Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu - Windows en partities  (gelezen 701 keer)

Ubuntu - Windows en partities
« Gepost op: 2011/05/29, 15:27:37 »
Goeiemiddag,

Net begonnen met Ubuntu (is hier ook een voorstelrondje? Anders neem ik dat meteen even mee:)), maar een tikje vastgelopen. Eigen schuld, vrees ik. Maar hoe eruit te komen?

Cruciale info: op mijn pc (HP Pavillion) stond het geliefde Windows Vista. Persoonlijk heb ik nog nooit een dergelijk instabiel k-systeem meegemaakt, dus toen ik tegen Ubuntu aanliep, besloot ik dat eens te proberen.

Dus Ubuntu als een map in Windows aangemaakt, met als gevolg dat ik twee besturingsprogramma's had. Tot zover geen probleem.

Toen ik probeerde Windows te verwijderen, werkte dat behoorlijk tegen. Zogenaamd geen rechten ed. (ook niet met 'administrator'-rechten. Dus Ubuntu opgestart, Windows in mapvorm tegengekomen en die hele map richting 'trash' bewogen. Einde oefening voor Windows...dacht ik.

Vandaag probeerde ik een bestand van zoń dertig gigabyte in een map te krijgen. Was geen ruimte voor. Leek me wat vreemd met een Terabyte-harde schijf.

Nu blijkt dat Ubuntu zo'n 18 Gigabyte van de schijf heeft en de 'rest' op een andere 'partitie' staat. Had ik nog nooit van gehoord, dus me een beetje ingelezen. Daarna geprobeerd de boel zodanig te draaien (unmount volume, delete partition) dat Ubuntu met de complete harde schijf mocht spelen. Aangezien het 'volume busy' was, kreeg ik dat niet voor elkaar.

Lang verhaal; korte vraag. Hoe krijg ik de pc zover dat Ubuntu de héle harde schijf mag gebruiken?

Mijn dank is nu al groot:) :)

Groeten,

Ubunti-idioot... ???

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu - Windows en partities
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/29, 15:42:43 »
........Ubuntu als een map in Windows aangemaakt, met als gevolg dat ik twee besturingsprogramma's had.

Toen ik probeerde Windows te verwijderen, werkte dat behoorlijk tegen. Zogenaamd geen rechten ed. (ook niet met 'administrator'-rechten. Dus Ubuntu opgestart, Windows in mapvorm tegengekomen en die hele map richting 'trash' bewogen. Einde oefening voor Windows...dacht ik.

Hoe krijg ik de pc zover dat Ubuntu de héle harde schijf mag gebruiken???

Welkom op het forum. :)
Allereerst: begrijp ik het goed dat je Windows hebt verwijderd door het gewoonweg in de Prullenbak te gooien...???  :o :o :o  (Hoop toch dat ik dat verkeerd begrijp.  =D )
Ten tweede: begrijp ik het goed dat je Ubuntu hebt geïnstalleerd via een WUBI-installatie? Dus Ubuntu als programma binnen Windows geïnstalleerd?
Ten derde: persoonlijk zou ik zeggen, laat Windows voorlopig staan want het kán nog eens van pas komen.
En ten vierde: raad ik aan om het iso-bestand van Ubuntu 10.04 te downloaden vanaf deze site, dat op láge snelheid (bij voorkeur 4x) als image op cd te branden, die cd in het cd/dvd-station te stoppen en de pc opnieuw op te starten.
Handleiding voor het installeren kun je hier vinden en na de installatie is deze site met tips eigenlijk onmisbaar bij het instellen van Ubuntu.


Edit:
--Toevoeging: Mikkel is me te snel af.  :P

Maar ik zal ongetwijfeld het nodige vergeten zijn, dus hoe meer aanvulling, hoe beter. ;)


Edit2: wat ik bijvoorbeeld vergat te schrijven, is dat je, vóórdat je gaat installeren, er natuurlijk wel voor moet zorgen dat je een back-up hebt van je persoonlijke bestanden, zoals je muziek, foto's, documenten, e-mail, Bladwijzers enzovoort......
« Laatst bewerkt op: 2011/05/29, 18:14:59 door Mikkel »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu - Windows en partities
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/29, 15:43:23 »
Je hebt nu waarschijnlijk een Wubi-installatie (Ubuntu als map in Windows, zoals je zelf aangeeft).
Vandaar.  :)

Als je om wil schakelen naar een volwaardige installatie, dan doe je dat zo:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

--Toevoeging: Mikkel is me te snel af.  :P

--Toevoeging 2: akelige forumnaam heb je gekozen, zeg... Niet nodig om jezelf zo af te straffen, we zijn immers allemaal onwetende Linuxbeginners geweest...
« Laatst bewerkt op: 2011/05/29, 15:51:22 door Pjotr »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu - Windows en partities
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/29, 15:49:30 »
Beste ubuntu-idioot -nog wel- ,

Allereerst welkom hier. Wat vreemde nickname heeft u gekozen, mocht u dat toch willen veranderen kan dat via een PB aan de admin (Nunslaughter)  ;)
Uzelf voorstellen kan hier: http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/stel-jezelf-voor-(leeftijd)/

Dan uw probleem.
Allereerst, bedenk nog eens of u echt Windows wilt verwijderen. Dat kan nl. wel eens handig zijn bij applicaties die op Linux niet zo goed werken.
Ik raad doorgaans een dual boot aan, dan kunt u beide systemen gebruiken terwijl er maar één actief is bij het gebruik, en u kiest zelf welke bij opstarten van de pc. Als u een live-CD van Ubuntu gebruikt, dan herkent Ubuntu vanzelf bij het installeren of er ander systeem aanwezig is, en dan kunt u kiezen voor 'naast elkaar' of 'de gehele schijf gebruiken'. In dat laatste geval wordt Windows zó van de schijf verwijderd (elk ander OS ook, trouwens).
Handige info om te starten met Linux/Ubuntu, en een grote vraagbaak: http://sites.google.com/site/computertip
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Ubuntu - Windows en partities
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/29, 18:22:03 »
Beste mensen,

Dank voor jullie snelle reactie! ^-^. In antwoord op menig vraag hier...yep..ik heb inderdaad alles wat Windows heette in de prullenbak gemikt. Beetje grove methode, maar ik was zodanig klaar met Vista en zijn halsstarrig weigeren mijn toch heel bescheiden verzoek uit te voeren (u bent niet geautoriseerd...hoezo?  het is toch MIJN computer? :evil:), dat ik het maar op deze manier heb gedaan.

En dat beantwoordt meteen vraag twee. Nee. Windows mag best geinstalleerd worden, maar NIET op deze pc.

Ofwel, ik ga jullie tips even uitproberen. Nogmaals dank voor jullie respons en ik laat uiteraard weten wat het resultaat was :D

ps) ben benieuwd hoe lang ik Ubuntu-idioot blijf :P

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu - Windows en partities
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/29, 18:25:56 »
yep..ik heb inderdaad alles wat Windows heette in de prullenbak gemikt.

ps) ben benieuwd hoe lang ik Ubuntu-idioot blijf :P

Nou, ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt =D , maar iemand die Windows wil deïnstalleren door het hele spul simpelweg in de Prullenbak te gooien is niet alleen een 'Ubuntu-idioot'. 8-)


Edit: misschien een overbodige (alhoewel...?  XD ) waarschuwing, maar ook in Ubuntu kun je programma's niet deïnstalleren door ze in de Prullenbak te gooien. Laat staan een besturingssysteem. :P
« Laatst bewerkt op: 2011/05/29, 19:13:40 door Mikkel »