Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe MKV bestanden verkleinen + ondertitels  (gelezen 7008 keer)

Offline koen_92

  • Lid
Hoe MKV bestanden verkleinen + ondertitels
« Gepost op: 2012/01/28, 11:31:46 »
Hallo,

In de woonkamer heb ik een htpc staan met Mythtv en Ubuntu 10.04.
Helaas is het door die vreselijke beveiligingen niet mogelijk om hier rechtstreeks blu-ray schijfjes op af te spelen.
Daarom moet ik ze eerst rippen naar de harde schijf (dit kan met MakeMKV).

Daarna heb ik echter een bestand van ca. 30-40GB op de schijf staan en dit is mij toch iets te groot.
Je kunt deze met mencoder converteren, zoals hier wordt uitgelegd (het deel dat ze daar in Windows doen, kan je dan onder Ubuntu met Makemkv doen).
Dit werkt maar alleen de ondertitels worden niet meegenomen.
Deze wil ik er vervolgens met mkvmerge weer inzetten (door de subtitles uit het originele/grote bestand te muxen in het geconverteerde bestand van ca. 8gb).
Dit geeft echter een foutmelding:
Error: '/home/koen/documenten/videos/converted.mp4' track 1: Could not find valid DTS headers in this track's first frames.

Dit is op te lossen door ook het audiospoor uit het originele bestand te nemen ipv het spoor uit het geconverteerde bestand. Maar als ik dat doe loopt het geluid en de video niet meer gelijk (in het begin wel, maar gaat steeds verder uit elkaar lopen).

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen en het grote bestand op de juiste manier mét subtitles kan converteren naar een nieuw mkv-bestand van 8gb?
« Laatst bewerkt op: 2012/01/28, 11:33:36 door koen_92 »

Offline koen_92

  • Lid
Re: Hoe MKV bestanden verkleinen + ondertitels
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/28, 21:58:54 »
Ja dat kan, maar dan heb ik een .iso van 30GB dat ik dan nog steeds wil verkleinen naar 8GB (en dan ook niet gaat net als nu).

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe MKV bestanden verkleinen + ondertitels
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/29, 15:47:30 »
Zorg er eens voor dat je je omgezet bestand opslaat in mkv formaat, en niet mp4. Dan zou je probleemloos ook de subtitels moeten kunnen bijmuxen.

Offline koen_92

  • Lid
Re: Hoe MKV bestanden verkleinen + ondertitels
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/29, 21:29:54 »
En hoe doe ik dit?
MakeMKV genereert een mkv van 30gb.
Deze kun je vervolgens omzetten met:
$ mencoder title0.mkv -oac copy -ovc x264 -x264encopts bitrate=10000:pass=1:turbo=1:me=umh:me_range=32:subq=5:nodct_decimate:threads=6 -o /dev/null
$ mencoder title0.mkv -oac copy -ovc x264 -x264encopts bitrate=10000:pass=2:turbo=0:me=umh:me_range=32:subq=5:nodct_decimate:threads=6 -o converted.mp4
Dit gaat perfect (duurt een paar uur), maar hij neemt dan de subtitles niet mee.
Als je die er met MKVmerge er dan in wilt zetten (je kunt ze uit het originele bestand halen) krijg je de volgende foutmelding:
Error: '/home/koen/documenten/videos/converted.mp4' track 1: Could not find valid DTS headers in this track's first frames.

Ik kan van die 'converted.mp4' wel een 'converted.mkv' maken, maar dan maakt mencoder er nog geen mkv-bestand van en werkt het dus nog steeds niet...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe MKV bestanden verkleinen + ondertitels
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/30, 10:08:11 »
Ik vermoed dat mencoder wel automatisch een mkv container aanmaakt als je de extensie geeft, en anders moet het mogelijk zijn ook specifiek het containerformaat via een optie aan te geven. Het zal echter wellicht te maken hebben met kopieerbescherming bij de dts audio, zie bijvoorbeeld http://forum.doom9.org/showthread.php?t=153498. Misschien moet je ook de audiostroom mee transcoderen, bv naar ac3. Het zal je nog plaatswinst opleveren.

Offline koen_92

  • Lid
Re: Hoe MKV bestanden verkleinen + ondertitels
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/30, 19:37:39 »
Daar zit wat in, vanadium.
Ik heb inmiddels een bash-script gevonden, dat het geluid in het originele bestand omzet naar AC3:
https://github.com/JakeWharton/mkvdts2ac3

Nu heb ik dus een 30gb MKV-file met AC3-audio ipv DTS.

Helaas wil mencoder dit verder niet meer coderen:
Opening audio decoder: [ffmpeg] FFmpeg/libavcodec audio decoders
[ac3 @ 0x8cef520]frame sync error
Unknown/missing audio format -> no sound
ADecoder init failed :(
Requested audio codec family [a52] (afm=liba52) not available.
Enable it at compilation.
Opening audio decoder: [hwac3] AC3/DTS pass-through S/PDIF
hwac3: switched to AC3, 320000 bps, 48000 Hz
AUDIO: 48000 Hz, 2 ch, ac3be, 320.0 kbit/20.83% (ratio: 40000->192000)
Selected audio codec: [hwac3] afm: hwac3 (AC3 through S/PDIF)
==========================================================================
Opening video filter: [expand osd=1]
Expand: -1 x -1, -1 ; -1, osd: 1, aspect: 0.000000, round: 1
==========================================================================
Opening video decoder: [ffmpeg] FFmpeg's libavcodec codec family
Selected video codec: [ffh264] vfm: ffmpeg (FFmpeg H.264)
==========================================================================
[format] Sample format big-endian AC3 not yet supported
[libaf] Reinitialization did not work, audio filter 'format' returned error code -2
[libaf] Unable to setup filter system can not meet sound-card demands, please send bugreport.
Error at audio filter chain pre-init!

Wat nu?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe MKV bestanden verkleinen + ondertitels
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/30, 21:08:00 »
Deze kun je vervolgens omzetten met:
$ mencoder title0.mkv -oac copy -ovc x264 -x264encopts bitrate=10000:pass=1:turbo=1:me=umh:me_range=32:subq=5:nodct_decimate:threads=6 -o /dev/null
$ mencoder title0.mkv -oac copy -ovc x264 -x264encopts bitrate=10000:pass=2:turbo=0:me=umh:me_range=32:subq=5:nodct_decimate:threads=6 -o converted.mp4
In het tweede commando vervang je "-oac copy " door "-oac lavc -lavcopts acodec=ac3:abitrate=192 " voor ac3 met twee kanalen, of "-channels 6 -oac lavc -lavcopts acodec=ac3:abitrate=384 " voor 5.1 kanaal audio (http://www.mplayerhq.hu/DOCS/HTML/en/menc-feat-vcd-dvd.html)
Zo wordt de DTS geluidstroom omgezet naar ac3. MKVMerge zou dan geen problemen mogen hebben daar nog een subtitel bij te voegen.

Mogelijk is het nog eenvoudiger als je gewoon je subtitels bewaart als afzonderlijk srt bestand, met dezelfde naam als het videobestand. Alle PC afspeelsoftware en zelfs hardware afspelers ondersteunen dat.

Offline koen_92

  • Lid
Re: Hoe MKV bestanden verkleinen + ondertitels
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/31, 20:46:49 »
Helaas, ook dat werkt niet:
Ik heb vanacht dit script er op los gelaten:
#!/bin/bash

mencoder title00.mkv -oac lavc -lavcopts acodec=ac3:abitrate=192 -ovc x264 -x264encopts bitrate=10000:pass=1:turbo=1:me=umh:me_range=32:subq=5:nodct_decimate:threads=8 -o /dev/null

mencoder title00.mkv -oac lavc -lavcopts acodec=ac3:abitrate=192 -ovc x264 -x264encopts bitrate=10000:pass=2:turbo=0:me=umh:me_range=32:subq=5:nodct_decimate:threads=8 -o converted.mp4
sleep 10

sudo /sbin/halt
Er komt dan mooi een converted.mp4 uit, maar de audio en video lopen dan niet gelijk (in het begin wel, maar gaat steeds verder uit elkaar lopen).
Is dit dan echt onmogelijk?