  2 GB
Ubuntu 13.nog wat GB


Ubuntu moet als eerste partitie staan ?   hm, wat een geklungel weer.

Na een geslaagde installatie van Ubuntu wordt ik gezegd te rebooten om Ubuntu te kunnen gaan gebruiken.
Maar bij opstarten is het enige wat boot windows 7.....
Ik kan de opstart cd er wel weer in doen maar dan ? 



- Verder zie ik overal dat een P4 en 2GB ram voldoende zou moeten zijn voor de 64 bit versie.
  Maar ubuntu installer  keurt dat af en met de 32 bit  versie lukt het wel ?
- Waarom geen installer die vanzelf een swap aanmaakt ?  Eerst hard zoeken voor je deze drempel in de installatie hebt overbrugd.....
  Dat noem ik niet even installeren...



 




« Laatst bewerkt op: 2015/06/10, 15:57:18 door spil »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie dualboot ubuntu-win 7 geslaagd, maar alleen windows 7 boot ?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/10, 16:16:43 »
Je hebt 't helemaal fout aangepakt.... Je moet niet achteraf met een partitioneerprogje in Windows gaan lopen modderen, want Ubuntu maakt tijdens de installatie automatisch twee partities aan: eentje voor het systeem en eentje voor de swap. Volautomatisch. Daar moet je niet vanuit Windows aan gaan lopen sjorren.  :o

Ik raad aan om de boel kaal te slaan met GParted vanuit de uitprobeersessie van de Ubuntu-DVD, want de boel is nu waarschijnlijk grondig verprutst op fundamenteel niveau. Daarna kun je de installatie herhalen. Ubuntu hoeft trouwens helemaal niet op de eerste partitie te staan.

Overigens: wat voor videokaart betreft het? Misschien heb je namelijk een andere Ubuntuversie nodig voor een optimaal resultaat.

Beter nog: maak eens vanuit de uitprobeersessie een systeemoverzicht aan, op de volgende manier:
https://sites.google.com/site/computertip/samsung-n150

..... en post de uitkomst hier.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/10, 16:20:26 door Pjotr »

Offline spil

  • Lid
Re: Installatie dualboot ubuntu-win 7 geslaagd, maar alleen windows 7 boot ?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/10, 16:33:32 »
voor de installatie van ubuntu heb ik alvast twee partities aangemaakt, aangezien aangeraden werd om NIET de installeer ubuntu naast windows, maar de optie anders en verder te kiezen.  En daar worden echt geen automatische partities aangemaakt.

Maar ik weet het goed gemaakt. Ik formatteer die ubuntu parties wel weer. En dan begin ik opnieuw , dan maar de automatische optie nr 1

Edit/ zo gezegd zo gedaan, ubuntu partities geformatteerd, verwijderd, en weer samengevoegd met de c schijf en wederom de ubuntu cd erin, maar nu optie 1 geselecteerd..     Ubuntu draait.   Maar alles is nog steeds zo traag als stront hahaha  Probeerde maar ff een youtube filmpje

[moderator edit] ik heb wat nodeloze berichten ("fout") verwijderd; zo blijft het overzichtelijk voor iedereen. Grtjs
« Laatst bewerkt op: 2015/06/10, 21:16:29 door Joshua Orbit »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie dualboot ubuntu-win 7 geslaagd, maar alleen windows 7 boot ?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/10, 17:46:59 »
voor de installatie van ubuntu heb ik alvast twee partities aangemaakt, aangezien aangeraden werd om NIET de installeer ubuntu naast windows, maar de optie anders en verder te kiezen.
Voor een beginner was dat een slecht advies. Nodeloze complicatie.

Citaat
Maar ik weet het goed gemaakt. Ik formatteer die ubuntu parties wel weer. En dan begin ik opnieuw , dan maar de automatische optie nr 1
Juist.  :)

Offline spil

  • Lid
Re: Installatie dualboot ubuntu-win 7 geslaagd, maar alleen windows 7 boot ?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/11, 10:09:32 »
Hallo, na de installatie ben ik gisteren inderdaad nog bezig geweest met

- https://sites.google.com/site/computertip/directdoen      ; 10 noodzakelijke handelingen
- https://sites.google.com/site/computertip/fouten      ; 26 bugs in ubuntu

Maar nog niet alles uitgevoerd.

Overweeg er een oude ssd in te proppen en dan enkel linux erop...

Maar dat is naast 8 euro geheugen maximaliseren nog eens 15 euro....   lol
Deze dell enspiron 4600i  heeft warempel een sata 1 bus !


« Laatst bewerkt op: 2015/06/11, 10:31:28 door spil »

Re: Installatie dualboot ubuntu-win 7 geslaagd, maar alleen windows 7 boot ?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/11, 12:27:35 »
Waar koop jij voor 15 euro een SSD? Want dat is wel een koopje zeg! Normaliter zijn SSD's, zelfs tweedehands (!), nog best aan de prijs.


Re: Installatie dualboot ubuntu-win 7 geslaagd, maar alleen windows 7 boot ?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/11, 19:43:33 »
Mooie aanwinst voor amper15€  . .....  =D
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort