Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan ubuntu niet opstarten, gestrand bij grub4dos  (gelezen 2405 keer)

MarkTheHark

  • Gast
kan ubuntu niet opstarten, gestrand bij grub4dos
« Gepost op: 2008/08/09, 10:43:21 »
Hallo Ubuntu gebruikers,

Ik heb van de week met succes Ubuntu geinstalleerd op mijn laptop. Op de laptop was reeds windows vista geinstalleerd en ik heb in windows vista met behulp van wibu installer. Ik heb de c schijf aangewezen om ubuntu te installeren. Dit is allemaal goed gegaan. Na de installatie kon ik via het windows boot manager kiezen tussen vista of ubuntu. Dit werkt ook nog steeds en ik kan vista opstarten, maar als ik ubuntu selecteer dan start hij grub4dos op en zit ik in een dosachtig scherm en heb ik een commandline: grub>

Dit is gebeurd nadat ik alles had ingesteld in ubuntu zoals mail en dergelijke. Ik had 2 accounts aangemaakt en een beetje zitten switchen tussen de gebruikers om dingen in te stellen. Ik wilde de cd eruit halen, maar dat ging niet omdat dat alleen door de andere gebruiker kon. Dus naar de andere gebruiker geswitched en de cd eruit gehaald. Daarna weer naar de andere gebruiker geswitched en toen ging het fout, bleef een zwart scherm als ik het me goed herinner. Toen heb ik de computer uitgezet en weer opnieuw aan.
Daarna kon ik dus ubuntu niet meer opstarten. Ik kom in het scherm van grub4dos.
Ik heb geprobeerd met find /boot/grub/stage1 , maar dan krijg ik terug error 15: file not found.
Ik kan hier ook op esc knop drukken en dan kom ik in een soort menu waar je standaard dingen kan selecteren zoals:
find /menu.lst
find /boot/grub/menu.lst
commandline
reboot
halt

Ik weet nog niet precies waar ik nu inzit. Is dit nu al linux of nog een menu/commandline ervoor?
Graag jullie hulp. Ik heb nog een aantal mails die ik al  had opgehaald in ubuntu die ik niet graag kwijt wil.

Alvast bedankt

kan ubuntu niet opstarten, gestrand bij grub4dos
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/09, 11:38:02 »
Installeer Grub eens opnieuw. http://computertip.googlepages.com/grubinubuntu punt2

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

MarkTheHark

  • Gast
kan ubuntu niet opstarten, gestrand bij grub4dos
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/09, 12:40:37 »
Hoi Gijs,

Dat heb ik geprobeerd, maar als ik in het terminal venster zit en ik type in sudo grub dan start grub op. Als ik daarna root (hd0,1) intype dan gebeurd er iets denk ik, geen meldingen. En als ik dan setup (hd0) doe dan krijg ik de melding error 17: cannot mount selected partition.

Als ik in het terminal buiten grub om, sudo fdisk -l intype krijg ik een lijstje met:
disk /dev/sda blablabla

/dev/sda1    compaq diagnostic
/dev/sda2 * HPFS/NTFS
/dev/sda3    HPFS/NTFS
/dev/sda4    Compaq diagnostic

het sterretje staat onder Boot. Dit is neem ik aan waar ubuntu onder valt?

Als ik vista start en ik kijk dan op de hd dan zie ik in de directory ubuntu bijvoorbeeld /winboot en daarin menu.lst enz. maar ik zie bijvoorbeeld niet de directory /disks. Die directory heb ik wel op mijn andere computer staan waar ik ook ubuntu heb geinstalleerd.
Kan iemand hier iets mee?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
kan ubuntu niet opstarten, gestrand bij grub4dos
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/09, 12:46:09 »
Wat raar, je hebt maar liefst *twee* Compaq diagnostische partities. Waarom is dat?

Je wilt niet aan de gang met Grub, want je hebt een Wubi-installatie. Verwijder de wubi-installatie van Ubuntu eens, en doe dan een normale installatie:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Wubi is technisch slim bedacht, maar heeft z'n beperkingen. Een normale tweevoudig opstartbare computer is beter.

MarkTheHark

  • Gast
kan ubuntu niet opstarten, gestrand bij grub4dos
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/09, 13:35:56 »
Hoi pjotr123,

Ik zou niet weten waarom ik 2 diagnostische partities heb. De laptop is eigenlijk net nieuw heb er verders nog weinig aan gedaan.
Bedoel je met het verwijderen van de wubi-installatie om gewoon heel ubuntu te verwijderen of...?
Graag je reactie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
kan ubuntu niet opstarten, gestrand bij grub4dos
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/09, 15:07:42 »
Citaat van: MarkTheHark
Bedoel je met het verwijderen van de wubi-installatie om gewoon heel ubuntu te verwijderen of...?
Graag je reactie.
Ja, Ubuntu gewoon helemaal verwijderen.

MarkTheHark

  • Gast
kan ubuntu niet opstarten, gestrand bij grub4dos
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/09, 17:10:27 »
Nou ik heb Ubuntu opnieuw geïnstalleerd. Ik eerst Ubuntu verwijderd via windows vista met de uninstaller van Ubuntu. Dit verliep goed. Toen ff gecheckt of windows vista nog zonder problemen kon draaien, dat ging goed. Daarna met de live cd Ubuntu weer opnieuw geinstalleerd. Ik heb hem nu maar op de "d" schijf gezet. Werkt weer goed.

Bedankt voor de reacties!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
kan ubuntu niet opstarten, gestrand bij grub4dos
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/09, 18:09:02 »
Mooi zo! Graag gedaan.  :-)