Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met rt73usb  (gelezen 6544 keer)

Twister62

  • Gast
Problemen met rt73usb
« Reactie #25 Gepost op: 2008/09/01, 19:46:28 »
ik heb nu de "Netwerk-monitor"opstaan en zie ik bij verbinding dat die steeds heen en weer switst van Ontvangst ,Rust ,verbroken,Zenden/ontvangen en bij aktieviteit zie je dat er pakketten worden ontvangen en worden verzonden het signaal wisselt van 80% tot 100% .
Maar ik kan nog geen verbinding maken en een pagina te openen.

rokinrob

  • Gast
Problemen met rt73usb
« Reactie #26 Gepost op: 2008/09/01, 22:07:32 »
Ik heb Ubuntu maar weer helemaal opnieuw geinstalleerd. Draadloos werkt nu weer perfect. Ook nadat ik alle updates heb opgehaald.
Blijft toch vreemd. Woensdag stopte draadloos ermee na het binnenhalen van updates. Ik mag toch aannemen dat die updates van woensdag er nu ook weer bijzaten...

Raadselachtig.

Dit was de 2e keer in 3 a 4 weken dat ik om deze reden de boel opnieuw geinstalleerd heb. Dat moet natuurlijk niet elke maand voorkomen; dan kan ik net zo goed windows gebruiken...
Misschien probeer ik de volgende keer eens een andere linux-smaak.

Rob

rokinrob

  • Gast
Problemen met rt73usb
« Reactie #27 Gepost op: 2008/09/02, 20:10:09 »
En hij ligt er weer uit...

Het gaat om mijn notebook Asus A7D.
Ik heb ook een desktop staan met Ubuntu. Geïnstalleerd vanaf precies dezelfde cd, met dezelfde usb-wifi-stick. Dezelfde updates binnengehaald. En die desktop doet het perfect! Ook draadloos internet.

Ik begin te geloven dat het aan de notebook ligt.
Heb voor de zekerheid ook al de sticks van de beide bakken omgewisseld. Geen verschil.

Problemen met rt73usb
« Reactie #28 Gepost op: 2008/09/02, 23:14:09 »
Welke chip zit er in die wifi stick? Een rt2500usb of een rt73usb? Die rt2500usb hebben de neiging , als je wat ver van het basisstation zit, om eruit te floepen. Die drivers hebben problemen met antenna divirsity. Wat dat ook moge betekenen? Zie: http://linuxwireless.org/
Probleem is  waarschijnlijk al opgelost in een van de nieuwe kernels , nl kernel 2.6.25 ... Maar die zit nog niet in ubuntu. Die rt73usb is al stukken beter.
Kijk eens via de terminal welke driver module er geladen wordt. Commando is : sudo lsmod
Wat die rt73usb betreft, heb ik onlangs meegemaakt dat die niet geladen werd bij de opstart.
Hoe opladen? terminal: sudo modprobe rt73usb
En dan even kijken of internet werkt.

Problemen met rt73usb
« Reactie #29 Gepost op: 2008/09/03, 09:44:42 »
Citaat van: terelfderure
Die rt2500usb hebben de neiging , als je wat ver van het basisstation zit, om eruit te floepen. Die drivers hebben problemen met antenna divirsity
Hier werkt rt2500usb over een afstand van ruim 40 meter van de (Belkin) router zonder mankeren en valt er (bijna) nooit uit. De signaalsterkte is gemiddeld 66% en varieert tussen 15 en 88%. De ontvangst wordt door heel veel factoren bepaald, waarbij de zender (router), ontvanger maar vooral ook de omgevingsvariabelen (muren, andere zendersignalen, metalen kasten radiatoren etc etc) een grote rol spelen.
ALs men werkt aan verbetering: prima, kan altijd beter..!  
Er zijn ook (en het werkt echt) bepaalde hulpstukjes (zelf te maken parabolische alu-folie) om het antennesignaal nog beter op de ontvanger te richten. Ik gebruik die zelf overigens niet, omdat het zo prima werkt.
Uit het verhaal van de topicstarter blijkt overigens dat er het probleem was opgelost met een andere dongle. Bij rockinrob blijkt dat in zijn systeem "iets" niet optimaal werkt, maar dat pas na enige tijd.
En dat heeft dan waarschijnlijk heel weinig met de signaalontvangst te maken....lijkt me zo.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Petervdw

  • Lid
Problemen met rt73usb
« Reactie #30 Gepost op: 2008/09/03, 11:03:39 »
Aan rokinrob
Is het geen temperatuur probleem? Dan worden na enige tijd ook de minder preferente onderdelen afgezet. Ik had ook zo'n laptop, na wat aarzelen open gemaakt, niet makkelijk, en de fan ontstoft. De processor van nieuwe koelpasta voorzien, et voila! Als nieuw. Geen klachten meer.
Open maken van een laptop is een crime. Van HP begin ik niet eens aan. Je begint met er aan de onderkant alles uit te schroeven. Fout! Meestal moet je het bovenste deel boven je toetsenbord er het eerst uitwippen. Dan het toetsenbordje. En dan kun je meestal het hele koelerlichaam met fannetje demonteren. Maar soms zit het toch weer anders. Dus dit voor wat het waard is.
Vr.groet, peter

Problemen met rt73usb
« Reactie #31 Gepost op: 2008/09/03, 11:28:38 »
Ik heb hier twee wifi adapters van linksys liggen , beide met een rt2500usb. Soms werken die, soms niet. Ze hebben allebei de neiging om na een tijd op een volume van 27% terug te vallen. Dan is het definitief gedaan. Pjotr had daar een oplossing voor, met een commando met 54M. Dat hielp ook niet. Onlangs een asus barebone van asus in mekaar gestoken voor een vriend. Die deed het met een rt73usb wifi wel heel goed. Maar die had bij hem thuis een andere router, ook een linksys. Thuis heb ik op mijn desktop een atheros pci adapter geînstalleerd en die doet het met  madwifi die in HH is ingebakken zeer goed.
Daarnet een kijkje gaan nemen op de opensuse forums. Ze zijn daar nog niet zo tevreden over die 2.6.25 kernel. Verstandig van ubuntu om even te wachten voor een nieuwe update. Je leest daar de vreemdste dingen. Iemand kreeg zijn wifi aan de praat door in het bios de HT van intel te disablen?????
Ik weet het echt niet meer!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Problemen met rt73usb
« Reactie #32 Gepost op: 2008/09/03, 11:35:59 »
Citaat van: terelfderure
Ik heb hier twee wifi adapters van linksys liggen , beide met een rt2500usb. Soms werken die, soms niet. Ze hebben allebei de neiging om na een tijd op een volume van 27% terug te vallen. Dan is het definitief gedaan. Pjotr had daar een oplossing voor, met een commando met 54M. Dat hielp ook niet. Onlangs een asus barebone van asus in mekaar gestoken voor een vriend. Die deed het met een rt73usb wifi wel heel goed. Maar die had bij hem thuis een andere router, ook een linksys. Thuis heb ik op mijn desktop een atheros pci adapter geînstalleerd en die doet het met  madwifi die in HH is ingebakken zeer goed.
Daarnet een kijkje gaan nemen op de opensuse forums. Ze zijn daar nog niet zo tevreden over die 2.6.25 kernel. Verstandig van ubuntu om even te wachten voor een nieuwe update. Je leest daar de vreemdste dingen. Iemand kreeg zijn wifi aan de praat door in het bios de HT van intel te disablen?????
Ik weet het echt niet meer!
Het kan ook zijn, dat er een andere draadloze router in je nabijheid is (van de buren?), die uitzendt op hetzelfde kanaal als jouw draadloze router. Ga eens na op welke kanalen de andere routers binnen jouw bereik zitten? Bijvoorbeeld met behulp van SWscanner (zit in de pakketbronnen).

Om overlap te vermijden, wil je 5 kanalen tussenruimte hebben. In de praktijk zijn dus alleen bruikbaar de kanalen 1, 6 en 11. In het configuratiescherm van je router kun je de kanaalkeuze instellen. Het configuratiescherm roep je op in de browser; het zit meestal op 192.168.1.1

Bij mij leverde deze ingreep ruim 25 % winst aan signaalsterkte op.

Ook kun je dit eens proberen:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/209762#p209762

rokinrob

  • Gast
Problemen met rt73usb
« Reactie #33 Gepost op: 2008/09/13, 12:37:27 »
Citaat van: Petervdw
Aan rokinrob
Is het geen temperatuur probleem? Dan worden na enige tijd ook de minder preferente onderdelen afgezet. Ik had ook zo'n laptop, na wat aarzelen open gemaakt, niet makkelijk, en de fan ontstoft. De processor van nieuwe koelpasta voorzien, et voila! Als nieuw. Geen klachten meer.
Open maken van een laptop is een crime. Van HP begin ik niet eens aan. Je begint met er aan de onderkant alles uit te schroeven. Fout! Meestal moet je het bovenste deel boven je toetsenbord er het eerst uitwippen. Dan het toetsenbordje. En dan kun je meestal het hele koelerlichaam met fannetje demonteren. Maar soms zit het toch weer anders. Dus dit voor wat het waard is.
Vr.groet, peter
Zou goed kunnen.
Die laptop wordt echt flink heet. 70 graden is ie meestal wel, en dan loeit de fan afschuwelijk. Is trouwens altijd al min of meer zo geweest, vanaf de aanschaf zo'n 2,5 jaar geleden.
Om 'm wat te helpen heb ik aan de onderkant het dekseltje voor de fan er standaard afgehaald en het ding staat op zo'n koelplaat met fans van Zalman; en dan dus nog steeds 70 graden...

Omdat we ook wel een beetje zat werden van het geloei hebben we de laptop overigens niet meer als 'hoofdcomputer' in de woonkamer. We hebben een mooie desktop gekocht bij computerstunt.nl, deze werd standaard geleverd met Ubuntu voorgeïnstalleerd!

Groeten,
Rob