Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerkshare 'zien' in toepassingen en afgeleid tweede uitdaging  (gelezen 1810 keer)

Offline Martin277

  • Lid
Hallo allemaal,

Ik heb een NAS met een paar cifs shares. Ik kan ze benaderen via het netwerk en lezen en schrijven. Ik gebruik Ubuntu 10.10.

Echter als ik in, bijvoorbeeld, K3b een dvd wil branden, 'zie' ik de shares niet. Ik zie alleen een Home map en een rootmap. Mijn gemounte harddisks staan onder /media. Maar waar kan ik mijn netwerk shares vinden? Dit 'probleem' heb ik ook in andere programma's

Ik heb vervolgens geprobeerd die netwerkshare in mijn /etc/fstab op te nemen. Dat lukt wel, maar als ik vervolgens inlog als gebruiker, kan ik niet bij die schijf. Krijg de fout dat alleen Root de schijf mag aankoppelen.

Dus twee vragen:
1  Hoe zorg ik ervoor dat mijn gebruikers een netwerkshare kunnen benaderen vanuit een programma.
2  Hoe kan ik een netwerkshare zo opnemen in mijn fstab dat een gewone gebruiker erbij kan.

Ik dualboot met XP.

Dank!

Martin

Re: Netwerkshare 'zien' in toepassingen en afgeleid tweede uitdaging
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/04, 11:29:38 »
Ik ben op het moment niet thuis, dus ik kan het niet controleren omdat ik geen netwerk tot mijn beschikking heb. Maar volgens mij worden netwerk shares in het bestandsysteem gemount in de home map onder .gvfs. Je zou een link kunnen maken naar deze map.

ln -s ~/.gvfs pad/naar/link
Dan kan je vervolgens in het bestandsysteem makkelijk je netwerk shares terugvinden.

(als je dit automatisch voor meerdere gebruikers wilt regelen moet je wellicht iets doen met de /etc/skel directory oid. In deze directory worden bestanden gezet die automatisch in de home map van een gebruiker komen als er een nieuwe gebruiker wordt aangemaakt. Ik weet niet zeker of er ook links in kunnen, maar wellicht kan dat.)
« Laatst bewerkt op: 2010/11/04, 11:32:42 door Thomas de Graaff »

Re: Netwerkshare 'zien' in toepassingen en afgeleid tweede uitdaging
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/04, 12:19:08 »
Wat betreft vraag 2 is het altijd belangrijk te beseffen dat je met het mounten van een cifs bestandssyteem (bijna) altijd te maken hebt met twee plekken waar rechten worden beheerd, op de server om toegang te krijgen tot de share, en lokaal waar gebruikers toegang kunnen krijgen op de mount, en dat daar een vertaling tussen nodig is. In jouw geval is het denk ik handig om gebruik te maken van de optie bij het cifs mount commando om te mounten met een bepaalde groepseigenaar, en vervolgens er voor te zorgen dat de gebruikers lid zijn van die groep. Of je kiest een bestaande groep waar de meeste gebruikers al lid van zijn. (de groep met rechten om verwisselbare media te mount is plugdev, gid 46, dat is een aardige keus denk ik. Gebruikers die usb sticks mogen mounten, krijgen zo ook meteen toegang tot die netwerk share. Maar je kan ook een speciale groep maken, en de gebruikers daar aan toevoegen.)

Citaat
gid=arg
sets the gid that will own all files on the mounted filesystem. It may be specified as either a groupname or a numeric gid. This parameter is ignored when the target server supports the CIFS Unix extensions.

zie voor meer info de mount.cifs man page

edit: als het alleen om jezelf gaat kan je gewoon je gebruikersnaam als gid invullen.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/04, 12:24:12 door Thomas de Graaff »

Offline Martin277

  • Lid
Re: Netwerkshare 'zien' in toepassingen en afgeleid tweede uitdaging
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/04, 12:32:06 »
Hoi Thomas,

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik ben ook niet thuis, maar ga er vanavond mee aan de gang. Heb nog niet helemaal scherp wat ik precies ga doen, maar ik probeer het eerst zelf een stap verder te brengen voordat ik mijn vragen post.

Wat betreft de gid=46 tip, ben ik benieuwd hoe het uitpakt als "This parameter is ignored when the target server supports the CIFS Unix extensions."

EDIT: Ik bedenk me nu dat ik me nog iets extra's afvraag (vraag 3) Of het mogelijk is één set home mappen te gebruiken voor meerdere personen. Of Zo'n netwerkshare te koppelen aan een homemap die alle gebruikers zien. Misschien klinkt het krom zo'n aanpak, maar het doel is dat meerdere gebruikers eenvoudig in verschillende programma dezelfde mappen en informatie kunnen benaderden. Bijvoorbeeld de downloadmap.



Ik ga het proberen!
Thanks,

Martin van der Lee
« Laatst bewerkt op: 2010/11/04, 12:38:11 door Martin277 »

Re: Netwerkshare 'zien' in toepassingen en afgeleid tweede uitdaging
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/04, 12:37:16 »
In dat geval zou je volgens mij ook de forcegid optie kunnen gebruiken, hoewel het in dat geval waarschijnlijk handiger is gebruik te maken van unix ondersteuning. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat de gemiddelde NAS unix extensies gebruikt. Maar goed, veel verstand heb ik daar niet van, dus het zou zomaar kunnen. :)

Offline Martin277

  • Lid
Re: Netwerkshare 'zien' in toepassingen en afgeleid tweede uitdaging
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/04, 12:40:39 »
In dat geval zou je volgens mij ook de forcegid optie kunnen gebruiken, hoewel het in dat geval waarschijnlijk handiger is gebruik te maken van unix ondersteuning. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat de gemiddelde NAS unix extensies gebruikt. Maar goed, veel verstand heb ik daar niet van, dus het zou zomaar kunnen. :)

Ja, dat zou kunnen. Ik probeer eerst wel.
Ben wel benieuwd hoe jullie tegen mijn EDIT tekst aankijken.

Martin

Re: Netwerkshare 'zien' in toepassingen en afgeleid tweede uitdaging
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/04, 13:09:20 »
Je kan eenvoudig een map aanmaken buiten de home mappen van gebruikers, en daar al je gebruikers toegang tot geven. Maar het delen van één home map met meerdere gebruikers kan niet, omdat in de home map instellingen van de verschillende gebruikers worden bewaard, die dan zouden worden overschreven. Je zou wel links kunnen plaatsen vanuit de home map van de gebruikers naar die gedeelde map. Om dat automatisch te doen kom je toch weer bij /etc/skel terecht denk ik. En een link plaatsen in /etc/skel zodat deze automatisch in de home directory van nieuwe aangemaakte gebruikers terecht komt werkt prima, heb ik net even geprobeerd (op ubuntu-server, maar ik neem aan dat het op de desktop editie ook werkt.).
« Laatst bewerkt op: 2010/11/04, 13:12:17 door Thomas de Graaff »

Offline Martin277

  • Lid
Re: Netwerkshare 'zien' in toepassingen en afgeleid tweede uitdaging
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/04, 22:08:46 »
Hoi,

Het eerste deel is me gelukt! Ik heb een link in de home mappen kunnen plaatsen die verwijst naar de reeds aangekoppelde netwerkshares.
Het lukt me echter niet om de netwerkshares automatisch te mounten bij het opstarten.
In mijn fstab heb ik het volgende staan.
//192.168.178.18/films /media/films cifs user=user,uid=1000,gid=46 0 0Hiermee komt in places automatisch een schijf te staan. Echter aanklikken geeft:
mount: alleen root kan //192.168.178.18/films aankoppelen op /media/films

Het commando:
mount.cifs \\netwerkschijf\films ~ -o gid=46
geeft
permission denied: no match for /home/marjoke found in /etc/fstabals fout.
Heb verder geen idee wat te proberen.

Re: Netwerkshare 'zien' in toepassingen en afgeleid tweede uitdaging
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/05, 09:44:22 »
Als je zo'n netwerkshare handmatig gemount hebt, kijk dan eens in /etc/mtab welke lijn daar staat voor die mount. Kopieer deze naar /etc/fstab, en kijk of de automatische mount dan wel goed gaat. Vervolgens kan je de opties toevoegen om te mounten met de gewenste (groeps)eigenaar.

Offline Martin277

  • Lid
Re: Netwerkshare 'zien' in toepassingen en afgeleid tweede uitdaging
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/05, 10:52:08 »
Hoi Thomas!

Als je zo'n netwerkshare handmatig gemount hebt, kijk dan eens in /etc/mtab welke lijn daar staat voor die mount. Kopieer deze naar /etc/fstab, en kijk of de automatische mount dan wel goed gaat. Vervolgens kan je de opties toevoegen om te mounten met de gewenste (groeps)eigenaar.

Dat klinkt logisch. Hier ga ik mee aan de gang! Dank.
Ik kan pas maandag of dinsdag mijn bevindingen posten.

Martin

Offline Martin277

  • Lid
Re: Netwerkshare 'zien' in toepassingen en afgeleid tweede uitdaging
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/08, 22:10:10 »
Hoi Thomas

Als je zo'n netwerkshare handmatig gemount hebt, kijk dan eens in /etc/mtab welke lijn daar staat voor die mount. Kopieer deze naar /etc/fstab, en kijk of de automatische mount dan wel goed gaat. Vervolgens kan je de opties toevoegen om te mounten met de gewenste (groeps)eigenaar.

Ik zie dit onderaan in de mtab staan.
binfmt_misc /proc/sys/fs/binfmt_misc binfmt_misc rw,noexec,nosuid,nodev 0 0
gvfs-fuse-daemon /home/martin/.gvfs fuse.gvfs-fuse-daemon rw,nosuid,nodev,user=martin 0 0

Maar weet niet of ik dit nu kan gebruiken voor de fstab.

Martin

Re: Netwerkshare 'zien' in toepassingen en afgeleid tweede uitdaging
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/08, 23:22:22 »
Mmm.. niet iets waar ik zo wat mee kan in ieder geval.

Ik kan op het moment niet verder helpen omdat ik niet zelf kan testen.