Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen bij installatie  (gelezen 5671 keer)

maurice

  • Gast
problemen bij installatie
« Gepost op: 2005/12/23, 12:43:29 »
Heb kubuntu 5.10 op cd gebrand. Tijdens het installeren blijft het proces voortdurend hangen bij "hardware herkenning cd stations" op 86%, met de melding: linux atapi cd- rom wordt geladen.
Heb het ook al met ubuntu geprobeerd, met hetzelfde resultaat.

Als derde poging heb ik de livecd gedownload en gebrand. Bij het opstarten via de cd start er wat "installatiewerk" en stopt de live cd uiteindelijk op 86% bij het laden van de ide- controlers voor atapi cd rom

Help!! Ben een volslagen leek op het gebied van Linux en wil graag 's een keer aan de slag.
Maurice
______________

problemen bij installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2005/12/23, 12:49:47 »
Je kunt op het moment dat hij vastloot met t/m naar andere terminals schakelen. Daar kun je meer informatie vinden; het helpt als je die even meepost.

maurice

  • Gast
problemen bij installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2005/12/23, 14:14:55 »
Op het moment dat hij vastloopt reageert hij nergens op,  alleen ctr- alt- del

problemen bij installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2005/12/23, 16:24:07 »
Dat is een kernel bugje...
Als je het niet vervelend vindt om 650MB extra te downloaden kun je de Dapper Flight 2 Live CD uitproberen, deze heeft een stuk nieuwere kernel.

maurice

  • Gast
problemen bij installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2005/12/24, 07:38:05 »
waar kan ik deze downloaden? Ik vind alleen een download van de dapper flight cd, maar dat betekent volledige installatie, toch? Ik zou liever eerst de live cd willen proberen.
overigens: kan installatie alleen maar op een nieuwe partitie of ook op een bestaande windows partie?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
problemen bij installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2005/12/24, 11:49:14 »
- De DVD is een combinatie van live-cd plus installatie-cd.
- Je kan installeren op om het even welke partitie.

Offline bwog

  • Lid
problemen bij installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2005/12/24, 12:40:58 »
Installatie kan zowel op een nieuwe partitie als door het verkleinen van de bestaande windows partitie. Het eenvoudigste is het is de installatie CD hiervoor te gebruiken. Het verkleinen van een bestaande partitie is een keuze in de standaard installatie. Laat de CD ext3 partities maken (geen fat), ext3 en swap is simpelweg de default keuze.

Gebruik geen partition magic of andere windows progs om nieuwe partitie te maken, dat is niet nodig en kan problemen geven. Het wordt aangeraden om de windows schijf eerst te defragmenteren.

Wat zijn de hardware specificaties van de computer waarop je probeert te installeren?

Offline mcgyver

  • Lid
problemen bij installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2005/12/24, 13:00:18 »
Tegenwoordig brand ik alles op herschrijfbare CD's of DVD's. Zodoende gebruik ik steeds dezelfde media voor de nieuwste versie. Is on the long run toch ietsje goedkoper. Zeker voor diegenen die het willen uitproberen of die (nog) niet weten  hoe te branden. Ik draai dual boot uit  noodzaak, maar ben al bekeerd.

Offline bwog

  • Lid
problemen bij installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2005/12/24, 14:18:50 »
Ik heb wel eens gezien dat alle installatie problemen werden opgelost door op een normale CD te branden ipv een RW CD.

Wat ook regelmatig helpt is branden op een lage snelheid.

maurice

  • Gast
problemen bij installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2005/12/24, 15:10:21 »
Hardware:
Pentium 3 260 mhz
512 mb ram

1x HD 120 (2 partities 80 en 40)
1 x HD 80

1 x dvd rom
1x dvd + brander


Offline bwog

  • Lid
problemen bij installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2005/12/24, 16:19:47 »
Wat ik zou proberen is
1) met de tweede dvd speler installeren en als dat niet helpt
2)  verwijder tijdelijk 1 hard disk en 1 DVD speler, zorg dat de overgebleven apparaten als master zijn ingeplugd en probeer te installeren.

Ik weet niet of dat gaat helpen, maar dat zou ik doen.

maurice

  • Gast
problemen bij installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2005/12/24, 18:41:43 »
1) heb ik al geprobeerd.
2) is nogal een gedoe.
Ik dacht in alle naiviteit "even ubuntu"proberen. Maar wat een gedoe!!
Inmiddels heb ik een werkende cd gebrand van dapper drake.
Maar het beginscherm bij installatie geeft al zoveel onduidelijkheid voor de leek dat ik ernstig begin te twijfelen of ik uberhaupt zal doorzetten.  Ik wi gewoon eens vanaf de cd ubuntu  proberen. Welke optie moet ik dan kiezen voor ik een installatieprocedure verzeild raak waar  ik niet meer uitkom?

Offline bwog

  • Lid
problemen bij installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2005/12/24, 21:02:31 »
Ja dat gepruts met hardware is nogal een gedoe, en zoals ik al zei wet ik niet of het zal helpen. Gelukkig heeft Dennis een oplossing voor je.

Pas als je een nieuwe partitie aanmaakt heb je een echte wijziging aangebracht. Een partitie is weer makkelijk weg te halen en dat geld ook voor een installatie van ubuntu. Je kunt kiezen voor het verkleinen van een bestaande partitie, en dan voor automatische partitionering (of woorden van die strekking).

Als je echt niet meer weet wat je doet, of als iets niet meer werkt, stel dan hier eerst even een vraag. Ook als je ubuntu niet leuk vind en er vanaf wil.

Oja, mijn installatie was probleemloos, maar op dit forum komen vooral mensen met problemen en dat vertekent het beeld nogal.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
problemen bij installatie
« Reactie #14 Gepost op: 2005/12/25, 12:03:52 »
Citaat van: bwog
Oja, mijn installatie was probleemloos, maar op dit forum komen vooral mensen met problemen en dat vertekent het beeld nogal.
Inderdaad, en laat je ook niet afschrikken door de 'output' die Ubuntu geeft bij het opstarten. Hij vertelt u gewoon wat hij momenteel doet of niet kan doen. Heel handig indien er iets schort.

problemen bij installatie
« Reactie #15 Gepost op: 2005/12/25, 12:39:00 »
*g* Dan moet je eens opstarten zonder "quiet splash" in de kernel commandline ;)

maurice

  • Gast
problemen bij installatie
« Reactie #16 Gepost op: 2005/12/25, 18:25:57 »
het vervolgverhaal op mijn installatieperikelen

Stop dapper drake in de cd rom  speler en boot. Vervolgens verschijnt een scherm met een aantal opties. Ik kies de optie waarvan ik verwacht dat het de "live cd optie is".  Dapper gaat aan de slag. Na enkele schermen verschijnt het volgende bericht: "er zijn geen kernelmodules gevonden. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het installatieprogramma en de kernelversie in het archief".

Doorgaan met installeren blijkt zinloos. Nu weet ik het echt niet meer.
zucht......

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
problemen bij installatie
« Reactie #17 Gepost op: 2005/12/25, 19:01:57 »
Lijkt dat er een foutje is gemaakt denk ik (Dapper is 'experimenteel'). Anyway, zou kunnen dat installeren nu wel zou lukken?

maurice

  • Gast
problemen bij installatie
« Reactie #18 Gepost op: 2005/12/25, 19:10:22 »
No way
installatie lukt nog steeds niet. Ik word gek.

Offline bwog

  • Lid
problemen bij installatie
« Reactie #19 Gepost op: 2005/12/25, 19:50:05 »
Nog even wat over de hardware. Boven schreef ik al hoe je zoveel mogelijk overbodig spul uit de kast haalt en installatie dan opnieuw kan proberen.  Dat kost wel 2 uur. Wat je ook even kan proberen is memtest draaien om het geheugen te testen (kies voor memtest op het eerste scherm van de normale installatie cdrom). Uit ervaring weet ik dat dit 1 van defoutmeldingen is die je met een slecht rammetje kan krijgen. Dat kost tijd, maar daar hoef je niet naast te zitten.

Je kunt ook op internet zoeken naar je moederbord of chipset plus ubuntu of linux, er staan veel installatie handleidingen voor moeilijke hardware op het net.

problemen bij installatie
« Reactie #20 Gepost op: 2005/12/25, 23:06:48 »
Misschien heb je nog een andere CD speler in de buurt?

maurice

  • Gast
problemen bij installatie
« Reactie #21 Gepost op: 2005/12/26, 07:34:55 »
memtest heb ik al eerder gedraaid. Geen bijzonderheden. Ook de cd gecontroleerd op fouten. Geen fouten gevonden.
Ik denk nu aan het volgende alternatief: installatie van suse-linux of van fedora. Wat daar van te denken? Of ibiedt (k)ubuntu  voor de beginnende linux gebruiker significante voordelen t.o.v. de genoemde distributies?

Offline bwog

  • Lid
problemen bij installatie
« Reactie #22 Gepost op: 2005/12/26, 14:31:14 »
Voor mij was het doorslaggevend dat de installatie zo simpel was met ubuntu. Na installatie heb je een groot aantal programmas tot je beschikking die gewoon werken (met heel weinig kennis van linux).
Ik vind het ook heel makkelijk om nieuwe programmas te installeren met ubuntus synaptic.

Laat nog eens weten of het met Suse wel lukt. Succes!

problemen bij installatie
« Reactie #23 Gepost op: 2005/12/26, 22:24:06 »
Neem geen fedora. Als je iets anders wilt dan Ubuntu, neem dan suse.

maurice

  • Gast
problemen bij installatie
« Reactie #24 Gepost op: 2005/12/27, 10:38:23 »
ik heb 's opgestart in de expertmode om te kijken wat er dan gebeurde. Het blijkt inderdaad dat er geen cd rom drives herkend worden. Wat volgt is een serie opties die kunt kiezen als je geen scsi of ide drives hebt. Vreemd ik heb gewoon ATAPI.  Waarom wordt dat gvd niet herkend? Misschien te onnozel voor woorden maar het kan er toch niets mee  te maken hebben dat het dvd drives zijn?