Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: filesystem of HDD problemen  (gelezen 576 keer)

filesystem of HDD problemen
« Gepost op: 2013/01/08, 09:05:34 »
Ik ben op het moment bezig met het herinstalleren van mijn laptop. Hierop staan diverse OS geinstalleerd waarvan ik er 1 wil gaan upgraden maar daarbij loop ik tegen een probleem aan.

De installatie verloopt steeds vlekkeloos, ook tijdens de eerste boot is er niets aan de hand maar wanneer ik het OS update (geprobeerd met open Suse en Ubuntu) krijg ik filesystem errors na een reboot.
fsck wil niet draaien in automatische modus en moet dus handmatig gedaan worden. Daarna kan ik 1 keer normaal booten maar wanneer ik iets installeer/update krijg ik bij de volgende reboot weer een flinke lading broken/orphaned inode errors. Fsck kan deze repareren maar het OS word daarna extreem traag en is dus echt niet bruikbaar.

Verder draaien op de laptop ook nog een installatie van FreeBSD en Debian geheel probleemloos.

Heeft iemand hier misschien een idee wat het probleem is of hoe ik dit het beste kan uitzoeken want ik heb nog nooit filesystem problemen gehad die niet op te lossen waren met fsck of simpelweg herformatteren.

Alvast bedankt!
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: filesystem of HDD problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/08, 13:09:44 »
heb nog even wat ge-googled en begin het somber in te zien.  Personen met soortgelijke errors krijgen voornamelijk het advies om een nieuwe schijf te kopen en instructies om bestanden te redden  :'(
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline jan11000

  • Lid
Re: filesystem of HDD problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/08, 16:26:57 »
Altijd direct een backup maken van belangrijke files, zeker nu.

Wat zegt smart van je hd?

Re: filesystem of HDD problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/11, 07:52:26 »
Heb je de SMART status gecontroleerd?
Vooral de slechte sectoren zijn belangrijk. Als je deze hebt en het aantal groeit dan is het waarschijnlijk idd einde van deze hdd.