Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Brother MFC 590 help  (gelezen 10575 keer)

Gast

  • Gast
Brother MFC 590 help
« Gepost op: 2006/08/29, 12:39:21 »
Wie kan mij vertellen hoe ik van mijn Ubuntu machines kan printen naar een brother MFC 590???

Brother heeft voor deze all in one geen printerdriver voor Ubuntu.

Ik wil met mijn kleine kantoor overstappen op Ubuntu, maar dit lukt niet omdat mijn pas 2 jaar oude Brother een perfect apparaat is en ik ook geen nieuwe wil kopen.

Is er een maniet om toch te printen, zoals via Wine, Bochs, Vmplayer of wat dan ook...

Help me a.u.b, een wanhopige leek...

Groeten John

Offline eendje

  • Lid
Brother MFC 590 help
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/29, 12:49:56 »
Ik heb al flink wat uren voor je op internet gestruind. Wat ik gevonden heb, heb ik gemeld en het andere draadje (http://forum.ubuntu-nl.org/topic/2994).

Toch nog
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Gast

  • Gast
Brother MFC 590 help
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/29, 13:47:21 »
Citaat van: eendje
Ik heb al flink wat uren voor je op internet gestruind. Wat ik gevonden heb, heb ik gemeld en het andere draadje (http://forum.ubuntu-nl.org/topic/2994).

Toch nog

Saamelainen

  • Gast
Brother MFC 590 help
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/29, 14:45:17 »
eendje, heel goed werk!
Niet iedereen beseft wat een tijd er soms in gaat zitten om iemand te helpen

Offline eendje

  • Lid
Brother MFC 590 help
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/30, 23:42:17 »
De laatste tijd zoveel tijd (vooral draadje over Zolid TV-kaart) dat ik geen tijd meer over had om zelf met m'n computer te prutsen. Maar als ik weer inlog op het forum en ik zie weer iemand martelen met hardware dan wordt ik zo nieuwsgierig dat ik weer op zoek ga naar een oplossing...:) Als die er dan is zijn er 2 blij:):)

Ik denk dat het flink zou helpen als mensen iets langer volhouden... Ik (probeer) ze daarvoor in ieder geval te motiveren.


@John K.

Ik heb misschien toch nog een idee... Laat op
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Gast

  • Gast
Brother MFC 590 help
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/31, 15:09:29 »
Citaat van: eendje
De laatste tijd zoveel tijd (vooral draadje over Zolid TV-kaart) dat ik geen tijd meer over had om zelf met m'n computer te prutsen. Maar als ik weer inlog op het forum en ik zie weer iemand martelen met hardware dan wordt ik zo nieuwsgierig dat ik weer op zoek ga naar een oplossing...:) Als die er dan is zijn er 2 blij:):)

Ik denk dat het flink zou helpen als mensen iets langer volhouden... Ik (probeer) ze daarvoor in ieder geval te motiveren.


@John K.

Ik heb misschien toch nog een idee... Laat op

Offline eendje

  • Lid
Brother MFC 590 help
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/31, 18:22:43 »
Beste John,

Ik heb even de spullen bij elkaar gezocht. Ook met onderstaande oplossing (eigenlijk een work around) heb je nog steeds een WIndows PC nodig om vanaf een Ubuntu PC te printen helaas...

Mijn idee is als volgt...

1 Installeer op je Ubuntu PC's een Postscript printer (bijv. een HP laserjet IV**). Check even (ik weet niet hoe in Ubuntu) of de printerdriver print in de maximale Postscript compatibiliteit modus, want hardware fabikanten willen soms nog wel eens eigen dingen aan postscript toevoegen.
2 Op een PC waar windows op staat maak je een FAT32 partitie aan die vanaf je Ubuntu PC's bereikbaar is. Maak op die partitie een directorie aan waar het Poscript bestand van je Ubuntu PC's heen wordt geschreven (spool directorie).
3 Installeer op je Windows PC de programma's Printfile en GPL Ghostscript (Let op dat je GPL Ghostscript neemt en niet AFPL Ghstscript i.v.m. de licentie.
4 Stel op de windows computer de MFC 590 als standaard printer in.
5 Zorg dat Printfile op de achtergrond draait als de PC start en stel deze zo in alle bestanden die in je spool directorie staan worden doorgestuurd naar Ghostscript. Ghostscript print deze dan naar de printer die in Windows als default staat ingesteld met de default instellingen.

De volgende instellingen heb ik in Printfile gebruikt voor het printen vanuit WP51
===================================================
Conversion settings:

C:\gs\gs8.11\bin\gswin32c.exe # zoek de directorie van het gswin32c.exe bestand op. N.B. niet gswin32.exe gebruiken!!!!

Parameters:

-Ic:\gs\gs8.11\bin;c:\gs\gs8.11\lib;c:\gs\fonts
-dNOPAUSE -sPAPERSIZE#a4 -sDEVICE=mswinpr2
-sOutputFile="\\spool\&p" c:\wp51\print\print.ps -c quit

-I --> directories aanpassen aan jouw installatie.
-sDEVICE --> moet mswinpr2 zijn (default printer in windows)
c:\wp51\print\print.ps --> pad naar postscipt bestand dat je wilt printen. Bestandsnaam opgegeven in Ubuntu. Bestand wordt na printen automatisch gewist.
===================================================
Als het goed is kun je nu afdrukken vanuit Ubuntu.


Deze oplossing heeft een aantal nadelen...

- Je kunt alleen printen met de standaard instellingen die in Windows staan ingesteld. (Je zou dit, gedeeltelijk, kunnen oplossen door op de Ubuntu PC's meerdere printers te installeren, bijv.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Gast

  • Gast
Brother MFC 590 help
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/31, 18:53:07 »
Beste Eendje,


Je hebt er over nagedacht en er weer de nodige tijd in gestoken. Ik ben je heel dankbaar voor je uitleg. Aangezien ik een linux leek ben zal er wel enige tijd overheen gaan voor ik heb uitgeuzzeld hoe ik een en ander moet instellen.

Heb jij enig idee waarom een merk, bijv. Brother, voor het ene model wel een driver hebben en voor het andere niet? Ik heb ze gemaild naa Japan en zij melden dat er ook niet een Brother driver is die dicht bij de MFC 590 komt. Ik snap dit niet...

Voor dezelfde machine is er wel scanner ondersteuning op de Brothersite te vinden.

Ik heb begrepen dat laserprinters makkelijker met universele programma's aan te sturen zijn, maar zou dit ook voor kleuren en of multifunctionele gelden?

Wanneer ik in de winkel vraag of een bep. laserprinter Linuxondersteuning heeft kijkt men mij aan of ze water zien branden.

Ik moet maar eens de diverse fabrikanten mailen om een laser met Linuxdriver.


Nogmaals bedankt,

John


Groeten

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Brother MFC 590 help
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/31, 19:30:10 »
Wat je ook zou kunnen doen is je printer verkopen aan een windows gebruiker en zelf een nieuwe printer kopen die prima werkt met linux.

en als je het zo uitlegt krijg je hem vast wel verkocht voor een goede prijs - hij werkt tenslotte nog perfect.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline eendje

  • Lid
Brother MFC 590 help
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/09, 19:55:07 »
@John K.

Sorry voor de delay... Net terug van vakantie zie je....

Citaat
Heb jij enig idee waarom een merk, bijv. Brother, voor het ene model wel een driver hebben en voor het andere niet? Ik heb ze gemaild naa Japan en zij melden dat er ook niet een Brother driver is die dicht bij de MFC 590 komt. Ik snap dit niet...
Laserprinters werken bijna allemaal met Postscript of PCL. Hiervan is duidelijk omschreven hoe dit werkt. Daardoor zijn laserprintersm makkelijk aan de praat te krijgen. Inkjetprinters daarentegen hebben allemaal een hun eigen taal die zelf nog per type anders is. Fabrikanten geven meestal deze informatie niet vrij waardoor het bijna ondoenlijk is om drivers voor deze printers te schrijven. Voor elk type printer moet via reverse engineering bepaald hoe deze werkt en dat is erg tijdrovend en geeft bijna nooit een volledig goed werkende driver.


Citaat
angezien ik een linux leek ben zal er wel enige tijd overheen gaan voor ik heb uitgeuzzeld hoe ik een en ander moet instellen.
Ik zal kijken of ik het hier aan de praat kan krijgen. Dan kan ik misschien iets specifieker zijn. Als ik meer nieuws heb meld ik me wel weer. ALs jij vragen hebt, gewoon in dit draadje stellen. Succes!
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Brother MFC 590 help
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/09, 21:12:46 »
Citaat van: eendje
@John K.

Sorry voor de delay... Net terug van vakantie zie je....
Ik ben blij dat je weer terug bent, eendje :D dan kan je weer mensen gaan helpen met moeilijke hardwarevragen waar niemand anders veel tijd voor neemt (omdat ze die hardware niet zelf bezitten) ;) :P
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline eendje

  • Lid
Brother MFC 590 help
« Reactie #11 Gepost op: 2006/09/09, 21:50:37 »
Dank je...:)

Tja... er is alleen
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline eendje

  • Lid
Brother MFC 590 help
« Reactie #12 Gepost op: 2006/09/14, 23:06:31 »
Jippie!!!

Ik heb het printen voor elkaar. Beschijving laat nog even zich wachten vanwege tijdgebrek :( Hopelijk a.s zaterdag...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Gast

  • Gast
Brother MFC 590 help
« Reactie #13 Gepost op: 2006/09/18, 15:02:26 »
Citaat van: eendje
Jippie!!!

Ik heb het printen voor elkaar. Beschijving laat nog even zich wachten vanwege tijdgebrek :( Hopelijk a.s zaterdag...
Beste Eendje,

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen????

Groeten John

Saamelainen

  • Gast
Brother MFC 590 help
« Reactie #14 Gepost op: 2006/09/19, 13:52:19 »
Citaat van: John K.
Eendje,

Heb jij al tijd gehad je antwoord te formuleren? Op mijn vraag omtrent mijn Brother MFC 590 schreef jij;

Jippie!!!

Ik heb het printen voor elkaar. Beschijving laat nog even zich wachten vanwege tijdgebrek sad Hopelijk a.s zaterdag...


Wanneer je tijd hebt hoor ik graag van je.
John K, het is wat handiger als je je vraag in het betreffende topic stelt, zodat andere lezers er ook wat van begrijpen. ;)

Gast

  • Gast
Brother MFC 590 help
« Reactie #15 Gepost op: 2006/09/19, 13:59:43 »
Citaat van: Saamelainen
Citaat van: John K.
Eendje,

Heb jij al tijd gehad je antwoord te formuleren? Op mijn vraag omtrent mijn Brother MFC 590 schreef jij;

Jippie!!!

Ik heb het printen voor elkaar. Beschijving laat nog even zich wachten vanwege tijdgebrek sad Hopelijk a.s zaterdag...


Wanneer je tijd hebt hoor ik graag van je.
John K, het is wat handiger als je je vraag in het betreffende topic stelt, zodat andere lezers er ook wat van begrijpen. ;)
Dit is volgens mij het topic dat ik zelf ben gestart??!! Of zie ik iets over het hoofd?

Groeten John

Saamelainen

  • Gast
Brother MFC 590 help
« Reactie #16 Gepost op: 2006/09/19, 14:08:21 »
Ja, je ziet iets over het hoofd. Je was behalve deze ook nog twee andere topics gestart over de Brother en dat lijkt me niet zo handig voor eendje, die je helpen wil.:)

Gast

  • Gast
Brother MFC 590 help
« Reactie #17 Gepost op: 2006/09/19, 14:48:20 »
Citaat van: Saamelainen
Ja, je ziet iets over het hoofd. Je was behalve deze ook nog twee andere topics gestart over de Brother en dat lijkt me niet zo handig voor eendje, die je helpen wil.:)
Ik probeer Eendje via een nieuwe topic te bereiken, ik ben het contact met hem kwijtgeraakt. Hij heeft een heel belangrijk antwoord op mijn vraag omtrent het printen met mijn Brother MFC 590.

groeten John

Offline eendje

  • Lid
Brother MFC 590 help
« Reactie #18 Gepost op: 2006/09/19, 15:06:18 »
Hoi John,

Ik ben er nog wel en werk nog steeds aan je probleem. Ik ben het netjes aan het uitwerken in een wiki pagina, maar de tijd die ik heb op het moment is zeer beperkt (helaas). Ik dacht dat ik zaterdag ongeveer de hele dag tijd zou hebben, maar ik was even vergeten dat ik bezoek kreeg *ahum*. Ik ben onderstaande wiki pagina gestart, maar deze is nog niet klaar:

https://wiki.ubuntu.com/NlAfdrukkenNietOndersteundePrinters


Hopelijk vanavond en in ieder geval donderdag zal  ik er weer verder aan werken. Hopelijk is de pagina dan af! :)


Ik ben je dus niet vergeten... ;)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline eendje

  • Lid
Brother MFC 590 help
« Reactie #19 Gepost op: 2006/09/21, 22:56:04 »
@ John K.

Leef je uit zou ik zeggen... Volgens mij is de Wiki pagina klaar. Voor op/aanmerkingen houd ik me aanbevolen.

https://wiki.ubuntu.com/NlAfdrukkenNietOndersteundePrinters
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Saamelainen

  • Gast
Brother MFC 590 help
« Reactie #20 Gepost op: 2006/09/21, 23:04:22 »
Jeetje, wat een werk heb je ervan gemaakt...:)

Offline eendje

  • Lid
Brother MFC 590 help
« Reactie #21 Gepost op: 2006/09/21, 23:06:07 »
Dank je *bloos*.
Ik hoop, door de kleine stapjes, dat mensen die niet zoveel vestand van computers hebben er ook mee overweg kunnen.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Saamelainen

  • Gast
Brother MFC 590 help
« Reactie #22 Gepost op: 2006/09/24, 11:40:15 »
Hallo John K,

Is het gelukt met de Howto van eendje? Ik ben erg benieuwd of je printer nu werkt. Zou je het nog willen laten weten? Dan zijn anderen met de Brother MFC 590 er ook mee geholpen.

Ik hoop dat je nu probleemloos kunt printen. :)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Brother MFC 590 help
« Reactie #23 Gepost op: 2006/09/24, 14:02:19 »
Eendje: mooie wiki pagina!! Leuk dat je jezelf zo goed inzet voor iedereen :)
(Ik heb er trouwens een kleine typfout uitgehaald in een commando (gksudo natilus -> gksudo nautilus))
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline eendje

  • Lid
Brother MFC 590 help
« Reactie #24 Gepost op: 2006/09/24, 15:52:45 »
@Profox

Graag gedaan :) Bedankt voor het herstellen van de typo!

@sami

Als het goed is maakt het niet uit welke printer je hebt. Zou met alle printers moeten werken.

b.t.w ik ben ook wel benieuwd het John vergaat...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?