Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeemprogramma probleem melding  (gelezen 1486 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Systeemprogramma probleem melding
« Gepost op: 2019/08/07, 23:05:25 »
Ik heb op mijn labtop met Xubuntu 18.04.2 LTS bij opstart een foutmelding. Ik heb gekeken waar het kan zitten en ben uitgekomen door commando in de terminal te geven ls /var/crash en kom uit dat Firejail de veroorzaker is. henk@henk-SATELLITE-C855-22E:~$ ls /var/crash
firejail.0.crash
henk@henk-SATELLITE-C855-22E:~$
Nu heb ik firejail verwijderd maar krijg ik bij opstart nog steeds die foutmelding. Wie weet hier een oplossing voor????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

DarkEra

  • Gast
Re: Systeemprogramma probleem melding
« Reactie #1 Gepost op: 2019/08/07, 23:53:06 »
Om geen systeemprogramma probleem melding meer te krijgen schakel je het beste apport uit: https://vitux.com/how-to-disable-enable-automatic-error-reporting-in-ubuntu-18-04-lts/

Dus in de terminal:
sudo nano /etc/default/apportdan verander je de waarde van enable=1 naar enable=0 en sla je het aangepaste bestand weer op.

Hiermee moet apport uitgeschakeld zijn en zou je geen irritante melding meer te zien moeten krijgen bij het opstarten.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/08, 00:05:57 door Maik »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Systeemprogramma probleem melding
« Reactie #2 Gepost op: 2019/08/08, 08:50:23 »
In sommige bugs op de Toshiba C850 wordt gewag gemaakt van een 'slechte HDD Bios optie' ;
*zou* het kunnen dat in je BIOS er een foutieve parameter staat in het aansturen van je hardware ?

Helaas heb ik geen screenshots of tips wat de juiste moet zijn; dat is afhankelijk, ook, van je harde schijf.

Dat Firejail crasht heeft niets te maken met Firejail , maar eerder dat de kernel botst op 'brakke hardware'

je zou ook eens de text indicator kunnen lamleggen door:
sudo nano /etc/default/grub
ga met de pijltjestoetsen naar:

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT=""
en verander dat naar:

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet"
opslaan en afsluiten

sudo update-grub2
in ieder geval beweert een persoon op AskUbuntu dat dit de oplossing was voor zijn probleem met de Toshiba en slecht, met fouten, booten van Ubuntu 18.04 ....... misschien het proberen waard.







Offline HWE64

  • Lid
Re: Systeemprogramma probleem melding
« Reactie #3 Gepost op: 2019/08/08, 09:28:49 »
@Maik en Joshua Orbit, het gaat er mij niet om om de melding te onderdrukken maar alleen te kijken wie de veroorzaker is. Een melding onderdrukken ben ik niet voor omdat je de oorzaak niet weg neemt. Op de laptop heb ik dit nog nooit gehad maar op de desktop wel en daar hebben updates geholpen. Op een gegeven moment was het weg. Sommige zeggen ook dat als alles werkt moet je gewoon de melding versturen en misschien hebben de ontwikkelaars er wat aan en doen ze er wat mee.
Alles  werkt gewoon normaal dus ga ik eerst eens rond neuzen want deze laptop is de jongste ook niet meer en dat ik zo bedreven ben in de bios en commando's, nee.
Bedankt voor jullie adviezen.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

nahjo

  • Gast
Re: Systeemprogramma probleem melding
« Reactie #4 Gepost op: 2019/08/08, 10:36:26 »
In elk stukje software zit wel een foutje verborgen en soms komt die fout door een combinatie van factoren bovendrijven  :)
Wat ik doe is de map /var/crash leegmaken en in de gaten houden hoe vaak het probleem opduikt.
sudo rm -f /var/crash/*.crash
Laatst kwam een paar keer voor dat thunar problemen gaf. Wat ik dan als eerste doe is het programma opnieuw installeren met bijvoorbeeld apt-get install --reinstall  thunar en wacht dan af of het voldoende is voor ik verder moet gaan graven.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/08, 11:47:59 door nahjo »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Systeemprogramma probleem melding
« Reactie #5 Gepost op: 2019/08/08, 13:39:25 »
@nahjo, ik heb de var schoongemaakt zoals jij aangaf. Dat andere commando om te bekijken waar ergens de pijn zit komt ook van jou af want anders hoe moet ik dat nou weten. ;) Ik zal het in de gaten houden en misschien verdwijnt het weer bij een update?
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Systeemprogramma probleem melding
« Reactie #6 Gepost op: 2019/08/08, 14:45:48 »
@nahjo, ik heb de var schoongemaakt zoals jij aangaf. Dat andere commando om te bekijken waar ergens de pijn zit komt ook van jou af want anders hoe moet ik dat nou weten. ;) Ik zal het in de gaten houden en misschien verdwijnt het weer bij een update?
Henk

Gewoon de kernelupdates netjes opvolgen. Maar betreft dit een 'verse' installatie ? Of is die fout tevoorschijn gekomen na verloop van updates ? (op bugtracker staat wel degelijk een melding, alleen met andere foutmelding volgens AskUbuntu.
Enfin, laat ons hopen dat je een fijne ervaring blijft hebben met ubuntu

Offline HWE64

  • Lid
Re: Systeemprogramma probleem melding
« Reactie #7 Gepost op: 2019/08/08, 16:35:44 »
Gewoon de kernelupdates netjes opvolgen. Maar betreft dit een 'verse' installatie ? Of is die fout tevoorschijn gekomen na verloop van updates ? (op bugtracker staat wel degelijk een melding, alleen met andere foutmelding volgens AskUbuntu.
Enfin, laat ons hopen dat je een fijne ervaring blijft hebben met ubuntu
@Joshua Orbit, ik heb dit al eens gehad en heb daarna meerdere updates gehad en de melding was verdwenen. Voor mij persoonlijk bestaat en maar 1 distro n.l. Xubuntu en daar heb ik over het algemeen zeer goede ervaring mee. ^-^
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Systeemprogramma probleem melding
« Reactie #8 Gepost op: 2019/08/10, 09:00:22 »
Melding voor het eerst helemaal weg. niets veranderd alleen wat updates gekregen.
henk@henk-SATELLITE-C855-22E:~$ ls /var/crash
henk@henk-SATELLITE-C855-22E:~$
:)
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Systeemprogramma probleem melding
« Reactie #9 Gepost op: 2019/08/10, 10:46:18 »
Melding voor het eerst helemaal weg. niets veranderd alleen wat updates gekregen.
henk@henk-SATELLITE-C855-22E:~$ ls /var/crash
henk@henk-SATELLITE-C855-22E:~$
:)

 =D =D =D =D dat is nu ook het zéér leuke aan (X)Ubuntu : die updates van hen lossen erg veel op .

Weet je ook HWE64 dat er iets is al Budgie ? Een Ubuntu met een 'minimale' desktop Budgie ? Ik vind dat daar nu al Xfce de doorontwikkeling verloren heeft. Budgie kan je zelfs mooi instellen als een Mac dock (aka lol) , superstabiel , en toch niet dat 'donkere, minimale, van Xfce .

Althans de bedrijven die via mij op Xubuntu waren gezet, oudere harde waren, zijn toch overgestapt op Budgie en de voornaamste, positieve, kritiek was : makkelijker naar je hand te zetten via wysiwyg protocol dan Xfce dat knowledge based is ten delen .

Louter een suggestie hoor: als je Xfce erg fijn vindt, ..... , waarom veranderen ... lol ?

Enjoy the ubuntu (family)