Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b  (gelezen 7644 keer)

gjlubbertsen

  • Gast
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Gepost op: 2008/04/16, 22:05:07 »
Hoi,

Ik zit met het volgende probleem:

ik heb Ubunto geïnstalleerd op de vrije ruimte die ik nog had op mijn schijf. Heb tijdens installeren voor guided - fill available space gekozen.

Het installeren gaat helemaal goed. Ubuntu start ook op en doet het perfect. Was echt met half uur klaar. leuk tot zover.

Toen ging ik windows starten (dual boot dus) en die komt niet verder dan het windows logo met die draaiende balk er onder en geeft dan vrij snel een Blue screen met een STOP 0x007B error.

K ik zoeken op internet kom ik tegen dat de 7B errors van de schijf controller(iod) komen. Dus ik kijken met verschillende partitie programma's wat er loos kan zijn. Blijkt dat ze allemaal vast lopen..... raar.

Via de live cd van Ubuntu de twee partities verwijderd. via de Windows cd met Fixmbr & FixBoot de windows opstart weer gefixed en hij doet het weer perfect.

Maar dat wilde ik dus niet. Weer geprobeerd te installeren. Kom op zelfde punt uit.

wat kan er fout zijn? wat moet ik anders doen?

Dit is de indeling van de schijf.


Disk /dev/sda: 120.0 GB, 120034123776 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 14593 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xb7e61057

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1        3187    25599546    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            3188       14593    91618695    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5            3188        5737    20482843+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda6            5738       12498    54307701    7  HPFS/NTFS
/dev/sda7           12499       14499    16073001   83  Linux
/dev/sda8           14500       14593      755023+  82  Linux swap / Solaris
grub staat op /dev/sda
laatste stuk menu.lst

title        Microsoft Windows XP Professional
rootnoverify    (hd0,0)
makeactive
chainloader    +1
Wie weet waar windows problemen mee heeft?

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/16, 22:35:40 »
Ik weet heel weinig van Windows, maar weet je zeker dat het partitie-type van sda2 (je extended partitie zo te zien) wel helemaal jofel is? Misschien dat grub daardoor iets verkeerds "meegeeft" aan wintendo tijdens de boot?
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/16, 23:29:56 »
Heb je deze documentatie gevolgd ? http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Herrman17

  • Gast
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/18, 09:26:13 »
Waarschijnlijk heb je de ntfs partitie niet gedefragmenteerd voor de installatie van Ubuntu.
Indien je windows nog kan opstarten in safe mode (druk op F8 tijdens booten), defragmenteer dan onmiddellijk de c: schijf als dat nog gaat.
Indien niet kan je via de windows cd fixmbr en fixboot uitvoeren, dan c: defragmenteren en daarna terug Ubuntu installeren.

jocla

  • Gast
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/20, 23:37:37 »
Kan Windows XP niet meer installeren. Voortdurend GRUB error 13, 17, 22)
Compaq presario 2500 (2520EU) Aanschaf 2003.
Totaal niets meer belangrijks op de harde schijf staan en wil nu eerst weer XP SP1 installeren (aantal programmas werken helaas alleen met Windows) en vervolgens weer UBUNTU 8.04 via de life CD.
Heb geen bootable floppydisk of cdrom om windows (weer) aan de gang te krijgen, wat trouwens ook geen zin heeft op dit moment, omdat de de XP SP1 partitie geheel gewist is en ik alleen nog (God zij geloofd en geprezen) via UBUNTU kontakt met de buitenwereld heb.
Partitie:  dha1 (ext.3) ; hda2 (extended); hda5 (linux-swap). Alles HEEL simpel dus.
Heb alleen ter beschikking (meegeleverd bij de aankoop) 3 Compaq QuickRestore System Recovery CD's. Alles origineel met licentienr etc.
Kort(er) samengevat: bij het terugzetten van XP SP1 kom ik niet verder dan het kopiëren van alle files op de recovery cd's; daarna moet ik (dat zegt de installatie procedure) opnieuw opstarten en komt iedere keer weer Mijnheer Grub met zijn Error melding.
Heb inmiddels urenlang allerlei forums geraadpleegd en kom niet verder.
Ik wil domweg de harde schijf geheel opmieuw formatteren en daarna windows en ubuntu installeren. Heb ook begrepen, dat het aan te raden is eerst Windows te installeren en vervolgens Ubuntu. Daarna kan ik via Ubuntu (veel makkelijker) met de partities spelen.

P.S.: Ben nieuwkomer in Linux OS en bijzonder gecharmeerd van het systeem, afgezien van de prijs! Bovendien -dit even terzijde- wordt mijn laptop niet meer zo warm als een hete aardappel en de fan is een stuk rustiger!
Graag een reaktie en als het kan niet te technisch; bovendien is dit de eerste keer dat in een forum een vraag stel en ben totaal niet bekend met al zijn mogelijkheden.


jocla

  • Gast
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/20, 23:53:16 »
Citaat van: pjotr123
Kijk hier eens:
http://computertip.googlepages.com/grubinubuntu
(punt 3)
Bedankt voor deze wel heel snelle reaktie pjotr123!
Echter deze recovery cd's geven alleen de mogelijkheid de factory default terug te zetten en geven geen mogelijk commando's in te voeren zoals "R". Simpelweg Continue of Quit
Hoor graag je reaktie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/20, 23:54:26 »
Helemaal onderaan staat daar ook iets over.....  :-)

jocla

  • Gast
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/21, 00:14:11 »
Citaat van: pjotr123
Helemaal onderaan staat daar ook iets over.....  :-)
Je bedoelt vanaf het kopje "bij géén installatie cd/dvd beschikbaar"???
Als je dat bedoelt, kom ik wat later weer terug om je te laten weten, want ben nu in google aan het zoeken of het op deze manier op te lossen is. Tot later.

jocla

  • Gast
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/21, 16:04:44 »
Ben een beetje aan het eind van mijn krachten. 'K weet niet hoeveel sites afgezocht en vind maar geen oplossing. Is er nou niemand , die kan (of wil) zeggen hoe ik mijn HD KOMPLEET schoon veeg?
Misschien moeten we niet altijd maar zoeken naar gratis programmas, maar gewoon eentje kopen en afgelopen uit! het hele verhaal.
'K weet niet hoeveel forums geraadpleegd, maar steeds zie je antwoorden als: probeer dát eens of kijk eens op deze site. Moet aannemen, dat dit allemaal goed bedoeld is, maar het lijkt wel, dat niemand het écht weet en zo blijven we maar een beetje om de hete brij heen draaien.

Heb trouwens ook de volgende command line gevonden :

dd if=/dev/zero of =/dev/hda bs = 1M

Maar heb geen idee van de gevolgen hiervan en wáár je zoiets moet invoeren.

Moet je in Ubuntu alles zelf maar een beetje uitproberen en -goochelen? Kan ik me niet voorstellen.

Heb ook diverse programmas proberen  te installeren; ok, maar daarna, hoe open je die?
Pakketbeheer zegt het geïnstalleerd te hebben, maar wáár?
Dan blijkt ook ineens, dat ik geen cd kan branden ("error while burning" etc). Zelfs bij iets op een floppy zetten (1,44) krijg ik : niet voldoende ruimte aanwezig / vereist 1,44 en beschikbaar 1,44). Dan denk ik, dat moet dan toch kunnen?
Als het dan een keertje lukt, blijkt bij opnieuw starten (removable disks als eerste optie in bios), dat het om een "not bootable" diskette gaat en ben ik dus wéér bij af!

Uiteraard, geef toe (nog) niet voldoende kennis te hebben van Linux/ubuntu.
Ben echter niet van plan het op te geven. Ben ervan overtuigd, dat het een buitengewoon mooi en interessant OS is. Maar, dat wel (voorlopìg) altijd met "MicroBilly) daarnaast.
Hoor graagje simpele oplossing:   FORMAT/WIPE/DELETE/VERVANG HARD DISK/GOOI WEG  of weet ik veel.

jocla

  • Gast
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/21, 16:17:26 »
Nog even dit: Zie ook vaak opmeringen over virus infecties in MBR en zo; dat kan natuurlijk ook nog!
en w.b.t kopen van bv een MicroBilly-programma om daarmee een heuse Windos CD- installatieCD te hebben, WAT ZAL MR. GRUB DAARVAN ZEGGEN!

Hoor graag.

Offline jan11000

  • Lid
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/21, 16:25:53 »
Bezorg je een xp cd, waar je van kan booten.
Dan boot van cd,
kies R, ga naar herstelconsole(recovery console),
Dit is een soort dos:
help   en enter dan krijg je alle functies.
diskpart   partitie maken/verwijderen, http://technet2.microsoft.com/WindowsServer/nl/Library/ca099518-dde5-4eac-a1f1-38eff6e3e5091043.mspx

fixmbr om mbr goed te krijgen voor windows(en virussen eruit gooien), dit is niet goed voor grub, dan is deze weg.

Alles schoonmaken,
xp installeren,
een gedeelte voor ubuntu, niet indelen, dus geen partitie maken,
dan ubuntu installeren,


Indien grub niet werkt, dan met supergrub, grub opnieuw installleren, dit is een bootable cd, dus meteen downloaden.

Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/21, 16:30:42 »
jocla  dit bedoel ik niet vervelend maar je loopt tegen problemen aan omdat je er geen ervaring of verstand van hebt.

Indien je Gparted zou downloaden en op CD branden, hiervan booten en vervolgens de HD volledig formateren en schoon maken.

Stel dit is ook weer te moeilijk, ga je naar de Website van de fabrikant die jouw harddisk heeft gemaakt en dan kan je door ook (Gratis) een proggie doenloaden voor op floppy of CD en hiervan booten.

Wederom die HD te lijf gaan en opnieuw beginnen.

Maar nu op de goede manier owk ??  :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

jocla

  • Gast
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/21, 17:00:34 »
Citaat van: jan11000
Bezorg je een xp cd, waar je van kan booten.
Dan boot van cd,
kies R, ga naar herstelconsole(recovery console),
Dit is een soort dos:
help   en enter dan krijg je alle functies.
diskpart   partitie maken/verwijderen, http://technet2.microsoft.com/WindowsServer/nl/Library/ca099518-dde5-4eac-a1f1-38eff6e3e5091043.mspx

fixmbr om mbr goed te krijgen voor windows(en virussen eruit gooien), dit is niet goed voor grub, dan is deze weg.

Alles schoonmaken,
xp installeren,
een gedeelte voor ubuntu, niet indelen, dus geen partitie maken,
dan ubuntu installeren,


Indien grub niet werkt, dan met supergrub, grub opnieuw installleren, dit is een bootable cd, dus meteen downloaden.
Jan11000: Bedankt. FIXMBR uitvoeren is wat ik zoek, geloof ik. Wat ik niet begrijp is, dat als ik iets op floppy heb dan start de machine niet op via floppydiskdrive (als eerste in bios aangegeven). Steeds krijg ik "dit is geen bootable disk" hit any key to proceed.. en dan gaat de start verder via GRUB met UBUNTU.

Overigens ik woon in Las Palmas Gran Canaria dus ik moet hier proberen zo'n bootable msdos floppy of xp cd ergens vandaan te toveren.
Dat w.b.t. Grub opnieuw installeren begrijp ik niet helemaal. GRUB heb ik toch nu in UBUNTU of bedoel je ná het installeren van XP? Want na het installeren van XP heb ik de life CD UBUNTU om verder te gaan met LINUX.
bedankt voor je reaktie. (en vooral geduld want ben echt een beginneling.

Offline rja

  • Lid
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/21, 17:08:53 »
Citaat van: jocla
Overigens ik woon in Las Palmas Gran Canaria dus ik moet hier proberen zo'n bootable msdos floppy
www.bootdisk.com

jocla

  • Gast
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/21, 17:16:14 »
Citaat van: Gandyman
jocla  dit bedoel ik niet vervelend maar je loopt tegen problemen aan omdat je er geen ervaring of verstand van hebt.

Indien je Gparted zou downloaden en op CD branden, hiervan booten en vervolgens de HD volledig formateren en schoon maken.

Stel dit is ook weer te moeilijk, ga je naar de Website van de fabrikant die jouw harddisk heeft gemaakt en dan kan je door ook (Gratis) een proggie doenloaden voor op floppy of CD en hiervan booten.

Wederom die HD te lijf gaan en opnieuw beginnen.

Maar nu op de goede manier owk ??  :D
Geef toe, begrijp er langzamerhand niks meer van. Hoop, dat jullie genoeg geduld hebben om me te helpen.
GParted heb ik toch in UBUNTU? Zou ik dan toch vanuit UBUNTU moeten kunnen branden op cd?
en vervolgens booten. Máár, PAS OP! het verwijderen van partities met GParted en formateren en toewijzen van file types zoals bv fat/ntfs, laat GRUB nog steed op de hd achter. (Die GRUB is niet achterlijk hé?).
W.b. Fabrikant benaderen: Dit is eenCompaq Presario2500 aangeschaft in 2003 voorzien van de (3) recovery cd's met xp sp1.
De HD is HITACHI_DK23EA-40 (37,26 GiB)
Waarom nou niet simpelweg een "zero fill" kopen 0f uiteraard indien mogelijk downloaden en vooruit met de geit!
Dat met downloaden van boot disk/Floppy of CD werkt niet. Steeds blijkt bij opatrten dat het om een "NON BOOTABLE disk gaat en gaat GRUB verder.
Nogmaals sorry voor dit allesm maar ik blijf ervan overtuigd een oplossing te vinden.
Hoor graag

jocla

  • Gast
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/21, 17:21:49 »
Citaat van: rja
Citaat van: jocla
Overigens ik woon in Las Palmas Gran Canaria dus ik moet hier proberen zo'n bootable msdos floppy
www.bootdisk.com
Bedankt voor je reaktie. Veel geprobeerd vanaf deze site; downloaden geen probleem, maar daarna op floppy of cd branden gaat me niet zo goe of helemaal niet zo goed af.
Als het kopiëren of brande een keer lukt, dan bij opstarten krijg ik gemeld, dat het o m een niet bootable disk gaat of in het geval van een CD krijg ik helemaal geen melding en gaat Grub verder na x seconden.

hoor graag

Offline Floyo

  • Lid
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/21, 17:38:50 »
Als je nou eens je gehele harddisk leeg donderde met de GParted live CD. Als hij dan nog zegt dat het geen bootable disk is, brand hem dan eens bij iemand anders op een snelheid van 1X en op een CD-R schijfje van een MERK.

Als dat dan og niet werkt dan weet ik het zo ook niet, maar probeer in ieder geval je HDD leeg te krijgen. En doe als het werkt niet te wild met allerlei progjes (zelf ook gedaan en dat gaat niet goed!).

jocla

  • Gast
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/21, 18:04:22 »
Bedankt floyo; ga het proberen. Na zo'n dag10 hier te zitten klootzakken tot 's morgens vroeg in de ochtend voel me een beetje als zombie met verstand op 0 en ogen op oneindig.
Heb inmiddels gedownload : gparted 0.3.7.tar.bz2 (554 Kb van sourceforge.net).
Als het lukt ben ik voorlopig offline om alles weer opnieuw te installeren.

Offline rja

  • Lid
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/21, 19:18:01 »
Citaat van: jocla
Bedankt floyo; ga het proberen. Na zo'n dag10 hier te zitten klootzakken tot 's morgens vroeg in de ochtend voel me een beetje als zombie met verstand op 0 en ogen op oneindig.
Heb inmiddels gedownload : gparted 0.3.7.tar.bz2 (554 Kb van sourceforge.net).
Als het lukt ben ik voorlopig offline om alles weer opnieuw te installeren.
Waarom download je gparted ? Dat is volgens mij de source.

Die kun je gewoon in een terminal installeren.

sudo apt-get install gparted

Offline Floyo

  • Lid
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/21, 19:26:30 »
Alsjeblieft geen source! Gewoon de Live cd in de CD drive stoppen die booten en ALLES wegdonderen. Dat is dus de GEHELE Partitie "Unallocated" .Vervolgens XP erop zetten en dan Ubuntu.

Offline rja

  • Lid
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/21, 20:36:51 »
Dus zul je nog Grub moeten deinstalleren.

Zie :

http://www.cyberciti.biz/faq/linux-how-to-uninstall-grub/

Je kunt je ook via Linux.

sudo dd if=/dev/null of=/dev/sdX bs=446 count=1

Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #22 Gepost op: 2008/05/21, 23:36:33 »
rja  je bedoelt het lief maar gezien hetgeen je post weet je niet helemaal hoe de klok luid.

Lees dit eerst eens:
###########
Gparted Website
Gparted Download
###########
Parted Magic website

Download Gparted of Parted Magic en brand het op CD.
##########################

Gparted en zijn broertje Partedmagic zijn speciale programma's in de opensource wereld, als tegenhanger voor bijv. Partition Magic. of Acronis.

Dit zijn beide proggies die netjes op een Live-cd gebrand kunnen worden zodat je volledige kontrole hebt over harddisken.

Je kan namelijk alleen belangrijke zaken doen op een HD indien die niet gemount of in gebruik is.

Nu even over Ubuntu.
Gparted zit ingebouwd in de Live-cd van Ubuntu.
Niet kompleet, maar een uitgeklede versie waardoor je precies kan doen wat nodig is.
nix meer of nix minder.

Hierdoor ben je beperkt in je handelen en kan je dus niet alles doen wat in dit geval nodig is bij jocla.

jocla moet even ten rade gaan bij de fabrikant of met Gparted de live-cd draaien en dan die HD helemaal schoon maken.

EN????
jocla indien jouw pc van de HD boot het je in de bios de opstart verkeerd staan.

Je moet dan in de bios instellen,
1e booten van floppy
2e booten van CD
3e booten van de harddisk.

Nu zal alles naar wens booten en kan je doen en laten wat je wilt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Quatroking

  • Gast
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #23 Gepost op: 2008/05/21, 23:54:50 »
Gewoon ubuntu livecd erin doen en booten, vervolgens by instellingen partitie editor kiezen. haal alles weg en maak nieuwe aan, en hop, alles is leeg.

Offline rja

  • Lid
Windows wil niet meer starten blue screen 0x007b
« Reactie #24 Gepost op: 2008/05/22, 00:15:55 »
Citaat van: Gandyman
rja  je bedoelt het lief maar gezien hetgeen je post weet je niet helemaal hoe de klok luid.
Je kunt vanaf de live cd, gparted installeren.

Wat is je punt ?