Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter  (gelezen 29763 keer)

Offline Silvester

  • Lid
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #25 Gepost op: 2008/05/27, 23:42:22 »
Mij geven het op. Al teveel tijd aan besteed. Wellicht moet ik het advies van een eenvoudig internet testje wat voor mij de meest geschikte distro is maar volgen. Ubuntu stond op 3e plaats!
S

Offline Petervdw

  • Lid
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #26 Gepost op: 2008/05/28, 23:45:53 »
Aan Silvester
Ik heb gezocht in het Linux handboek, maar "opgeven"heb ik niet kunnen vinden.    ;)
Inmiddels is de 121g dongle in mijn bezit, maar door omstandigheden heb ik er nog maar heel even naar kunnen kijken. Mijn boot was door toedoen van een sufferd bijna gezonden, de brandweer heeft hem kunnen redden (hulde), de motoren onder water, en nog veel meer, dus nu heb ik het even heel druk met verzekeringen, schades, reparaties, enz. Zinken is zowat de grootste ramp die je kan overkomen. Beetje off-topic overigens, maar dan weten jullie de reden van late antwoorden.
Ik zal zeker nog naar die 121g  gaan kijken, maar het kan wel even duren.
Vr.groet, peter

Offline Silvester

  • Lid
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #27 Gepost op: 2008/05/31, 08:16:07 »
Hallo Peter,
Er is alle tijd. De vaste verbinding ligt weer een poosje van de kelder naar de 1e verdieping en daar kan het ook mee, maar ik had bij de renovatie niet voor niets gekozen voor draadloos, want ik wilde van al die bekabeling af.
De configuratie is nu zo dat wlan0 herkend wordt, maar ik de communicatie via de wpa-sleutel niet op orde krijg. Daarvan denk ik dat het softwarematig niet goed geregeld is in Ubuntu. Via network-manager gaat dat niet goedkomen verwacht ik. De weg lijkt mij om het via de commandline te regelen, maar daar ben ik nog niet voldoende in thuis om precies te weten wat waar ingevuld moet worden. En ja opgeven betekent dat ik de aandacht en prioriteiten even elders leg, maar het laat toch niet los.
Succes overigens met je boot.
S

Een kleine toevoeging, die wellicht wat licht in de zaak brengt. De vrouw heeft haar PC aan staan en die meldt een IP-adresconflict met een ander systeem. Zegt dat iemand iets? Zelfde IP naar twee verschillende machines???

Offline Petervdw

  • Lid
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #28 Gepost op: 2008/05/31, 23:55:55 »
Aan Silvester
Dit bericht wordt verstuurd via de wireless adapter 121g van alcatel.
Hoe ik dat voor elkaar kreeg, weet ik niet, maar eenmaal gelukt, dus de rest komt wel.
Verbinding 90 %. Driver BT4501g via Ndiswrapper. Relatief "schone" desktop. Tot 31mei geupdated.
Gewoon grafisch. bt4501g.inf invullen. 121g erin. opstarten accesspoint en computer. Zwervende modus, accesspoint op DHCP. NM kietelen en geduld. Et voila.
Vr.groet, peter

Met de boot gaat alles goed. Motoren draaien weer met spoelolie. Was er toch knap depri van, ik heb hem 30 jaar terug zelf gebouwd. Nog nooit iets ernstigs gehad.

Offline petervs

  • Lid
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #29 Gepost op: 2008/06/01, 10:56:48 »
Citaat van: Silvester
Een kleine toevoeging, die wellicht wat licht in de zaak brengt. De vrouw heeft haar PC aan staan en die meldt een IP-adresconflict met een ander systeem. Zegt dat iemand iets? Zelfde IP naar twee verschillende machines???
Dat is zowiezo niet goed. Elke pc heeft zijn eigen IP adres. Als je alle andere pc's even losmaakt van de router, en het IP-adresconflict is verdwenen, dan in de router even
aan elke pc 'n ander IP-adres uitdelen.
Ubuntu MATE 16.04

Nico56

  • Gast
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #30 Gepost op: 2008/06/01, 16:41:46 »
Hallo,

Zou degene die het gelukt is om een verbinding te maken uit kunnen leggen hoe het werkt? Ik heb ook een speedtouch 121g en het lukt me maar niet om te connecten
met het netwerk. De installatie van de dongle was best gemakkelijk met ndiswrapper.

(http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=245651&highlight=speedtouch+121g)

Het apparaatje werkt ook en in de NetworkManager zie ik mijn router en die van de
buren ook staan, maar ik kan toch geen verbinding maken met het netwerk, ook niet als ik de WPA sleutel invoer bij NetwerkManager. Hoe moet ik Networkmanager instellen?

Dankjewel,

Nico


PS ik heb al op de Wikipagina van  Ubuntu.com gekeken maar snap er niets van...

Offline Petervdw

  • Lid
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #31 Gepost op: 2008/06/01, 21:07:26 »
Aan degenen met 121g problemen
Zoals meestal krijg ik dit soort dingen werkend door me erin te verdiepen en er vooral mee bezig te blijven met de middelen die me met de gebruikte OS versie grafisch worden geboden. Soms komt daar wel eens een terminal commando aan te pas. Dat het dan opeens lukt, en echt waar, een maal gemaakt, niet meer stuk te krijgen, is gewoon geluk. Of stom toeval. OK, dan ga ik nog eens systematisch proberen om alles op een rijtje te krijgen, en het straight forward en beredeneerd te laten slagen. Dat stadium zit ik nu. Pas als ik het kan beredeneren en het bij mezelf 9 van de 10 keer lukt, kan ik er een howto over schrijven. Die kun je zeker tegemoet zien. Tot dan.
Vr.groet, peter


Aan Nico56
De situatie die jij beschrift is mijn uitgangspositie. NM werkt, balkjes, geen verbinding. Toch is het mij met een redelijk schone desktop gelukt om de 121g werkend te krijgen. Nu ga ik proberen het met een oud laptopje te realiseren. Je hoort het nog.

Offline Petervdw

  • Lid
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #32 Gepost op: 2008/06/01, 21:31:32 »
Tweede fase
Op de tweede desktop, die toch heel wat rommeliger in elkaar steekt, in 2 minuten de installatie van de 121g  gelukt.
Gewoon zoals het met ndiswrapper moet. Nu de laptap nog.
Vr.groet, peter

peter@EXP:~$ lsusb
Bus 006 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 004 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 005 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 001 Device 004: ID 06b9:0121 Alcatel Telecom SpeedTouch 121g Wireless Dongle
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000  
peter@EXP:~$ iwconfig
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

wlan1     IEEE 802.11g  ESSID:"UBUNTU=SUPER!!"  
          Mode:Managed  Frequency:2.437 GHz  Access Point: 00:0D:54:9E:08:07  
          Bit Rate=54 Mb/s   Tx-Power:18 dBm  
          RTS thr:2347 B   Fragment thr:2346 B  
          Power Management:off
          Link Quality:100/100  Signal level:-30 dBm  Noise level:-96 dBm
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

Offline Petervdw

  • Lid
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #33 Gepost op: 2008/06/02, 00:13:32 »
Aan allemaal
Tja, met de laptaps wil het nog niet zo lukken. Op het laatst loop je zelf met molentjes. Het opnieuw bekomen van een IP-adres lijkt het probleem. Waarom het met de desktops ineens wel lukt, en met precies dezelfde software op een laptap niet, JMHW. Nooit zo op die dingen gehad.  :D
Morgen verder.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #34 Gepost op: 2008/06/07, 00:35:14 »
Aan allemaal
Er zit schot in. Met GEEN encryptie en met WEP-ASCI-encryptie lukt het feilloos om via Ndiswrapper verbinding te maken. Met een heel oude Toshiba zonder ingebouwde wless en de 121g ingeplugd.
Ook op een Toshiba M10 ging het prima.
Op de laptaps ten overvloede wpagui geïnstalleerd. wpasupplicant was al aangevinkt. maar dat gaf geen verschillen. Misschien vergeten opnieuw op te starten. Morgen proberen.
We wroeten voort.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #35 Gepost op: 2008/06/07, 10:52:27 »
Aan allemaal
wpagui installeren geeft geen merkbare resultaten. De 121g gebruiken lukt mij alleen met WEP encryptie. Of GEEN. Daarbij zijn ook de MAC-list nummers op het accesspoint ingesteld.
De installatie lukt via Ndiswrapper met de Windows installatie files. www.speedtouch.com
De moeilijkheden met verbinding krijgen ontstaan alleen bij gebruik van WPA. Voor het testen van WPA2 heb ik geen faciliteiten.
Ik hoop dat dit de zaak vooruit helpt. SUCCES !
Vr, groet, peter