Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan ntfs partitie niet kleiner maken  (gelezen 11286 keer)

kan ntfs partitie niet kleiner maken
« Gepost op: 2008/10/09, 20:21:44 »
Hoi,

Wilde Ubuntu naast Windows zetten bij iemand, maar tijdens de installatie kon ik de NTFS partitie van hem niet verkleinen?

opties om het op te lossen?

van_zwier

  • Gast
kan ntfs partitie niet kleiner maken
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/09, 20:24:02 »
de windows partitie eerst defragmenteren wil wel eens helpen

kan ntfs partitie niet kleiner maken
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/09, 20:28:12 »
Klopt het dat je NTFS alleen in Windows zelf kan verkleinen? Niet met gparted?

kan ntfs partitie niet kleiner maken
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/09, 20:50:11 »
Klopt voor een deel ja.

GParted kan wel degelijk NTFS-partities verkleinen, echter dit moet via een commando in de Terminal.

Maar het snelste gaat dit vanuit Windows. Windows Vista heeft een mooie ingebouwde tool hiervoor (Verkenner openen, rechtermuisknop op Deze Computer, Beheren klikken, en dan staat daar een mooie tool om partities mee te verkleinen). In Windows XP kan dit met bijv. Powerquest Partition Magic (echter is deze betaald dus die zul je illegaal moeten downloaden), maar ook hier zijn (enkele) gratis tools voor te vinden.

kan ntfs partitie niet kleiner maken
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/09, 20:50:59 »
Ben dan wel benieuwd naar die gratis tools


kan ntfs partitie niet kleiner maken
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/09, 21:39:27 »
Citaat van: Vistaus
Klopt voor een deel ja.

GParted kan wel degelijk NTFS-partities verkleinen, echter dit moet via een commando in de Terminal.
Eehhh, GParted is de GUI voor parted, dus alles wat je met parted kan, kun je ook met GParted dunkt me ;)
En die tip voor XP, dat is gewoon de diskmanager die je op kan roepen via rechtsklikken op My Computer - Manage - Diskmanagement.

kan ntfs partitie niet kleiner maken
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/09, 21:45:22 »
Ja maar die kan wel NTFS verkleinen vanuit XP zelf.

En GParted kan echt geen NTFS-partities verkleinen, dat zeggen ze zelf ook nog eens. Je moet daar voor een commando ingeven in de Terminal plus ntfsprogs geinstalleerd hebben. Daarna kun je dus via de Terminal je NTFS-partitie resizen, ik heb er ervaring mee omdat ik dit 1 keer heb gedaan.

Offline ptb

  • Lid
kan ntfs partitie niet kleiner maken
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/09, 22:48:02 »
Je kan via gparted (met ntfsprogs geinstalleerd) een ntfs partitie verkleinen.Kan met de gui.Net even uitgeprobeerd voor de zekerheid.Nu weer even vergroten anders krijgt vista het benauwd.

Offline mcgyver

  • Lid
kan ntfs partitie niet kleiner maken
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/10, 16:58:06 »
Dacht al, kan me niet vergissen, heb het eerder ook al gedaan.