Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met "wisselbare bronen" zoals een MP3 speler  (gelezen 1546 keer)

Offline Elles

  • Lid
problemen met "wisselbare bronen" zoals een MP3 speler
« Gepost op: 2008/04/02, 02:06:41 »
Hallo

ik heb vaak problemen met een wissel bare bron..
zoals een pm3 speler,een DS (een zoort gameboy) waar ik spellen op kan slaan.

som kan ik er gegevens opslaan en sommigen bestanden weg halen.
dan zie ik een mapje "trash-gohelena" staan met daar in mijn weggegooide inhoud!!
dat weer verwijdert.....weer na dingen opslaan en verwijderen....
krijg ik die trash map te zien...soms kan ik de inhoud verwijderen..en soms weer niet
krijg een melding dat ik daar niet in mag komen.
zoals deze "/media/PHILIPS/ Aida" kan niet verwijderd worden, want het bevindt zich op een alleen-lezen schijf.ook zit een "slotje" bij het document

er is geen mogelijkheid om er af te halen...
ja mijn apparaat resten ect...
maar dat is weer zn gedoe

misschien is dit iets van linux wat ik moet stellen??
om deze problemen te voorkomen?
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline vanadium

  • Lid
problemen met "wisselbare bronen" zoals een MP3 speler
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/02, 09:18:06 »
Ik weet niet of je dit "problemen" kan noemen: het is hoe gnome werkt. Als je bestanden wist met nautilus, dan worden die naar een directory .Trash verplaatst, zodat je, als je je bedenkt, het bestand kunt recupereren. KDE heeft dan weer wellicht zijn eigen systeem. De commando prompt, de bash shell, heeft geen veiligheidsvoorziening: als je daar wist (rm), dan ben je het meteen kwijt, voorgoed.

Ik zou er niet van wakker liggen van die .trash en die gewoon aten staan: zal niet storen. Als je de gewiste items echt wil verwijderen, dan moet je inderdaad de extra moeite doen de trash te ledigen.

Alternatief kan je eraan denken (houd een risico in als het een automatisme wordt) om items op je verwijderbare schijven direct definitief te verwijderen met Shift+del. Bovendien kan je in het rechtsklikmenu en het edit menu ook een "Delete" commando laten opnemen, naast "Move to trash" (zie nautilus voorkeuren), zodat je rechtstreeks kan kiezen voor definitief wissen.

Offline Elles

  • Lid
problemen met "wisselbare bronen" zoals een MP3 speler
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/02, 12:28:02 »
Citaat van: vanadium
Ik weet niet of je dit "problemen" kan noemen: het is hoe gnome werkt. Als je bestanden wist met nautilus, dan worden die naar een directory .Trash verplaatst, zodat je, als je je bedenkt, het bestand kunt recupereren. KDE heeft dan weer wellicht zijn eigen systeem. De commando prompt, de bash shell, heeft geen veiligheidsvoorziening: als je daar wist (rm), dan ben je het meteen kwijt, voorgoed.

Ik zou er niet van wakker liggen van die .trash en die gewoon aten staan: zal niet storen. Als je de gewiste items echt wil verwijderen, dan moet je inderdaad de extra moeite doen de trash te ledigen.

Alternatief kan je eraan denken (houd een risico in als het een automatisme wordt) om items op je verwijderbare schijven direct definitief te verwijderen met Shift+del. Bovendien kan je in het rechtsklikmenu en het edit menu ook een "Delete" commando laten opnemen, naast "Move to trash" (zie nautilus voorkeuren), zodat je rechtstreeks kan kiezen voor definitief wissen.
ik kan je verhaal niet zo goed volgen...
dat komt dat ik een linux leek ben ;-)

ik vin die trasch wel een hinderlijk want dat vreet geheugen van mijn wisselbare schijf.
"Shift-del" en via bestand/edit prullenbak geef hij de zelfde foutmelding...
ook zijn er "rare" bestanden  met rare tekens ook met slotje bij gekomen door iets een muziek mapje wat altijd goed werkte)te kopiëren naar de wisselbare bron wat mislukte, en de rare bestande die bij zijn gekomen zelf die kan ik niet verwijderen..
en kan nu geen gegevens op de wisselbare bron zetten.

het is op te lossen dat voel ik...
omdat  linux werkt net weer anders maar ik weet niet de mogelijk heden.
wie weet in jip en janneke taal hoe ik dit moet op moet lossen?

ik zelf heb xubuntu in een gnome schil (ik heb dus een ubuntu dektop)
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

problemen met "wisselbare bronen" zoals een MP3 speler
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/02, 12:37:41 »
Unmount je het apparaat wel netjes voordat je hem van de pc afkoppeld ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Elles

  • Lid
problemen met "wisselbare bronen" zoals een MP3 speler
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/02, 12:48:03 »
Citaat van: Gandyman
Unmount je het apparaat wel netjes voordat je hem van de pc afkoppeld ??
wat is unmounten? en hoe kan ik dat doen??
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline Elles

  • Lid
problemen met "wisselbare bronen" zoals een MP3 speler
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/02, 13:05:06 »
Citaat van: arie
Citaat van: Gohelena
Citaat van: Gandyman
Unmount je het apparaat wel netjes voordat je hem van de pc afkoppeld ??
wat is unmounten? en hoe kan ik dat doen??
netjes afkoppelen
als er een ikoontje van je mp3 speler op het buroblad staat,rechtsklikken en dan volume ontkoppelen
kan ook vanuit nautilus, rechts klikken op je mp3 speler, dan volume ontkoppelen
oei...dat heb ik niet gedaan (wist niet dat ik dat moet doen)...dan zal ik dat voortaan doen!

maar hoe kan ik mijn probleem oplossen?
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline vanadium

  • Lid
problemen met "wisselbare bronen" zoals een MP3 speler
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/02, 13:36:51 »
Als alles goed werkt, dan zou Shift+del je bestanden onmiddellijk moeten verwijderen, m.a.w., normaal mag dat geen "geheugen vreten".

Mogelijk heb je inderdaad je bestandssysteem beschadigd. Als je een fat systeem hebt, dan zijn er nu mogelijk
"lost clusters", d.w.z. geheugenblokken die bezet zijn maar tot geen enkel bestand meer behoren. Dit kan opgelost worden door de schijf te checken en te repareren. Als je nog Windows hebt, dan zal het voor het ogenblik het gemakkelijkst zijn dat  gewoon daar op de oude manier te doen.

Offline mcgyver

  • Lid
problemen met "wisselbare bronen" zoals een MP3 speler
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/02, 13:39:29 »
Ik denk opnieuw formatteren. Wel voortaan netjes ontkoppelen. OOK IN WINDOWS (nee, ik schreeuw niet, ;) ). In windows doe je dat door rechtsonder met links te klikken op het groene icoontje en vervolgens het juiste opslagmedium te kiezen. In Ubuntu met rechts klikken op het icoontje en "uitwerpen" kiezen.

Offline Elles

  • Lid
problemen met "wisselbare bronen" zoals een MP3 speler
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/02, 17:14:51 »
lieve Ubuntu'rs

inderdaad Repareren....
ik dacht mischien dat het te oplossen is in ubuntu...
in de tran van oooh dat moet je aan vinken...en dat instaleren..
dat kon....want ben erg onervaren in linux..en moet ook alles van zelf sprekend worden..vandaar dat ik jullie hulp heb gevraagd....

heb dan maar de gebruiks aanwijzing gelezen over "repareren " gelukkig stond hier een Windows (nee ik schreeuw niet ben gewoon luid ;-) ) een rommetje er in gepropt geinstaleerd..en repareren maar!

mijn mp3 spelertje is weer van ouds!
thanks voor jullie steun!!
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline vanadium

  • Lid
problemen met "wisselbare bronen" zoals een MP3 speler
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/02, 19:32:51 »
Als je niet altijd direct een Windows (wat is dat ;) bij de hand hebt, dan leer je best hoe je het in Ubuntu voor elkaar krijgt.

* Je moet weten hoe je mp3 speler noemt. Met de mp3 aangekoppelt doe je

blkid

en hij zou erbij moeten staan. De schijf mag niet gekoppeld zijn onder Linux: eventueel ontkoppelen. Stel dat je mp3 /dev/sdc1 is, dan ontkoppel je met

sudo umount /dev/sdc1

en controleer je met

dosfsck /dev/sdc1

Je repareert ze door een optie te geven (zie ook "man dosfsck" want ik doe dit ook niet elke dag): -a om automatisch te repareren, -r voor interactieve reparatie.

Offline Elles

  • Lid
problemen met "wisselbare bronen" zoals een MP3 speler
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/02, 20:03:08 »
Citaat van: vanadium
Als je niet altijd direct een Windows (wat is dat ;) bij de hand hebt, dan leer je best hoe je het in Ubuntu voor elkaar krijgt.

* Je moet weten hoe je mp3 speler noemt. Met de mp3 aangekoppelt doe je

blkid

en hij zou erbij moeten staan. De schijf mag niet gekoppeld zijn onder Linux: eventueel ontkoppelen. Stel dat je mp3 /dev/sdc1 is, dan ontkoppel je met

sudo umount /dev/sdc1

en controleer je met

dosfsck /dev/sdc1

Je repareert ze door een optie te geven (zie ook "man dosfsck" want ik doe dit ook niet elke dag): -a om automatisch te repareren, -r voor interactieve reparatie.
hee dat is een wijze les!
ik geef je groot gelijk met deze anekdote hoor
Citaat
Als je niet altijd direct een Windows (wat is dat ;) bij de hand hebt, dan leer je best hoe je het in Ubuntu voor elkaar krijgt.
heel erg bedankt voor je wijze woorden.

ps bestaat ergens een "howto" over hardware (hoe je hardware aan de praat krijgt zonder Windows..want dat is ook een beetje de zwakke kan van linux..of de angst van iemand die geïnteresseerd is linux..van oh het werkt toch niet met hardware
ik zag info in de documentatie maar er staan weinig printers staan (alleen HP)...
info over hardware wat zeer slecht werkt op linux (omdat ze niet linux vriendelijk zijn) is ook handig ect
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline vanadium

  • Lid
problemen met "wisselbare bronen" zoals een MP3 speler
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/02, 23:09:04 »
Citaat
(hoe je hardware aan de praat krijgt zonder Windows..want dat is ook een beetje de zwakke kan van linux..
In zekere zin is dat de sterke kant van Linux. Geen gepruts met onstabiele drivers: het is allemaal deel van de kernel. Van zodra je apparaat zich een beetje standaard gedraagt, zal het werken (kijk maar naar je mp3!). Voor wat printers betreft, is er wel een centrale database van wat goed en niet goed werkt. Voor andere apparatuur is het spijtig genoeg her en der zoeken om hopelijk betrouwbare info te krijgen over het toestel en Linux. Uiteraard zijn er ook de gebruikersfora.